Új köntösben a Vida-nedűk

A Vida borászat részéről Vida Péter és ifjabb Vida Péter a héten mutatta be az új címke-családot, amit borospalackjaik mostantól viselnek. Amíg a korábbi etikettek a Vida elnevezésre koncentráltak, addig az új címke-család fókuszában a bor és a terroir áll, tervezőjük a jeles spanyol designer, Xavier Bas.

Vida Péter 2011-ben lett az Év Bortermelője. Az országra-világra szóló ünnepléseket követően a borász kissé visszavonult a nyilvánosságtól, aminek okaira most derült fény a január 14.-én, a Ritz-Carlton szállodában tartott sajtótájékoztatón. „Szinte mindent lecseréltem” – mondta el Vida Péter. „Mindent lecseréltem, és most már csak azokban a dűlőkben vannak a szőlőim, melyeket a legjobbaknak tartok, olyan fajták, amelyek legjobban kifejezik a szekszárdi terroirt, olyan tőkeszámmal, ahogy én a legjobbnak tartom. Újratelepítettem, majd amikor megvoltam, lecseréltem az elhasznált technológiát. Most elérkeztem az átalakulás utolsó epizódjához, megújul a családi borászat címkecsaládja is. Boraim most már kivétel nélkül képesek arra hogy megmutassák azt a szekszárdiasságot, amit Hamvas Béla is annyira szeretett, és oly precízen jellemzett.”

A szekszárdi családi pincészet és egy spanyol dizájner közös, egyéves munkájával megszületett új címkék, arculat és portfólió egy következő fejezetet nyitnak meg a Vida Borbirtoknál. Xavier Bas a legismertebb és nemzetközileg is jelentős dizájner Spanyolországban, aki több, mára ikonikussá vált márka létrehozását segítette.

„Munkáinak egytől-egyig lelke van, pont, mint a mi borainknak. Személyes találkozásunk alkalmával dőlt el, hogy Xavier-nek kell megterveznie az új címkéinket. Úgy éreztem, ő az, aki a legjobb partner a boraink történetének elmeséléséhez” – indokolta a sajtótájékoztatón ifj. Vida Péter, hogy miért esett a választás a spanyol tervezőre. „Azt szeretnénk elérni, hogy mindenki megértse, hogy az elegáns, kedves borok az igazi szekszárdi borok. Ehhez Xavier személyében olyan embert találtunk, aki a saját területén épp olyan elhivatott, mint mi vagyunk.” Szinte napra pontosan egy évig, januártól januárig tartott a közös munka, ezalatt a grafikus ellátogatott Szekszárdra, hogy személyesen megismerje a Vida családot, bejárja a dűlőket, helyben kóstolja meg a borokat, és megértse a szekszárdiságot.

Új ruhát kaptak a borok, de emellett a teljes Vida-arculat és a logó is megváltozott, valamint felfrissítették a portfóliót. Különösen szépre sikeredett az új Vida-logo, mely egy Kadarka-tőkét ábrázol életfa-motívumként. A mennyiség helyett mindig is a minőségre törekedtek, és ez most egy még letisztultabb termékskálában is megnyilvánul.

Az alap, üzletekbe szánt, úgynevezett „tündér-borok” jó ivású, légiesen könnyed, populáris kategóriát képviselnek, amit egyből bárki könnyedén megszeret. A termőhelyen alapuló, Szekszárd palackba töltött sorozatot tartják az igazi borvidéki üzenetnek, amelyben egy kadarka, egy kékfrankos és egy bikavér kapott helyet, hiszen ezek tükrözik leginkább az eleganciát és a szekszárdi terroirt. A pincészet csúcsborát pedig természetesen továbbra is a kizárólag a legjobb évjáratokban készülő La Vida házasítás jelenti.

A borok közül a kadarka kapta a legmeglepőbb címkét. Ennek a bornak érdekes története van, és aztán ezt Xavier továbbfűzte a tervezés során. Évekkel ezelőtt a család japán kereskedője látogatott el a birtokra, és a bor kóstolása után az ültetvényt is látni szerette volna; ő nevezte egyből bonsainak a közel 100 éves, göcsörtös törzsű kadarkatőkéket.

„Egy 1920-as kadarkaültetvény ritka dolog, és önmagában is érték. Szinte le kell térdelni előttük a művelésükhöz, akár szó szerint is, hiszen régi, bakművelésű tőkékről van szó. Az illusztráció – amin egy bonsai fa és egy szőlőtőke keveredik – alapja is az az érzés, hogy a szőlő bölcsessége még akkor is nagyobb, mint az emberé, ha ténylegesen nem is magasodik fölé” – meséli az alapító, idősebb Vida Péter, hogy mi ihlette a kadarka címkéjét.

Az új címkékkel már január közepétől találkozhatnak a borkedvelők, itthon és külföldön is.

(dt)