Mint már korábban beszámoltunk róla, négy magyar pincészet – a Figula, a Kreinbacher, a Sauska Tokaj és a Szent Tamás – bora is platinaérmet nyert a londoni Decanter World Wine Awards (DWWA) idei versenyén, ahonnan négy aranyérmet is elhoztak a magyar termelők. A Szent Tamás pincészet sikerboráról a borászat ügyvezető igazgatóját, ifj. Szepsy Istvánt kérdeztük.
A balatonfüredi Figula Pincészet 2016-os Köves házasítása (szürkebarát, olaszrizling), a somlói Kreinbacher Birtok furmintból és chardonnay-ből készített Prestige Brut pezsgője, a Sauska Tokaji Aszú 6 Puttonyos 2013-as évjárata, valamint a tokaj-hegyaljai Szent Tamás Pincészet 2016-os Mád Késői szüret bora egyaránt 97 pontot kapott a lehetséges 100-ból.
A nagyszerű eredményről kérdeztük ifj.Szepsy Istvánt, a borászat igazgatóját.
„Ez a siker egy tudatosan felépített stratégia egyik lépcsőfoka. Mielőtt létrehoztuk a Mad Wine borászatot, a családdal és a Mádi Kör tagjaival felmértük Tokaj helyzetét, és a következőket állapítottuk meg:
- A jelenlegi kínálat nem jó, több mint 50% az alacsony minőségű bor.
- A Tokaji Borvidék 50%-a parlagon van.
- A térség népességmegtartó ereje rohamosan csökken.
A kihívásokra választ kell adni, erre épült fel a koncepció, melynek első ütemben a száraz furminttal Tokajt új stratégiai pályára kell állítani. Második ütemben dűlőszelektált tételek készítésével lehet a borvidék értékeit jobban kifejezni, és alrészleteit ismertté tenni. Harmadik ütemben a már ismertté tett dűlőmegjelölésekkel visszahozni az édes tételeket is, a késői szüretet, a szamorodnit. Negyedik ütemben lehet aztán az előzőekre építve az aszút is visszahozni, de mennyiségileg sokkal kisebb százalékban, mint ahogy azt korábban a tokaji termékszerkezet tartalmazta.
Természetesen folyamatosan rengeteg részletkérdést kell még tisztázni. Mikor lehet a Hárslevelűt is beemelni a termékszerkezetbe? Milyen legyen a Furmint-kép? Hogyan kezeljük az almasav-bontást, tartalmazhat-e, és ha igen, akkor mennyi maradék cukrot? Ezekre a kérdésekre még választ kell keresni, de ezek már részletkérdések. A márkaépítésnél alapvető szempont volt dűlőszelektált borok készítése. A földrajzi nevek megjelenítése a palackon azért fontos, mert nem védheti le senki, mi sem, meg más sem, és ezáltal fel tudjuk hívni a figyelmet a földrajzi nevek fontosságára.
A Mad Wine borok felvásárolt alapanyagból készülnek, míg a Szent Tamás Pincészet borai a saját területeinkről, lényegében a MAD Wine a nagy cég, a Szent Tamás az egy csupán 30 000 palackos cég. Amin Szent Tamás embléma van, az mind hordóban érlelt tétel. Mádon 27 dűlő van, ezek közül 25-ből vásároltunk fel szőlőt, a kettő nem véletlenül maradt ki, de öt dűlő adja a boraink gerincét, a többiekkel kísérletezünk. Megfigyeléseink szerint pillanatnyilag a Szent Tamás dűlő az, amelyik a boroknak a leggazdagabb összetételt adja.
A 97 pontos borunk egy felvásárolt tételekből készített bor, ami kb. 85%-ban Furmint, a többi Hárslevelű és Muskotály. Ez az a bor, amire egyébként mint termékre, nem tudunk építeni, hiszen például 12-ben és ’15-ben ilyen bort nem tudtunk készíteni, annyira nem volt botritisz. Viszont 2016-ban gazdagon botritiszes fürtöket szüreteltünk, ebből készítettük szamorodni technológiával késői szüret borunkat, amely most platina érmet kapott a Decantertől.”
(dékányT)