Műalkotás a palackon kívül is, belül is

Nem elég, hogy a borok borát, a Tokaji Aszút tartalmazzák a palackok, azon túl még az üvegükön is képzőművészeti alkotások találhatók. A gravírozás Demeter Endre művészetét dicséri, melyhez a motívumok ihletője a csíksomlyói hegy lábánál élő székely képzőművész, Csomortáni Gál László, a Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíjasa. Kettőjük műveiből nyílt kiállítás a Falk Miksa utcai E Galériában. A kiállítást L. Simon László József Attila-díjas magyar író, költő nyitotta meg.

A borkészítés önmagában is művészet. Ám vannak borászatok, ahol amellett, hogy művészi elkötelezettséggel készítik boraikat, más művészeti ágak előtt is kaput nyitottak. „Az élet ott magasrendű, ahol művészi.” – írta Hamvas Béla, és egyre több borászat van, ahol ennek szellemében tevékenykednek. Ezek közé a borászatok közé tartozik a mádi Demetervin is.

L. Simon László a két művésszel a megnyitón

Népművészetből gyökerező progresszívitás

A Demetervin részéről a borászat vezetése Demeter Endre kezében van, aki az egyetemen még azt tanulta, hogy ilyen terepszögön nem is lehetséges szőlőművelést folytatni. Azóta szisztematikusan utazik tanulmányutakra olyan birtokok felkeresésére, amelyek a tokaji Öreg Király dűlőhöz hasonló topográfiai paraméterekkel rendelkeznek, vagyis magasan vannak, és meredekek. Úgy gondolta, biztosan akadnak a nagyvilágban módszerek arra, hogy ezeket az oldalakat is korszerű technológiával műveljék. Most, hogy végiglátogatta Európa hasonló adottságú dűlőit, le kellett vonnia a konzekvenciákat, miszerint nincs erre sehol sem átvehető kézierő-takarékos rutin. Az pedig, hogy a műveléshez „zöld” szereket használnak, nem abból fakad, hogy ez ma szerencsére egyébként is sikk, hanem abból, hogy a meredek lejtőkön kézi permetezővel a háton felkaptatni önmagában is nehéz feladat, miközben a száj előtti maszk még a levegővételt sem teszi könnyűvé. Ezért aztán gyomirtót nem használnak, és csupán réz-, valamint kén alapú szerekkel permeteznek.

 

Demeter Endre

Ám a családi borászatot működtető házaspár – Demeter Ervin és Kulcsár Edit – másik világa a képzőművészet körül forog. Kulcsár Edit nagyjából a rendszervástól üzemeltet egy galériát, ami korábban a Városház utcában, napjainkban pedig a Falk Miksa utcában működik. Ez a galéria most Csomortáni Gál László és Demeter Endre ,,..benne aluszik a nap ..” című közös kiállításának ad teret. Különleges alkalom ez, hiszen jelenleg itt láthatók azok a művek, melyek januárban már New Yorki és Chicagoi múzeumokban kerülnek kiállításra, Demeter Endre gravírozott tokaji palackjaival.

Van kiút a „csilivilizációból”

A kiállítás megnyitóján L. Simon László hangsúlyozta: Csomortáni Gál László művei a bizonyítékai annak, hogy létezik a tradicionális képzőművészet és a progresszív művészet elegye egy különleges szinergiát tud létrehozni. Mint mondta, gyakran vitáznak művészettörténeti berkekben azon, hogy az avantgarde a gyakorlatban lezárta-e a képzőművészetnek azt a korszakát, melyben a szépség keresése, bemutatása dominált. A progresszív művészet gyakorlatilag elsöpörte a korábbi festészeti korszakok alapvető szépségideáljait. Ám Csomortáni Gál László művei a népi hagyomány maximális tiszteletén állnak, amit progresszív módon alakít át műalkotásokká. Mindez bizonyítéka annak, hogy a népművészet gyökereiből sarjadva is lehet progresszív módon alkotni. A művész létformájával, alkotásaival azt üzeni ennek a mai világnak, hogy van kiút a „csilivilizációból”, amit érdemes lenne megfontolni mindenkinek.

Lételeme a föld, a fa, a népi hitvilág, a természet és az állatok közelsége. A Csíkcsomortánban élő képzőművész, Csomortáni Gál László az egyszerű, falusi élet mellett döntött, noha számos egyéni kiállítása volt már Los Angelestől Koppenhágáigés Stockholmig, Oslótól New Yorkig sok helyen a világban. A csíksomlyói hegy lábánál élő Csomortáni Gál László a régi világ értékeit próbálja menteni: fára festett alkotásait az anyag természetes erezete ihleti. Régi bútordarabokat, ágytámlákat, ajtót, szekrényajtót, teknőt, fatálat és mindenféle évszázados deszkákat ment meg a tűz általi enyészettől a tovább éltetés céljával. „Amikor láttam, hogy dobják ki a régi bútordarabokat, vagy ezeket a deszkákat tűzre vagdalják össze, úgy éreztem, ez nekem a hivatásom, én ezeket meg kell mentsem. Sőt, úgy kell megmenteni, hogy tovább éljenek.” – meséli a székely művész.

A Demetervin folyamatosan állítja elő azokat a borokat, amelyek emelhetik nemzeti büszkeségünket, mert ilyet csak Tokaj tud, azon belül is csak Mád, és még azon belül is csak a legnagyobb dűlők, mint a Nagy Király, vagy az Úrágya. A főborász most bebizonyította, hogy nem csak a palackokba tudja a legszebb borokat előállítani, de a palackok külsejét is művészi munkákkal tudja illusztrálni, melyek a kiváló székely művész inspirációjából származnak.

A kiállítás az E Galériában (1055 Budapest, Falk Miksa u. 8.) megtekinthető november 7-ig.

Dékány Tibor