A Mátrai borvidék folyamatos megújulásáról beszélgettünk Kovács Zitával, a Mátrai Hegyközségi Tanács elnökével. Szóba került a megújult arculat, a vinotéka és a borászok közötti összefogás, amelyre jó példa a Budapest Borfesztiválon létrejött közösségi stand.
2018-ban elég nagy feladatot vállaltál a Mátrai Hegyközségi Tanács elnökségével, hogy érzed, hogy alakul azóta ez az együttműködés?
Az elmúlt 3 év alatt minden a lehető legjobban alakult, a borászok is megértették azt, hogy csak egységben lehet és érdemes gondolkodni. Folyamatos célunk, hogy egy teljes megújulás és összefogás alakuljon ki itt a Mátrában, amelyben hatalmas szerepet játszik a közösség. Éppen ezért volt nagyon fontos számunkra az, hogy az új lógóban és az új szlogenben (,,Hegyek, Borok, Közösség”) ez is megjelenjen. Ezzel el is érkeztünk az első mérföldkövünkhöz.
Egy ekkora közösség összekovácsolása soha nem egyszerű. Melyek voltak a legnagyobb kihívások a munkád során?
A Hegyközségi Tanács feladata, hogy a szőlészek és a borászok érdekképviselete legyen és ennek nagyon fontos eleme a marketing. Ez az elmúlt húsz évben hiányzott a borvidékről és ezt nyilván nehéz egy 5 éves ciklusban bepótolni de én szeretném azt hinni, hogy adunk egy olyan lendületet és bizalmat a borászoknak amivel hosszútávon el lehet indulni. A közös hang megtalálása nem jelentett problémát, inkább az elmúlt tíz-húsz év negatív tapasztalatainak felülírása volt nagyobb nehézség de most azt gondolom ebben is jó irányba tartunk.
Mi a helyzet most a Mátrai vinotékával és a Spicc borbárral?
Nagyon fontos volt, hogy újra életet leheljünk ebbe az épületbe, amit már rég óta a Gyöngyös Város Önkormányzatától méltányos áron bérel a Márai Hegyközségi Tanács. Szerencsére az önkormányzat is elkötelezett a mátrai borok népszerűsítése iránt, így megvalósulhatott ez a víziónk. A koronavírus járvány mindenkinek felülírta a terveit, az épület felújítását követő nyitás után csak három hónapot tudott üzemelni, most nyáron nyitottunk újra és hála Istennek nagyon gyorsan visszatért az élet a borbárba. Folyamatos programokat szerveztünk, koncerteket, tematikus kóstolókat tartunk, és helyi zenekarokat hívunk a borbár előtti térre.
Milyen a vendégkör?
Nagyon vegyes a vendégkör, de úgy érzem minden igényt ki tudunk szolgálni. Mivel a vinotéka boltként funkcionál, a lezárások ideje alatt is végig üzemelhetett. Egy bor megvásárlásánál úgy gondolom, még mindig sokkal fontosabb a személyes kontakt és az ajánlás mint az online megjelenés. Éppen ezért fektetünk nagy hangsúlyt arra, hogy a kollégák pontosan ismerjék a tételeket és szinte ránézésre, vagy egy-két mondat után megfelelő ajánlást tudjanak nyújtani a vásárlóknak. Bíztatjuk őket az új borászatok és tételek kipróbálására. A ,,Borász a házban” program keretein belül a helyi bortermelők mutatják be saját tételeiket, ezzel is személyes kapcsolatot alakíthatnak ki a vendégekkel.
Ti vagytok az egyik legdinamikusabban fejlődő borvidék, mivel tudjátok megfogni az új fogyasztókat?
A kommunikáció első pillére az illatos, könnyebben értelmezhető fajtákra épül, Magyarország második legnagyobb borvidékének ugyanis ezek az elsődleges szőlőfajtái. Muskotállyal vagy Irsai Olivérrel a kezdő borkedvelőket is nagyon szépen be lehet vezetni a borfogyasztási kultúrába. Egy testesebb Olaszrizlinget vagy Chardonnay-t ugyanakkor mindenki ismer, ezekhez a konzervatívabb fajtákhoz pedig igen kedvezőek a vulkanikus talajadottságok. Szeretnénk a Mátra minél több arcát megmutatni, azt, hogy sokkal többre is képes ez a borvidék!
Mi a következő mérföldkő?
Hamarosan érkezik a Mátrai Közösségi Bor. Az év végi megjelenés után a nemzetközi kiállításokat és fesztiválokat már ennek szeretnénk szentelni.
(Pál Judit)