10 éve fogalmazódott meg a vízió arról a borászatról, amely a legjobb vörösboros terroirról a legnagyobb minőség elérését célozta meg. A 2009-es évjáratból született meg a borászat zászlós borának, az NJK-nek az a prototípusa, amely már nem bordeaux-i ösvényt követte, hanem arról letérve az adott terroirnak legjobban megfelelő fajták házasításából önálló stílust hozott létre. A nagy döntések tíz éve megszülettek, azóta csak a részletek csiszolása folyik a tökéletességre való törekvés jegyében. Erről a tíz évről számolt be kérdéseinkre Kovács Nimród, a borászat alapító tulajdonosa.
„Érdekes, hogy milyen gyorsan elsuhant ez a 10 év. Ahogy édesapám, úgy én is komoly borszerető ember voltam, de igazán a borokat az Egyesült Államokban ismertem meg, ahol disszidálásomat követően nagyon jó éttermekben tudtam dolgozni. Négy évig ügyködtem Denverben abban az étteremben, ami azóta is a kedvencem, ez egy olasz étterem, ahol kiváló a borválaszték. Aztán hazatérve volt alkalmam befektetni egy kereskedő cégbe, a Monarchiába, melynek komoly kapcsolata volt a kiváló egri borásszal, Pók Tamással, és később beszálltunk vállalkozásába és át is neveztük a borászatát Monarchia Winery-vé. Sok piacra dolgoztunk akkor, nem csupán Magyarországra.
A Monarchia kereskedő cég lévén nem volt önálló stílusa, hanem olyan borokat készítettünk, ami akkor megfelelt a különböző piacok elvárásának. Én aztán 2009-ben nyugdíjba mentem, és új horizontok tárultak fel előttem, úgy határoztam hát, hogy kivásárlom a partnerektől a céget, így az enyém lett a Monarchia Winery egészében. Én persze bármennyire is ismertem és kedveltem a borokat, a szakmában nyilván nem lehettem teljesen benne, Ipacs Géza barátom javasolta, hogy egy ilyen méretű borászat, mint az enyém nem lehet egy kereskedő cég rég része, hanem a nagybajuszú termelőről kell hogy szóljon. Mivel én előtte a marketing szakmában dolgoztam, tudtam hogy mit jelent a 4P, vagyis a product – price – promotion – place, tehát ennek tükrében átvizsgálva a borászatot, azt mondtuk, elsősorban vegyük szemügyre az árut. Milyen fajták vannak telepítve milyen terroirokra, milyen klónnal, milyen alapra. Rájöttünk, hogy bizonyos eltelepített fajták nem megfelelőek a helyi klimatikus viszonyok között, így azokat ki kellett cserélni. A második P a price, vagyis hogy milyen áron eladhatóak ezek a termékek és milyen piacra. Megvizsgálva a többi kritériumot is, meghoztuk az alapvető változtatásokat. Átkereszteltük a pincészetet Kovács Nimród borászattá, és ráálltunk arra, hogy miként lehet a mi három gyönyörű terroirunkból a legjobb minőséget kihozni.
Hála istennek nagyon jók a területeink, 10 hektár az egri Nagy-Eged-hegy legtetején, 8 hektár a noszvaji Nyilasmár dűlőben, 12 hektár az ugyancsak noszvaji Nagyfai dűlőben, így aztán a célja ennek a borászatnak csakis az lehet, hogy hogyan tudjuk a legmegfelelőbb fajtákból a legjobb minőséget kihozni a megfelelő terroirok segítségével. Ennek legjobb példája – amire egyébként büszke is vagyok – hogy a 2009-es évjáratban lett először az úgynevezett NJK bor a Nagy-Egedről kihozva, mert előtte bordeaux-i házasításokat készítetünk, ami a Petrus irányzatot követte. Akkor viszont ráéreztünk, hogy két nagy fajta működik a legjobban ebben a környezetben, a Kékfrankos meg a Syrah. Így ebből a két fajtából kellett hogy kihozzuk zászlósborunkat, az új NJK-t, ami a Nagy-Eged-hegyen lévő Grand Superior területünkről származik. Ez a 2009-es egy nagyon szép évjárat volt, talán 60-70 palack maradt még belőle, nemrég kóstoltuk Rohály Gáborral meg Mészáros Gabriellával, és megállapíthattuk, hogy 10 év elteltével is csodálatos a bor. 10 éves születésnapunkat annak a fényében szeretném megünnepelni, hogy mire képes a Nagy-Eged-hegy, ami szerintem nem kérdés hogy Eger legjobb terroirja, de országosan is ott a helye a 3-5 legnagyobb adottságú szőlőtermő területeink között.
Arra fogjuk felépíteni az idei 10 éves jubileumunkat, hogy mit tud a Nagy-Eged, és mit tud ezen belül az NJK. Ez egy tiszteletadás a termőhely, tisztelet a terroir felé. Ez a borászat 100-120 ezer palack bort képes évente előállítani, és nem is akarunk e fölé menni, mert nekünk nem a mennyiség, hanem a minőség a fontos. Ki is van adva a feladat a munkatársaimnak, évről évre jobb borokat kell készíteni. A nagy kérdéseket 10 éve eldöntöttük, most már csak az apró csiszolgatások vannak előttünk. Itt van most is amerikai szakértőnk, aki egy kiemelkedő tudású borász, az ő segítségével reszelgetjük a részleteket a tökéletesség jegyében. Ő is azt mondta, hogy most már csak egészen apró dolgokban tudunk előrejutni, de sok kicsi sokra megy, így nem lehet más célunk, mint hogy minden palack borunk 90 pont feletti értéket képviseljen!”
(Dékány Tibor)