Egy irányt mutató konferencia a Boscoloban

Stevie Kim, Vinitaly

A március 1-jén megrendezett egynapos Borjog és Bormarketing konferencia kiemelt célja volt  felületet biztosítani a szőlőbor ágazatot segítő véleményformáló gondolatoknak és teret adni a szakmát érintő érdemi kommunikációnak. A rendezvény szakmai együttműködő partnerei voltak: MiniszterelnökségMagyar Turisztikai ÜgynökségFöldművelésügyi MinisztériumHegyközségek Nemzeti Tanácsa.

Az ember általában kissé szkeptikus, ha egy konferencia túl sok témát tűz napirendre. Borjog és Bormarketing? Egyenként is megérnének két-, háromnapos konferenciát is a témák, mire megyünk ezekkel egy nap alatt? Nos, ilyen gondolatok futkároznak az ember fejében, amikor beül egy ilyen konferenciára, mely talán túlvállalja magát tematikailag. A végeredmény viszont nagyon is meggyőző, az idei Borjog és Bormarketing konferencia nagy témakört vállalt magára, és lényegében mindenre nagyon biztató választ adott. Végre egy konferencia, amelyik nem csak kérdéseket tesz fel, hanem válaszokat is ad, végre egy konferencia, ahol nem csak az hangzik el, hogy marketing szempontokból mivel nem tudunk a világpiacra lépni, hanem végre az is, hogy mi lehetne a fő marketing-stratégiánk!

Rókusfalvy Pál, a konferencia főszervezője

Örvendetes volt hallani Dr. Seszták Miklóstól, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium miniszterétől, hogy a kormány a magyar bort nemzeti kincsünk, és nemzeti öntudatunk részének tekinti. Egy olyan terméknek, mely egyben kultúrtörténeti értéket képvisel, és amely egyszerre kapcsol minket a múlthoz és a jövőhöz. Farkas Dávid a Magyar Turisztikai Ügynökség részéről kedvező adatokkal szolgált. 2017 eddig idegenforgalmi szempontból a legkedvezőbb év volt, 12 millió vendéget fogadtunk, akik 30 millió vendégéjszakát töltöttek hazánkban, ami 51%-os növekedés 2010-hez képest. Légli Ottó, a HNT elnöke Szegfű Gyula: A magyar bortermelő lelki alkata c. művének időszerűségére hívta fel a figyelmet.

Dr. Zacher Gábor egy olyan „fogyasztói rétegre” hívta fel a figyelmet, ill. támaszkodott adataival és ismereteivel, amely a konferencia résztvevői számára teljesen fehér foltnak számít. Konkrétan arra, hogy 800 ezerre teszik hazánkban az alkoholisták számát, akik természetesen nem a minőségi magyar bortermelésből szerzik be szükségleteiket. Tanácsát azért megszívlelhetjük: nekünk magunknak kell példát mutatnunk a minket követő generációk számára a mértékletes borfogyasztásból is. Kis Miklós Zsolt, az agrár-vidékfejlesztésért felelős államtitkár felfestette a vidékfejlesztési pályázatok aktuális helyzetképét, és nagyon hasznos tájékoztatást adott az elkövetkezőkben sorra kerülő pályázati tematikákból is. Stevie Kim, a Vinitaly International igazgatója tartotta az egyik legérdekesebb előadást a jelen és a jövő borbemutatási, borforgalmazási tendenciáiról. Az egyik legfigyelemreméltóbb adat ebbe az volt, hogy jelenleg a reklámokra fordított pénzösszeg 90%-a már nem a TV-re megy, hanem az online-médiára. Mint kiderült, Stevie Kim egy igen színes egyéniség, aki számtalan új kezdeményezéssel lepte meg a világot, mint a Wine2Wine Verona, az Opera Wine, vagy a Vinitaly International Academy.

John Szabó Master Sommelier

Természetesen minden előadásra nem térhetünk ki, de a mezőnyből minden esetre kiemelkedett a Geisenheimi Egyetemtől Prof. dr. Szolnoki Gergely előadása, aki a magyar borpiac szerkezetéről és sajátosságairól számolt be reprezentatív felmérés alapján. Megnyugtató volt dr. Brazsil Dávidnak, a HNT főtitkárának, valamint Gál Péternek, a Földművelésügyi Minisztérium eredetvédelemért felelős helyettes államtitkárának előadását, akik elmondták, hogy végre milyen adminisztrációs könnyítéseket vezettek be, melynek eredményeképpen már nem kötelezettek a kistermelők a  pincekönyv vezetésére, ha a kisüzemi bortermelői státuszt választják. Zene volt füleinknek dr. Zámbó Péter dandártábornoknak az előadása, aki beszámolt arról, hogy a NAV tisztségviselői ma már nem azzal foglalkoznak, hogy egyenruhásan, pisztolyostul látogassák a kistermelőket, és bennük keressék az ellenséget, tönkretéve a tradicionális nemzeti kisparaszti borkészítés maradványait, hanem inkább a nagy halakra vetik ki hálóikat.

 

Gál Péter helyettes államtitkár

Rendkívül fontos jelenségre hívta fel a hallgatóság figyelmét Dr. Ignacio Sanches Recarte, a CEEV főtitkára. A nagy konszerneknek nem érdeke a borágazat sikere, hiszen a legtöbb bortermelő családi vállalkozás világszerte, és szeretnék részesedésüket a világ alkoholtartalmú italainak piacáról visszaszorítani. A nagy tőkés társaságok ezért egy olyan lobby-tevékenységbe fogtak, hogy a borválasztékot kriminalizálják. Arra törekednek, hogy a boros etikettek egyre inkább a cigaretta-címkékhez hasonlítsanak, melyek mindegyikén feltüntetésre kerülne, hogy a bor rákot okoz. Vagyis a bor számos összetevőjéből kifejezetten kiemelnék az alkoholt, mely veszélyt okozhat. Köszönet az előadónak, hogy idejekorán felhívta a figyelmünket egy újabb – ellenünk is – irányuló veszélyes nemzetközi támadásra.

 

Sok MW tartott már előadást hazai konferenciákon, általában arról, hogy melyik próbálkozásunk nemzetközi szintéren miért hibás, vagy miért van eleve bukásra ítélve. Most végre John Szabó Master Sommeliertől hallhattunk egy előadást, amely irányt mutatott, mire kéne a hazai borimázst felépíteni. Úgy véli, az egyes fajták népszerűségére felfűzni az egész ország borkínálatát nem tanácsos. Az egy fajta (pld. Furmint) még ha szimpatikus is, nehezen bővíthető más fajtákkal, egyéb aktivitásokkal. Lehetne viszont egy kedvező stratégia, ha a magyar borokat a Vulkánok Borai stratégiával marketingelnénk, hiszen legismertebb boraink, a Tokaji, a Badacsony-környékiek vulkanikus talajon születnek. A vulkánok boraira egyéb attrakcióink is szépen felfűzhetőek lehetnének, mint a hőforrásaink, a gyógyfürdők világa, a gyógyvizeink, wellness, kristályvizeink. A vulkánok világa lenyűgözi az embert, jól érthető, és a turizmus csaknem minden ágára kiterjeszthető.

Köszönet a konferencia fő szervezőinek, Dr. Prónay Bencének és Rókusfalvy Pálnak, hogy egy ilyen rendkívül érdekes és különösen értékes előadás-sorozatot létrehoztak, és példás szervezettséggel lebonyolítottak. A szőlészet-borászat ágazat minden szereplőjét hosszan  motiválhatják az elhangzottak. És érdemes megfogadni John Szabó Master Sommelier instrukcióit a magyar bor nemzetközi piacra juttatásának stratégiai vezérfonaláról.

dékányT