Megtorpanni látszik pezsgőexportunk

Legutolsó lapszámunkban (2018 évi 11-12. szám) hazai pezsgőket teszteltünk. Mintegy harminc különböző pezsgőt kóstoltunk a hazánkban tanuló tucatnyi mesterszakos francia diák társaságában. Általános benyomásunk az volt, hogy a hazai pezsgőkínálat egyre színesedik, és minőségben is határozottan fejlődik. Ehhez képest meglepő, hogy pezsgőexportunk megtorpanni látszik.

A régi neves, megbízható pezsgőkészítő műhelyek mellett egyre több borászat vágott bele a pezsgőkészítésbe, és a teszten is ragyogó erényeket mutattak. Meglepő, hogy Tokajban is egyre többen készítenek nagy minőségű pezsgőt, melyek közül az egyik a második helyen végzett összesítésben.

Magyarországon évente mintegy 20 millió palack, megközelítőleg 150 ezer hektoliter pezsgő fogy. Az elmúlt években a mennyiségét tekintve stabil volt a pezsgőfogyasztás, értékben pedig kétszámjegyű volt a növekedés. A Törleynél például a 2014-es szezontól az tapasztalható, hogy a fogyasztás a magasabb minőségű magyar pezsgők irányába tolódik el, a vásárlók egyre inkább a kiváló minőségi kategóriájú pezsgőket keresik.

A magyar pezsgőfogyasztásra továbbra is jellemző a szezonalitás, az éves pezsgőmennyiség több mint felét november-decemberben vásárolják meg. A karácsonyi szezonon kívül a második legerősebb időszak a három nyári hónap. A pezsgő azonban ma már nem hiányzik a magyar családok életéből, a különböző ünnepekkor és különleges alkalmakkor is fogyasztják.

Magyarországról évente mintegy 7,5-8 millió palack pezsgő kerül a külföldi piacokra. A legnagyobb pezsgőforgalmazó Törley számára Európán belül Skandinávia és a Baltikum nagyon jelentős exportpiac pezsgőben. A környező országok szinte mindegyikébe szállítanak, Európán kívül pedig Észak-Amerikában, főleg Kanadában van komoly piaca a magyar pezsgőnek. Emellett vannak szállítások még Ázsiába is Vietnamon kívül Kínába és Japánba, csakúgy mint Afrikába, illetve Dél- és Közép-Amerikába.

Magyarország pezsgőexportja egyre növekvő tendenciával 2014-ben érte el a maximumát, évi  56129 hektolitert, azóta viszont sajnos megfordult a trend, a kivitel azóta leszálló ágban van. Van tehát feladata a marketingnek.