Január 26.—án tartotta ötödik konferenciáját a BorÉRT a Magyar Mezőgazdasági Múzeum Konferenciatermében. A konferencia a borturizmus lehetőségeivel foglalkozott elsősorban. A magyar bor-élet legjelesebb szakértőit megszólaltató fórumon nyújtották át a Koccints! mozgalom élvonalában végzők serlegeit. A konferenciát jeles borászataink borbemutatója követte a Vajdahunyad vár aulájában.
A borturizmus jelenével és jövőjével foglalkozott a BorÉRT Borturisztikai Konferencia és Bortúra 2023. január 26-án, amelyet ötödik alkalommal rendeznek a Vajdahunyadvárban. Az érdeklődők az előző évekhez hasonlóan ismét teljes képet kaphattak a magyar borturizmus helyzetéről és perspektíváiról.
A legjobb bor a helyben eladott bor, ez a legtöbb borászat előtt nyilvánvaló, így a borturizmusban komoly fejlődési és fejlesztési potenciál rejlik. A bor kiválóan társítható a gasztronómiához, jól kiegészít más turisztikai attrakciót, élményt nyújt a résztvevők számára. Jelentős vonzereje mellett komoly szerepe van a közvetlen értékesítésben. Magyar és külföldi szakemberek egybehangzó véleménye, hogy a fogyasztók nem bort, hanem élményt keresnek. Ezért látnak egyre többen kiemelkedő lehetőségeket a borturizmusban. Az együttlét, a borélmények, a gasztronómia egyre szorosabban kapcsolódnak össze a bortermelők és a fogyasztók fejében.
A konferenciát Estók János, a Magyar Mezőgazdasági Múzeum főigazgatója nyitotta meg, majd Sztanev Bertalan, a BorÉrt Egyesület elnöke ismertette a konferencia legfontosabb célkitűzéseit. Bejelentette, hogy a BorÉrt Egyesület stratégiai együttműködésre lépett a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemmel. Az együttműködés egyik mozzanata, hogy a MATE diákjai ingyenes belépési lehetőséget kapnak a Magyar Mezőgazdasági Múzeum kiállításainak megtekintésére.
Nyitrainé Dr. Sárdy Diana, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem főigazgatója elmondta, büszke arra, hogy borászként a legszebb szakmát választotta, lévén hogy a borászat nem csupán művészet, hanem tudomány is. Multidiszciplináris tudomány, amely a talajtant, a növénytant, a mikrobiológiát is magában foglalja, nem beszélve a közgazdaságtanról, marketingről, lévén hogy a bort el is kell adni. Viszont kedvezőtlen folyamat, hogy hazánkban csökken a borfogyasztás, lévén hogy minden országnak el is kellene fogyasztani a hazájában megtermelt terméket ahhoz, hogy az normálisan működjön. Kiemelt cél a fiatalok megszólítása, ezért a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem is részt vesz abban, hogy a korábbi évekhez képest még szélesebb körben népszerűsítsék a „Wine in moderation” tematikáját.
Dr. Györe Dániel az Agrárminisztérium részéről beszámolt az új támogatási lehetőségekről 2023. január 1-től a magyar borturizmus fejlesztésére. Mint jelezte, az EU elfogadta a 2024-27 közötti időszakra vonatkozó stratégiai tervet. A Közös Agrárpolitikai Tervezet szerint sok új lehetőség nyílik meg borászati üzemek fejlesztésére, új szőlőültetvények telepítésére, a borturizmus fejlesztésére. Légli Ottó, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöke a borturizmus szerepéről tartott előadást az ágazat bormarketing stratégiájában. Mint elmondta, a HNT, a szakma önkormányzatának tekinthető. Az idei fontos év az egyesület életében, hiszen tisztújítás lesz a hegyközségeknél. A magyar bor jelene és jövője szempontjából az egyesület úgy értékeli, hogy alapvető értékünk a sokszínűség, hiszen a világ össztermeléséhez képest jelentéktelen a magyar bortermelés volumene. Európában is az utolső előtti helyen állunk a borexport terén.
Thummerer Éva, a Thummerer Pincészet tulajdonosa beszámolt arról, hogy családi borászatuk hogy kezdett bekapcsolódni a borturizmusba, és merre tartanak a borkészítés – borturizmus koordinációjában. Ezt követően a jó példák és gyakorlatok bemutatásával kerekasztal beszélgetés folyt illusztris résztvevőkkel. Herczeg Ágnes borszakértő „Trendek, fogyasztói preferenciák, új fogyasztók” címen tartott előadást.
Tarsoly Róbert borász, Dóka Éva Pincészete részéről – Hegyke, egység a sokszínűségben, a Zalai borvidék közösségi boráról beszélt. Az idei rendezvény borvidéki partnere a Kunsági volt, ezzel kapcsolatosan „Az igazi kunság” – eredetvédelem és bormarketing, új utakon az alföldi bor” címen hallhattunk előadást.
A konferenciát követő borbemutatón a hazaiak mellett nagy sikert arattak a Kárpát-medence határon túli termelői boraikkal.
(Dékány Tibor)