Borkonferencia 2023 – A magyar bormarketing stratégia alapja

Rókusfalvy Pál Nemzeti Bormarketingért felelős kormánybiztos mutatta be az idei Borkonferencia alkalmával a magyar  bormarketing stratégia alapjait. Feladatai közé tartozik a 2023-2026 közötti időszakra szóló marketing stratégia kidolgozása, ami magában foglalja a kutatások felügyeletét, a bormarketing tevékenység koordinálását, a stratégia keretében megvalósuló programok irányítását, valamint a szabályozási javaslatok megtételét.   Cél, hogy a borunk elismertsége (eszmei és anyagi szempontból) szignifikánsan fejlődjön, amihez kormányzati felhatalmazással és büdzsével rendelkezünk. Innovatív, radikálisan új szemléletű stratégiában gondolkodunk, amely átfogó, minden területet lefedő kutatásokon alapszik.   hangsúlyozta.

A következő szakterületeket fedi le a marketing stratégia: kutatás, jogi és szabályozási környezet, értékesítés és export, stratégia és kommunikáció. Hipotézisekre és évtizedes tapasztalatokra építve indították el a munkát (elemzés, adatfeldolgozás, trendmonitorozás, átvilágítás, big data elemzés). Kutatási adatokon alapulva folyamatosan igazítani fogják a kampányokat, visszamért eredmények és a hatékonyság lesz a mérvadó.

Miért van szükség erre a stratégiára?

Utolsó percben vagyunk, hiszen csökkennek a szőlőterületek aránya, csökken a borfogyasztás és előre tőr a konkurencia, így előbb-utóbb nem fogja megérni a borral foglalkozni, mert halott közgazdasági modellé válik.

Mi a termékünk?

Nincs egységes termék, amire azt tudjuk mondani, hogy magyar bor, az gyakorlatilag még nem létezik. Kitörési pontokat kell keresnünk, aminek trendfigyelésen és termékfejlesztésen kell alapulnia. Az egész Kárpát-medencében gondolkodunk a fajtákat és típusokat illetően. A sokszínűség nem kommunikálható eredményesen, az egyszerű üzenetet kell megtalálni és erre helyezni a stratégiát.
Fontos szempont a csomagolás is. Jelenleg egy forradalomnak vagyunk tanúi. Nem csak értékesítési és arculati szempontból fontos, hanem a fenntarthatóság szempontjából is vizsgáljuk a csomagolási alternatívákat.

Milyen szerepet szánunk a fiatal generációnak?

Jelenleg van egy rendeszerváltó generáció, viszont most a digitalizációban meg kell nyerni és pallérozni a fiatalokat hosszú távon, hogy egy sikeres generációváltás következzen be. Problémát jelent, hogy nem érdekli a fiatalokat olyan szinten ez az ital, mint a korábbi generációk tagjait.
Regionális szerepünk szintén fontos szempont. A furmint Szlovéniában is jelen van, nem csak nálunk. Ezzel a fajtával tudnánk olyan együttműködést alakítani, ami további előnyöket eredményezhet. Ne csak globlisan mérjük fel a szerepeinket, de a régiós szomszédokat is vegyük számításba. Konkrét terv és koncepció áll rendelkezésre, amivel eredményeket tudunk felmutatni.

Mi legyen a magyar bor örökségével?

Tokaj egyenlő kell legyen a kiváló borokkal. Ne lehessen egy tokaji aszút 2000 Ft-ért elkészíteni, mert nem tudjuk eladni 200.000 Ft értékben. Itt valami nincs rendben és ezt kizárólag a digitalizációval és eredetvédelemmel lehet megoldani.

Edukáció: Nagyon fontosnak tartjuk a borászatok oktatását, ma már jószerével közgadásznak kell lenni minden borásznak. El kell érni, hogy a magyar borászok a legfelkészültebbek legyenek a világon. Művelni és tanítani kell mind a fogyasztót, mind a borászt.

Eredetvédelem: A hitelesség és a minőség elengedhetetlen. A legkomolyabb szakmai kérdésként kell foglalkozni ezzel a borászoknak.

Kommunikáció: Minden csatornát, ami a mai választékban jelen van, használni fogunk. Egy mozdulattal lehet az osztrák bort a világ bármelyik pontjáról elérni. Mi is képesek leszünk rá, hogy a magyar borok is ilyen könnyen elérhetők legyenek.

Cikk: Vásári András,
fotó: origo.hu