42. Országos Borverseny a Mariottban

Megkezdte munkáját a 42. Országos Borverseny zsűrije. Az idei megmérettetésre  22 borvidékünkről 252 borászatból rekord nevezés, összesen 918 minta érkezett a versenyre. A borok elbírálása ma és holnap folyik a budapesti Mariott Hotelben.

A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa által szervezett megmérettetés előtt a sajtó képviselői előtt került sor az esemény bevezető ismertetésére. Légli Ottó, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöke köszöntötte a zsűri tagjait, a borászokat, és a sajtó képviselőit.

Az Országos Borverseny jelentőségét hangsúlyozva Feldman Zsolt államtitkár megemlítette, hogy Magyarország az Európai Unió 7. legnagyobb bortermelő országa. A HNT mintegy 30 ezer szőlőtermesztéssel, illetve bortermeléssel foglalkozó magánszemélyt, illetve vállalkozást tart nyilván, a bortermelés pedig – a sokéves átlagot figyelembe véve – 3-3,5 millió hektoliter között alakul. A hazai borszeretők közel háromnegyede egyáltalán nem iszik külföldi bort, amelynek aránya az összfogyasztás 10 százalékát sem teszi ki. A jelentős kínálatban mindenki számára szükség van az eligazításra, a borászoknak pedig például az egy-egy versenyen megszerezhető visszajelzésre.

Légli Ottó, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöke megnyitja az eseményt

Az Országos Borverseny igazodási pont mind a szakma, mind a mindennapi borfogyasztók számára. A szakmaközi szervezetként működő Hegyközségek Nemzeti Tanácsa hitelességével áll a verseny mögött. A HNT által megszervezett, legnagyobb hagyományú termelői bormustra alapot ad arra, hogy a szakmai szervezet valós információt szerezzen a magyar borpiacról, az eredmények inspirálják, egyúttal visszajelzést jelentsenek a termelőknek, és igazodást nyújtsanak a borkedvelő fogyasztóknak. Idén mind a 22 borvidékről, 252 borászatból, összesen 918 minta érkezett a versenyre.

Feldmann Zsolt kitért arra is, hogy a szakmai bírálati rendszer segítséget nyújt az óriási túlkínálatban való eligazodáshoz, azt szolgálja, hogy minőségi magyar borok kerüljenek a fogyasztók elé. Mint fogalmazott, sok kultúrában isteni eredetű a bor, amelyet az átváltozás és nemessé válás misztériuma lengi körül. A magyarság borhoz való különleges viszonyulását jelzi, hogy azon ritka népek egyike, amelynek saját szava van a bor megjelölésére, míg a legtöbb európai nép ezt a latinból (vinum) vette át.

Rókusfalvy Pál  nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos, az idei borverseny védnöke elmondta, hogy irányításával elkészült a Nemzeti Bormarketing Stratégia. Megállni, pihenni azonban nincs idő, mert a munka még csak most kezdődik, minél hamarább neki kell állni a tervezet megvalósításának.

(DT-MTI)