Natúr buborékok Tokajból

Homoky Dorottya borász, a 2018-as Jövő Borásza díj nyertese a pét-natról tartotta előadását a negyedik Pezsgőkonferencián. A borász mesélt röviden a pét-nat történetéről, a saját és az általa megkérdezett borászok tapasztalatairól, valamint a pét-nat nemzetközi fogyasztási adatairól.

A pét-nat a pétillant naturel rövidítése, egy natúr bor, ami organikus szőlőből és minimális beavatkozással készül. A francia method ancestrale az egyik legősibb eljárás, és a legtermészetesebb pezsgőkészítési mód. Egy véletlen során alakult ki: télen, mikor leállt az erjesztés, lepalackozták a borokat, és tavasszal újrakezdődött az erjedés, emiatt buborékok keletkeztek. A 90-es években kezdték el újra felfedezni, először a Loire-völgyben. 2010-től kezdődött egy nagy robbanás, és azóta is növekszik a piac és a megtermelt mennyiség.

A pezsgő- és a pét-nat-készítés között jelentős eltérések vannak. A pét-nat esetében a második erjesztés a palackban történik, a degorzsálás és a seprő mennyisége pedig a termelőtől függ, attól, hogy milyen stílusú pét-natot szeretne készíteni. Az erjesztés mindig spontán, valamint érdemes neutrális, például acél tartályt választani, mert a pét-nat egy friss, gyümölcsös ital. A palackban erjedés során a megnő a nyomás, így a felbontása veszélyes.

Franciaországban degorzsálják a pét-natot, így tisztább és stabilabb lesz, viszont nem érlelődik tovább, és ezzel elveszik egyfajta komplexitás és aroma, valamint kevésbé érlelhető, ha több évre elrakják. Ha nem degorzsálják, akkor növekszik az eltarthatóság, és az érlelés plusz karaktert ad, ami a pét-nathoz tartozik.

A pét-nat fogyasztás alakulása

A kereslet és a kínálat is növekszik a pét-natok piacán. Homoky Dorottya 2019-ben 320, 2020-ban 700 és 2021-ben 1050 palackot készített, ezeket mind eladta. Míg 2019-ben a termelés 30%-át értékesítette külföldön, 2021-ben már megközelítőleg a felét exportálta. A pét-nat a natúrbor iránt érdeklődők első választása, hiszen egy újfajta buborékos ital élményét adja. Franciaországban nagy divat lett, a borászoknak könnyű és gyors portfólióbővítést jelent. Az Egyesült Államokban a vevők a friss pét-natokat kedvelik, főleg azok a fiatalok fogyasztják, akik kézműves sört és cidert fogyasztottak, és sörről borra térnek át. Nagy az igény a jó minőségű pét-natokra, ez a jövőben árnövekedést jelenthet.

Pét-nat keverékek és különlegességek

Léteznek cider és pét-nat keverékek, amikor almát vagy egyéb gyümölcsöket erjesztenek együtt szőlővel, valamint sörfőzdék készítenek musttal együtt erjesztett söröket, ezekre is növekszik az igény. A piquette egy olyan kategória, amire szintén növekszik a kereslet: ez hagyományosan a szőlőmunkások itala volt, lőre és víz keverékével készítik el, és az alacsonyabb alkoholtartalma miatt kezd újra népszerűvé válni. Amerikában már egyre többet adnak el ezekből, viszont Európában a forgalomba hozásuk nehézkesebb. (Juhos -Kis Gellért)

Fotó: Földesi Máté