A koronavírus kapcsán nehéz helyzetbe kerültek a bortermelők is. Sokan a turizmusra, a vendéglátásra, a helyszíni értékesítésre alapoznak, az ő forgalmuk gyakorlatilag leállt. A legtöbb étterem és szálláshely bezárt, akik nem, azoknak pedig újra kellett gondolniuk a működési feltételeiket. Vannak, akik az exportra alapoztak, most ők sincsenek könnyebb helyzetben, és vannak, akiknek az áruházláncokban is kaphatók a boraik. A bolti eladások hirtelen megugrottak, főként az olcsóbb árfekvésű borokból, de elképzelhető, hogy ez is csak egy átmeneti állapot.
Mi történik egy világjárvány esetén a borpiacon? Hogy reagálnak a szereplők a veszélyhelyzetre? Mennyi bort fogyasztanak? Hogy rendeződik át a piac? Hogy érint mindez egy családi borászatot Neszmélyen? Interjú Szöllősi Ágnessel, a Szöllősi Pincészet társtulajdonosával.
Ági, hogy oszlik meg az értékesítésetek klasszikusan?
Hatvan százalékban hálózatokba szállítunk, és negyven százalékban értékesítjük közvetlenül a borainkat. Megtalálhatóak a legtöbb hiper- és szupermarketben, a Lidlben, a Pennyben, az Aldiban, az Auchanban és a CBA-ban. Szerencsénk van, mert az értékesítésünknek ez a hatvan százaléka talán nagyjából megmarad a láncoknál, nem esik vissza. Saját márkás termékeket is készítünk hálózatnak, a Lidl tenderén is nemrég választották ki pár borunkat a következő időszakra. Tavaly lettünk kész az új címkékkel, amelyek egy könnyed, fiatalos stílust jelenítenek meg, akárcsak a boraink az utóbbi években.
Mi a legnagyobb lemondás számotokra ebben az időszakban?
Kiesnek az éttermi értékesítések, a borkóstolók, a csoportok és sajnos a legnagyobb idei borfesztiválok. Ez fájóan érint bennünket. A borfesztiválozás nagyon hiányzik majd, ez számunkra nem csak munka, a közvetlen találkozás a borrajongókkal, a pozitív visszajelzéseik, maga a hangulat feltölt minket a mindennapokra. Most tavasszal indulnának a tatai rendezvények is, a lovas ünnep, a Szent-György napi mulatság, a Patara, a Víz- zene- virág fesztivál. A borversenyeket is le kellett fújni, egyszóval hiányzik a közösségi élet!
Mi a helyzet a cégnél, hogy érintett Titeket a válság?
Nagyon kicsivel kisebb lett a csapatunk, most 10 állandó alkalmazottunk dolgozik a szőlészetben és a borászatban. A szőlészetben tovább folytatódnak a szezonális munkák, mert a természet nem törődik a járvánnyal. A pincében most csak nagy megrendeléseink vannak, ezért koncentráltabb a munka, ami bizonyos szempontból könnyebbség is, sokkal intenzívebb a palackozás. A helybeli kiskereskedelmi üzletünk szűkített nyitvatartással tovább üzemel, egyelőre csak ennyi közvetlen vevőkapcsolatunk maradt. Mindemellett próbáljuk erősíteni a webshopunkat, elindítjuk mi is a házhozszállítást. Elsőre inkább Tatán és Tatabányán szállítjuk ki ingyenesen a bort, a budapesti szállítást valamivel nehezebb lesz gazdaságosan és biztonságosan koordinálni.
Hogy van a szőlő? Milyen új telepítésetek van?
Sok szabad kapacitásunk ott sincs, mert még két hete is telepítettünk, a tizenkilencre is lapot húztunk. Ezzel az ültetvényünk kilencvenöt százaléka új telepítésű lesz. Most még három hektárra került ki Irsai Olivér és Sauvignon Blanc. Amit lehet, azt magunk csinálunk, megvan hozzá a gépparkunk.
Hogy véditek a dolgozóitokat, a vevőiteket?
Mi nem tudunk home office-ban dolgozni, mert se a szőlőt, se a palackozót nem sikerült hazavinni. Még a vezetőség se tudott egy napot se otthon maradni.
Nagy probléma most, ahol óvodás, iskolás kisgyermek van. Nálunk otthon 3 gyerkőc van, két gimnazista gyermekemnek digitális tanulás van, de nagyon segítőkészek, lelkesen vállalták a „Babysitterkedést” a legifjabb 4 éves öccsükre.
Sikerült beszerezni kesztyűt, maszkot, tartjuk egymástól a két méter távolságot a pincében, a szőlőben egyaránt. Az utóbbi helyszínen a sortáv nagyban segít ebben. Egyszerre csak egy vevő tartózkodhat a kisboltban. Folyóbor értékesítéskor csak steril új kannába, vagy bag-in-boxba töltünk, vevő által hozott üvegbe, vagy kannába nem.
Milyen terveitek van középtávú megoldásként erre a helyzetre?
Szeretném bővíteni a profilunkat, borászatunk mellett van egy könyvelő- és tanácsadóirodánk is. Előre menekülünk, igyekszünk összekapcsolni a két profilt. Az elmúlt bő 10 évben is magunknak írtam – sikerrel – a támogatási pályázatokat, miért ne segíthetnék a közösségnek is például pályázatírással?
Április elején nyílt egy Európai Unióba és egy a harmadik országokba irányuló borpromóciós támogatás, erre szeretnénk szövetkezni más borászatokkal és megpályázni.
Mi jelentene segítséget Számotokra?
Nagy segítség lenne a terület alapú támogatások előre történő kifizetése, vagy ha mi is kapnánk járulékkedvezményt. Elképzelhető, hogy a borászat is bele fog számítani a veszélyeztetett ágazatba, mint a turizmus és a vendéglátás. A munkahelymegtartást segítené, ha a szőlő-és a bor szektor is a kedvezményezettek közé kerülhetne.
Milyen pozitív üzenetet tudsz továbbadni?
Hallottam olyan felmerült igényről is, hogy függesszék fel a zéró toleranciát, ami ösztönözné a borfogyasztást is. Ugyanakkor a home office előnye az is, hogy az emberek nyugodtabban megihatnak otthon egy pohárka bort az ebédhez! Mi azonban a felelősségteljes alkoholfogyasztást pártoljuk! Most kell összefognia az ágazatoknak, az embereknek, hogy egymást kölcsönösen segítve lehetőleg mindenki kijöhessen ebből a gödörből.
Ezért is: fogyasszatok magyar bort!