Borok a koronavírus idején

SZA P1140277 k

A koronavírus kapcsán nehéz helyzetbe kerültek a bortermelők. Sokan a turizmusra, a vendéglátásra, a helyszíni értékesítésre alapoznak, az ő forgalmuk gyakorlatilag leállt. A legtöbb étterem és szálláshely bezárt, akik nem azoknak pedig újra kellett gondolniuk a működési feltételeiket. Vannak, akik az exportra alapoztak, ők sincsenek könnyű helyzetben most, és vannak, akiknek az áruházláncokban is kaphatóak a boraik. A bolti eladások hirtelen megugrottak, az olcsóbb árfekvésű borokból, de elképzelhető, hogy ez is csak egy átmeneti állapot.

Mi történik egy világjárvány esetén a borpiacon? Hogy reagálnak az emberek a veszélyhelyzetre? Mennyi bort fogyasztanak? Hogy rendeződik át a piac?  Hogy érint mindez egy 4,5 hektáron gazdálkodó családi borászatot? Interjú Szövényi Áronnal az etyeki Anonym Pince borászával.

Klasszikusan hogyan értékesítitek a boraitokat?

Boraink nagyobb része vinotékákban, hotelekben, éttermekben és nagykereskedőnkön keresztül fogy el, és persze a kóstolóink során is értékesítünk.  Jelenleg ezen csatornákon keresztüli értékesítésünk egyenlő a  nullával Próbálunk alternatív lehetőségeket és csatornákat keresni. Etyeken a borturizmus elég nagy intenzitással folyik, amikor nincs problémás helyzet. Jelenleg mi sem fogadunk kóstoló vendéget, pedig épp most indult volna be a borturizmus szezon.  Egy szűk rétegen kívül nagyobb baja is van most az embereknek, mint hogy bort vegyenek, pláne a prémium szegmens felső részéből. Ez történik, amikor bezárnak a szállodák és az éttermek.

Mik a terveitek? Milyen jövőképetek van? Milyen megoldást láttok?

A City and Wine borturizmusra szakosodott cég sok fogyasztót hoz hozzánk. Most egy túlélő borakciót hirdettünk velük és másik két családi borászattal – a Nádas Borműhellyel- Nádas Szilárddal és a Vizi Pincészettel.  Értékesítés szempontból így próbáljuk túlélni ezt az időszakot, és ebben kapunk most sok segítséget tőlük, hogy később, amikor majd minden visszazökken a rendes kerékvágásba tudjunk majd tovább bort kóstoltatni, hiszen ez az ő érdekük is.

Megnőtt-e az online jelenlétetek? Milyen csatornákon kommunikáltok ebben a helyzetben, amikor mindenki otthon marad?

A facebook kommunikációnk továbbra is működik, mindenfelé próbáljuk értékesíteni a borainkat. Elsősorban itt a környéken, és Budapesten próbáljuk eljuttatni a fogyasztóinkhoz a borokat. Webshopunk nincs, nem is tervezünk kialakítani, mert ebben a helyzetben ez úgy érzem kapkodás lenne, és a fenntartási költségei is elég magasak, ráadásul nincs is bejáratva.

Dolgoztok most a szőlőben? Hogy tervezitek az idei szüretet, palackozást?

Saját területeinken befejeztük a metszést és  a kötözést, vannak még futó munkák azokat elvégezzük. Palackkal el vagyunk látva, de most nem palackozunk őrült mennyiségben. Remélem minél többen fogyasztanak most otthon bort, és persze azok közül is az etyekit!

P1140294 k 1