Borok a koronavírus idején

A koronavírus kapcsán nehéz helyzetbe kerültek a bortermelők. Sokan a turizmusra, a vendéglátásra, a helyszíni értékesítésre alapoznak, az ő forgalmuk gyakorlatilag leállt. A legtöbb étterem és szálláshely bezárt, akik nem azoknak pedig újra kellett gondolniuk a működési feltételeiket. Vannak, akik az exportra alapoztak, ők sincsenek könnyű helyzetben most, és vannak, akiknek az áruházláncokban is kaphatóak a boraik. A bolti eladások hirtelen megugrottak, az olcsóbb árfekvésű borokból, de elképzelhető, hogy ez is csak egy átmeneti állapot.

Mi történik egy világjárvány esetén a borpiacon? Hogy reagálnak az emberek a veszélyhelyzetre? Mennyi bort fogyasztanak? Hogy rendeződik át a piac?  Hogy érint mindez egy 4,5 hektáron gazdálkodó családi borászatot? Interjú Szövényi Áronnal az etyeki Anonym Pince borászával.

Klasszikusan hogyan értékesítitek a boraitokat?

Boraink nagyobb része vinotékákban, hotelekben, éttermekben és nagykereskedőnkön keresztül fogy el, és persze a kóstolóink során is értékesítünk.  Jelenleg ezen csatornákon keresztüli értékesítésünk egyenlő a  nullával Próbálunk alternatív lehetőségeket és csatornákat keresni. Etyeken a borturizmus elég nagy intenzitással folyik, amikor nincs problémás helyzet. Jelenleg mi sem fogadunk kóstoló vendéget, pedig épp most indult volna be a borturizmus szezon.  Egy szűk rétegen kívül nagyobb baja is van most az embereknek, mint hogy bort vegyenek, pláne a prémium szegmens felső részéből. Ez történik, amikor bezárnak a szállodák és az éttermek.

Mik a terveitek? Milyen jövőképetek van? Milyen megoldást láttok?

A City and Wine borturizmusra szakosodott cég sok fogyasztót hoz hozzánk. Most egy túlélő borakciót hirdettünk velük és másik két családi borászattal – a Nádas Borműhellyel- Nádas Szilárddal és a Vizi Pincészettel.  Értékesítés szempontból így próbáljuk túlélni ezt az időszakot, és ebben kapunk most sok segítséget tőlük, hogy később, amikor majd minden visszazökken a rendes kerékvágásba tudjunk majd tovább bort kóstoltatni, hiszen ez az ő érdekük is.

Megnőtt-e az online jelenlétetek? Milyen csatornákon kommunikáltok ebben a helyzetben, amikor mindenki otthon marad?

A facebook kommunikációnk továbbra is működik, mindenfelé próbáljuk értékesíteni a borainkat. Elsősorban itt a környéken, és Budapesten próbáljuk eljuttatni a fogyasztóinkhoz a borokat. Webshopunk nincs, nem is tervezünk kialakítani, mert ebben a helyzetben ez úgy érzem kapkodás lenne, és a fenntartási költségei is elég magasak, ráadásul nincs is bejáratva.

Dolgoztok most a szőlőben? Hogy tervezitek az idei szüretet, palackozást?

Saját területeinken befejeztük a metszést és  a kötözést, vannak még futó munkák azokat elvégezzük. Palackkal el vagyunk látva, de most nem palackozunk őrült mennyiségben. Remélem minél többen fogyasztanak most otthon bort, és persze azok közül is az etyekit!