Illés Tamás a PH-Értékről

A REDy és a Balaton Bor mellett harmadikként megjelent a Pannonhalmi Borvidék közösségi márkája, a PH-Érték. A PH érték a mindennapi élet kémiájában a hidrogén-kitevő, vagyis latinul potentia hydrogeni, ami egy adott oldat kémhatását (savasságát vagy lúgosságát) jelenti. A PH egyúttal Pannonhalma rövidítéseként is felfogható. Mit jelent hát ez a blikkfangos megnevezés, és mi a mögöttes tartalma? Kérdeztük Illés Tamást, a Főapátsági Pincészet marketing-, és kereskedelmi főnökét.

Úgy láttuk, hogy eljutottunk egy kritikus pontig, megtettük azt, amit önerőből, a saját kapacitásból, meg a saját potenciális lehetőségekből ki lehetett hozni. Érzésünk szerint fejlődési lehetőségeinknek egyetlen korlátja, hogy a fogyasztói közösség meg a szakma is úgy látja, hogy mi egyedül vagyunk a borvidéken. Újabb kiugrási lehetőségünk akkor lenne, ha hasonló minőségi kritériumban gondolkodó 4-5 pincészetet magunk mellett tudhatnánk, mert akkor már egy már borvidéket tudnánk kommunikálni.

Illés Tamás, a Főapátsági Pincészet marketing-, és kereskedelmi főnöke

  • Mi motiválta ennek létrehozását?

A PH-Értéknek, mint közösségi borvidéki marketingnek létrehozását az motiválta, hogy a Főapátsági Pincészet ne valami borvidéki Don Quijote-ként egyedül küzdjön a borvidék elismertségéért, hanem érződjön, hogy egy felkészült borkészítő közösség alkotja Győr szőlőskertjének borászati gerincét. Az a magasztos célunk, hogy a borvidék ismertségét, elismertségét, népszerűségét fokozzuk. A PH-Érték tulajdonképpen egy klaszter-szerű tömörülés, aminek jelen állás szerint van 5 borászati képviselője, és van egy hatodik tagja, egy győri marketing-kommunikációs cég, a Nine Company, akiket meg azért választottunk be magunk közé, mert gyakorlatilag itt élnek a borvidéken, értik a mi szellemiségünket, és fel is vállalják ezt, meg azt is látjuk, hogy bort készíteni, meg bort eladni az két külön mesterség. Ők segítenek abban, hogy miként lehet törekvéseinket marketing és kommunikáció szempontjából platformra ültetni. Ők azok, akik marketing-kommunikációs, lobby-szervezési feladatokkal vannak ellátva, míg mi a borszakma oldaláról közelítünk. Én tehát a  PH-Értéket mint klasztert gyakorlatilag egy borszakmai és bormarketing kommunikációs összefogásnak tudnám aposztrofálni. Borvidéki gasztrotérkép készül, ami gyakorlatilag egy regionális gazdaság-fejlesztési program is egyben, tehát nem egy nyomtatott papírtérkép. Cél, hogy a régióban lévő szereplők, továbbá szakrális-kulturális attrakciók feltérképezésével, a dűlők külön layer-ének felszerkesztésével legyen egy komplex rendszer, egy adatbázis, amellyel interaktív-módon lehet közel hozni, vonzóvá tenni a borvidéket turisztikailag is a látogatók számára. A kisebb régiónk két meghatározó pontja Győr és Pannonhalma, most a Főapátság, valamint Győr önkormányzata között elindult egy ilyen típusú stratégiai együttműködés, a PH-Érték ebben egy irányítói szerepkört vállalt fel.

A venyigét a traktorok a Főapátság területein bedolgozzák a talajba, ezzel jelentős mennyiséget visszajuttatva a tápanyag-gazdálkodásnak

  • Jelentkeznek már az eredmények?

A REDy és a Balaton Bor mellé harmadikként jött létre így egy borvidéki közösségi márka. Nagy eredménynek tekintjük, hogy az említett két bortermelői csoport maga mellé emelte a mi kezdeményezésünket, ebben van egy határozott fejlődési dinamika. Mi hárman összefogtunk, mivel a cél és a gondolkodásmód azonos, és úgy látom, hogy ezzel a borvidéki határokat is átlépve, regionális gondolkodással egy országos mozgalommá nőttünk, ami példamutató . A PH-Érték esetében az alapvető kritérium, hogy a Rajnai Rizling kiemelt fajta. Ez nem azt jelenti, hogy ez a szőlőfajta 100%-ban jelenne meg ezekben a borokban – mint az Olaszrizling a Balaton Bor esetében – hanem, lévén hogy Pannonhalma egyébként is a házasítások hazája, ezekben a borokban a Rajnai Rizlingnek minimum 50% részarányban meg kell jelennie olyan fajták társaságában, melyeknél kritérium, hogy a Rajnai jellegzetességeit ne fedjék el. Ennek megfelelően a főfajta mellett megjelenhet az Olaszrizling, a Chardonnay, a Pinot Blanc, a Királyleányka, valamint illatos kiegészítő borokként a Fűszeres Tramini és a Sauvignon Blanc. A szabályzat szerint az illatos fajták részaránya maximum 30% lehet, ezt a határértéket egyébként egyik résztvevő pincészet sem meríti ki. Napjainkra már második évjárata fogyott el a PH-Érték bornak, nagyságrendileg 10 ezer palack egy ilyen kis borvidékről szép mennyiség, ami azt jelenti, hogy a kezdeményezést már a kezdetektől sikeres.

(dékányT)