Érdekes adatok az olasz borokról

A bor az olaszok (10-ből 9) számára a generációk közti összekötő elemet jelenti. A Veronai Vásár közzétette a Vinitaly Observatory-Nomisma Wine Monitor piacvezető borászati felmérésének eredményeit. A felmérés felvázolja a borokhoz való hozzáállást, valamint az a világ vezető bortermelő országa belföldi piacának profilját is. Az emberek kevesebbet isznak: 26%-kal csökkent a fogyasztás az elmúlt 20 évben. Ezen kívül, szinte mindenki felelősségteljesebben is iszik: heti 2-4 pohárral átlagosan, főleg otthon fogyasztva (67%), és főleg az 55-73 évesekre (93%) jellemző ez a szokás. Az Y generáció (18-38 évesek) majdnem 84% fogyasztói rátával rendelkeznek. Ezek a számok mind Olaszországra, mind a külföldi régiókra jellemzők. A borpiac azonban meg tudja tartani 14,3 milliárdos bevételi szintjét (2018), azzal, hogy értéket teremt a fogyasztók számára.

Belföldi piac: a fogyasztói piac 14,3 milliárd eurót ért 2018-ban

Egy 650 ezer hektárnyi szőlő, 406 borfélével, 310 vállalattal, és mindenekelőtt a fogyasztói érték a belföldi piacon, az, amit a Vinitaly Observatory-Nomisma Wine Monitor 14,3 milliárd euróra becsült 2018-ban, az eladások mértékétől kezdve, a 22,9 millió hektoliter mennyiségű borig. Ez összehasonlítva 2017-tel, 2,8%-os növekedés jelent, összehasonlítva a térfogat jelentős stabilitásával (-0,4%). A legjobb fogyasztású piacok érték szerinti összehasonlítása során Olaszország a 4. helyet foglalja el Egyesült Államok, Franciaország és az Egyesült Királyság után.  A Veronai Vásár elnöke, a Maurizio Danese azt mondta: „Először az értéket a vezető fogyasztói szintet becsültük meg a gyártók számára a világon. A több mint 14 milliárd eurós szám azt mondja, hogy az ágazat nemcsak a az ellátási láncban, hanem a szolgáltatások terén és a HoReCa-szektorban (szállodák, éttermek stb.) is bekerült.

Tradíció, elegancia, kultúra a régi és új előnyök közt

A legtöbb megkérdezett szerint a bor  sokkal több, mint egy státusz szimbólum. Alapvető részét képezi az olasz kultúra, más fogyasztói országokkal ellentétben. A Vinitalyt pedig zászlóshajó márkaként ismerik el: valójában négy olaszból három tud a rendezvényünkről, főleg az északi régióban (81%), ahol nagyobb az iskolázottság és a jövedelem. A Vinitaly célja, hogy az összes lehetséges csatornán keresztül beszéljen, hogy egyre több és jobb kapcsolatot alakítson ki  a termelők és a fogyasztók világa. Az elmúlt években közel ötmillió eurót fektettünk digitális fejlesztésekbe, és a Vinitaly lesz az első esemény, amely ezt kihasználja teljes mértékben”  – mondta a Veronai Vásár vezérigazgatója, Giovani Mantovani.

Habár a vörösbor még mindig előnyben részesül az asztalnál, változnak az országban fogyasztási szokások, és a borok különböző területeinek hivatása is. Azok, akik vörösbort fogyasztanak, ezt legalább hetente kétszer teszik (50%), míg a más fajták fogyasztása ritkábban fordul elő, főleg, mert nem otthon történik. A nagyvárosokban, ahol a térhódítási ráta megegyezik vagy valamivel magasabb, mint az olasz átlag (Nápolyban 91%, míg Olaszországban 88%), és a fogyasztók átlagéletkora alacsonyabb. Róma több fehérbort fogyaszt, mint az olasz átlag (25% és 18%), míg a vörösborok dominálnak a nápolyi preferenciákban, valamint a pezsgő fogyasztásában Milánó jóval magasabb, mint Olaszország átlaga, ahogyan ez a helyzet rozé borok tekintetében is Milánóban és Nápolyban. 

A fogyasztók túlnyomó többségénél a borfogyasztás nem tudatos, inkább az élvezet miatt isszák, nem néznek egyéb szempontokat. A „szakértők” száma nagyobb a férfiak körében (33%, míg 18% a nők esetében), az északnyugati (31%), a magasabb jövedelemmel rendelkezők (45%) és a képzettebbek (a diplomások 39%-a) között. A termelési terület együtt jár a megnevezéssel és a szőlőfajta kiválasztási kritériumok kijelölésével. A válaszok 61%-ában a legfontosabb szempontok az ár, a vállalati márka, a sommelierek és „zöld” szempontok voltak. A következő 2-3 évben a fogyasztók szerint az őshonos szőlő (28%), a bio borok (19%), Veneto, Piemont, Toszkána, Apulia és Szicília területéről a könnyebb borok és ezek mixtúrái válnak híressé. Bort üvegből isszák, de vidéken is az olaszok 23% -a élvez üdülések/kirándulások alkalmával a borászati ​​területeken pincékből is szívesen fogyaszt közvetlenül, és csak 18% zárja ki ezt lehetőség a jövőben. A legnépszerűbb célpontok közt van Toszkána Chiantival és Siennával, valamint a Piemontban (Langhe) Asti és Veneto.

A Spritz és a bormix-jelenség

Olaszországban a spritz az otthoni fogyasztás királya (és az aperitifek), és ma már borozáskor egy teljes körű kezdési rítus fiatalabbak számára. A “pop” eseménysorozat egyszerre értelmezhető zászlóshajóként és mint a termék kezdeti kulturális megközelítése.

Régiók: Észak előtérben

A Nomisma Wine Monitor igazgatója, Denis Pantini szerint: „Az olasz fogyasztók körében végzett kutatás nagy területeket, régiókat és nagyvárosokat fedett le, annak érdekében, hogy minél teljesebb képet kapjunk az olasz belföldi piacon megjelenő tendenciák megértéséhez. Ez a piacot semmiképpen sem szabad figyelmen kívül hagyni, nemcsak az elért érték miatt,  de azért is, mert az olasz márka hírnevét termelők és olasz borok számára (amelyeket ezután ki lehet használni nemzetközi piacokon), elsősorban Olaszországban kirajzolódott egy, a Vinitaly Observatory-Nomisma Wine Monitor által vizsgált keretrendszer: 6 régióban (Veneto, Lombardia, Piemont, Toszkána, Campania és Szicília) és 3 városban (Róma, Milánó és Nápoly) meglehetősen egységes borfogyasztási szokásokat vázol fel az egész ország északi részén, ahol a termékek ismerete magasabb. A spritz fogyasztása különösen népszerű Lombardia és a Veneto területén (kb. 40% otthoni fogyasztás esetén), a mixek pedig a nagyvárosokban, ahol a borturizmus preferenciái is magasabbak, különösen Milánóban (36%). A vörösbor fogyasztása vezet a déli régióban, Piemontban és Toszkánában, míg a pezsgők fogyasztása nagyon magas a Veneto régióban.  A nagyszerű borok ismeretének különbségei jobban megjelennek: megkérdezték az Amarone della Valpolicella, a Brunello di Montalcino és a Franciacorta  származási régióit az emberektől, és csak 1 olasz válaszolt helyesen  a 4-ből. Ez megmutatja az emberek borismeretét földrajzi elhelyezkedés szerint: első helyen áll Veneto (a helyes válaszok 38% -a), majd Lombardia (34%), míg Szicília és Campania jönnek a lista aljára, ahol a helyes válaszok aránya 5-ból 1-re csökkent.

Vörösbor

Az 55 és 73 év közötti férfiak isszák, akik magukat tartózkodónak és nyugodtnak tartják. A bizonytalan  és az önközpontú személyek szintén kissé átlagon felül vannak. A nők, az aktív emberek és az Y generáció az átlag alatt vannak.

Spritz

Fiatal (38 év alatti), női, diplomás, aktív és barátságos személyek kedvelik. Az ösztönös és magabiztos emberek. Kevésbé népszerű az egyedülállók, a 38 év felettiek és a férfiak körében.

Fehérbor

Egyedülállók, többnyire Közép-Olaszországban élők, 38 év felettiek és aktív korúak körében kedvelt. Nem népszerű az Y-generáció tagjai, a déliek, az ösztönös személyek között.   

Gyöngyözőbor

Népszerű az egész országban, és talán ez a kulcs a pezsgők sikeréhez.

Borturizmus

A magas jövedelmek, a nagyobb városokban élők, énközpontúak, társasági, önbiztos és magabiztos emberekre jellemző. Majdnem minden generáció szeret utazni, az Y-generáció Rómába és Nápolyba, az X-generáció Milánóba utazik szívesebben az olasz felmérés szerint. A nagyobb városokban (Milánó, Róma, Nápoly;) 1000 bortermelő és 1500 borfogyasztó, vidéken 3000 bortermelő oszlik el 6 fontos régióban (Piemont, Lombardia, Veneto, Toszkána, Campania és Szicília területén) a referencia populáció (18-73 évesek) körében.

(Forrás: Vintaly)