Amerikai szereti a Bordeaux-i borokat, de sokallja az árakat

Hamarosan bemutatkoznak a 2018-as tételek a kiemelt fontosságúként kezelt amerikai piacon, az érdeklődés azonban csökkenni látszik.

A borvidék hamarosan bemutatja a szakértőknek a 18 hónap múlva piacra kerülő tételek – mintegy 280 bor – hordómintáit, ugyanakkor a kereskedők arra panaszkodnak, hogy évtizedek óta nem láttak ilyen alacsony érdeklődést.

A Bordeaux-i borok árai 2005 óta meredeken emelkednek, miközben számos versenytárs is megjelent a piacon, ezért az előrendelések már igen ritkák. Ráadásul még a kiváló 2009-es, 2010-es, 2015-ös és 2016-os évjáratok is beszerezhetőek, ezért nem sokan hajlandók előre fizetni a 2018-as borokért, inkább kivárnak, amíg azok ténylegesen a polcokra kerülnek. Kivételt csak a legjobb gyűjtői márkák képeznek. A Château Figeac, Tertre Rôteboeuf, Lynch Bages, Léoville Barton, Pontet-Canet és a Brane-Cantenac olyan márkák, amelyek sokat tettek boraik népszerűsítéséért az utóbbi években, és ennek a gyümölcseit most élvezhetik. Sok kereskedő pedig inkább a korábbi évjáratok utórendelésében gondolkodik, mert hiába ígéretes a minőség, az ár mára fontosabb szemponttá vált.

Ugyan az en primeur rendszer kihívásokkal küzd, a közepesen régi évjáratok iránti kereslet stabil. Ráadásul a kaliforniai Cabernet-k ára is rohamosan emelkedik, ami segíti a francia termelőket. A 40 dollár alatti szegmensben tapasztalható a legnagyobb forgalom, a 20 dollár alatti áron forgalmazó kis pincészetek pedig kifejezetten jó eredményeket tudnak elérni az amerikai piacon.

Tavaly 312,9 millió dollár értékben exportáltak Bordeaux-i borokat az Egyesült Államokba, ami 21 százalékos éves növekedést jelent, és az amerikai piacot Kína és Hongkong után a régió harmadik legnagyobb külpiacává teszi.

(Forrás: Wine Spectator, fotó: Sergey Nemo/Pixabay)