A bor kultúra.
A bor az ókortól kezdve az emberiség művelődéstörténetének, a hagyományainknak olyan alapvető eleme, amely a gasztronómiával közös tőről fakad és hatása a művészetek ihletésétől egészen a szakralitásig ér. A borfogyasztás tradíciója, ha lehet még szorosabban kötődik a magyar hagyományokhoz és nemzeti örökséghez.
A mértékletes, gasztronómiai élményt szerző borfogyasztás – megfelelő tudással, önismerettel és felelősséggel párosulva – része lehet egy egészségtudatos, értékorientált életformának, sőt annak közösségteremtő, kulturális élményeket szerző ereje pozitívan hathat testi és lelki egészségünkre és boldogságunkra is.
Elutasítandó az az érvelés, amely nem tesz különbséget a kulturált, felelős borfogyasztás és az öncélú alkoholbevitel között. Az alkoholizmus egy rendkívül veszélyes betegség, amelynek azonban egyik legfőbb ellenszere éppen az az edukáció, amely a kulturált borfogyasztás szerves része kell, hogy legyen. A kulcs az, hogy megtaláljuk és megtartsuk azt a mértéket és egyensúlyt, amelyre az életünk minden területén szükségünk van.
A nyílt levél célja, hogy ezen gondolatok mentén új alapokra helyezze a borfogyasztásról szóló társadalmi gondolkodást.
A „Tiéd a mérték!” nem reklám, hanem társadalmi küldetés, egy közös gondolat, a borkultúra iránt elkötelezett szakemberek, borászok, egészségügyi és társadalmi szereplők nyitott együttműködése.
Meggyőződésünk, hogy ezzel az irányváltással hosszú távon nemcsak a borkultúra jövőjét, hanem a fogyasztói tudatosságot is erősítjük. Bízunk benne, hogy sokan magukénak ismernek majd egy olyan kezdeményezést, amely nem megosztásként, hanem összekötésként született, hogy sokan hisznek abban, hogy a mérték nem korlát, hanem iránytű– egészségben, kultúrában, közösségben. Tiéd a mérték. Élj vele!
Nyilatkozatok
„A bor nem pusztán ital, hanem kultúra, hagyomány, közösségformáló erő. Hiszek abban, hogy a mértékletesség nem lemondás, hanem tudatosság. A ‘Tiéd a mérték!’ kezdeményezés a józanság, az értékőrzés és a társadalmi felelősségvállalás közös nevezőjén született.”
Rókusfalvy Pál
nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos
„Legyen szó közös étkezésekről, ünnepi alkalmakról, kulturális eseményekről, családi, baráti és üzleti rendezvényekről vagy borkóstolókról a kulturált és mértékletes borfogyasztás támogatja az egyének társas kapcsolatait, elősegíti a harmonikus kommunikációt és a közös élmények megélését. Az élet sava-borsa az arany középút megtalálása, ahol a túlzás és a hiány között születik meg az igazi egyensúly.”
Frittmann János
borász, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöke
„Hiszem és vallom, hogy a bor és a borkultúra megőrzése és fejlődése a tudományra épülő, korszerű szőlő és bor ágazat révén biztosítható. A bor kedvező élettani hatását és a kulturált borfogyasztást az egyetemi oktatásban is kiemelten kezeljük, ezzel is támogatva a Magyar Bor Akadémia évek óta folytatott edukáció jellegű, a magyar szőlő és bor ágazatot népszerűsítő munkáját.”
Nyitrainé dr. Sárdy Diána
egyetemi tanár, a MATE Szőlészeti és Borászati Intézet igazgatója, az Országos Borszakértő Bizottság és a Magyar Bor Akadémia elnöke
„Közösség. Amiért a leginkább hálás vagyok: azok az emberek, akiket a bor révén megismerhettem. A bor számomra egy nyelv, amelyen keresztül könnyű kapcsolatot teremteni, és amelynek annyi barátságot, emléket, beszélgetést köszönhetek. Sok ilyen nyelv van még, de ezt itt Magyarországon mi régóta beszéljük.”
Gere Andrea
borász, a Pannon Bormíves Céh elnöke
„Borászként fiatal vagyok, de a történet, amit a bor mesél – sokkal régebbi. Nem csak bort készítek. Kapcsolatot, emléket, élményt. Aki egy pohár bor mellé leül érzi a múltat, a jelent, a jövőt és egy korty Magyarországot.”
Koch Pálma
borász, a Junibor Egyesület elnöke
„A szomjat vízzel kell oltani, egy jó pohár bor pedig felteszi az i-re a pontot, nem tompítja a tudatot, de nyitottabbá tesz a tágabb összefüggések megértésére. Ahogy a bencés szerzetesek meghatározták az egy hemina bor, mint mértékegység lényegét: ha ennyit iszol, már megpillanthatod a Jóistent, de még nem kísért meg az ördög.”
Prőhle Gergely
diplomata, volt berlini és berni nagykövet, a Borászok Borászát gondozó Vinum Praemium Alapítvány kuratóriumi elnöke
„Egy egészséges lelkületű társadalom tradíciókra is épül, nálunk márpedig évezredek óta jelen van a bor kultúrája. Az ősidők óta fennálló étkezési-ivási szokásainkat túlzott mértékben kerülendőnek, mértékletes fogyasztás esetén az embereket összekapcsolónak, a társadalmat gyógyítónak, orvosi szempontból is elfogadhatónak gondoljuk.”
Dr. Toldy-Schedel Emil
belgyógyász, kardiológus főorvos, a Szent Ferenc Kórház főigazgatója, a Borbarát Orvosok Társaságának alapítója
„Bár antialkoholistaként nem fogyasztok bort, mindig lelkes támogatója voltam a magyar borkultúra fejlesztését szolgáló törekvéseknek. Meggyőződésem, hogy a legjobb ételeket is magasabb kulináris élményt nyújtanak egy szakértelemmel kiválasztott borpárosítással. A kulturált borfogyasztás katalizátora lehet a közösségi élményeknek, a zenehallgatástól a jó baráti beszélgetésekig.”
Gerendai Károly
kultúraszervező, üzletember, ikonikus fesztiválok és éttermek alapító tulajdonosa
„Akár tetszik, akár nem, a borfogyasztás a hazai kultúra része. Része ünnepeinknek, gasztronómiánknak, kötetlen együttléteknek. A borral való együttélésünk nem alapulhat sem a tiltáson, sem a cinkos félrenézésen. Beszélni kell róla. Megtanulni a kulturált fogyasztást. Mennyiség helyett a minőséget helyezni a központba, ismerni a káros következményeket, ezek minimalizálásának lehetőségeit. Csökkenteni, vagy megszűntetni az ún. probléma-ivás jelenségét, mely melegágya az alkoholizmusnak. Ha ez fenntarthatóan működik, lesz jogunk koccintani.”
Dr. Szemelyácz János
addiktológus-pszichoterapeuta, a Magyar Addiktológiai Társaság elnöke
„Salamon, a legbölcsebb király az Énekek énekében, a szerelmesek csókja után az emberiség második legnagyobb élvezetének tartja a bort. Aligha akad késői követő, aki ezt a sorrendet érdemben vitatná. Jézus a kánai menyegzőn a vizet borrá változtatta, megteremtve így a bor szakrális, mitikus és mágikus szerepének alapját. Kell-e ennél több?”
Dr. Mészáros Gabriella
DipWSET, c. egyetemi docens, nemzetközi borakadémikus, borszakíró
„A magyar bor az országunkról kialakult turisztikai márkakép egyik eleme. Sem Olaszországban, sem Franciaországban, sem Chilében nem lehet badacsonyi, villányi, szekszárdi vagy éppen tokaji bort készíteni. A magyar borokat termőterületeink jellegzetességei teszik egyedivé. Nyilvánvalóan nem lehet célunk, hogy más népek minket, magyarokat „nagyivóként” azonosítsanak. Legyünk inkább büszkék arra, hogy jó minőségű borokat készítünk, amiket szívélyesen, ugyanakkor igényesen és felelősséggel kínálunk és szolgálunk fel, hogy kedves vendéglátók vagyunk, és arra törekedjünk, hogy vendégeink ezt a hírt vigyék rólunk a világba!”
Dr. Princzinger Péter
a VisitBalaton365 Nkft. ügyvezetője és a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány kuratóriumi elnöke
„A görcsös életmód divatok súlyos áldozatokat követelnek tőlünk, amiben gyomrunk kiszolgálása és pusztán a megélt évek száma válik életcélunkká. A gyomrok pedig nem beszélgetnek, nem barátkoznak. Nem keresnek magasabb rendű célokat. Ezek az életmódtanácsok rombolják az emberi kapcsolatokat, és így életünk értékét és lényegét semmisítik meg.”
Kovács Tibor
író, történész
Aláírók:
Magyar Bor Akadémia, Magyar Bormarketing Ügynökség, Hegyközségek Nemzeti Tanácsa, Pannon Bormíves Céh, Borászok Borásza, Junibor Fiatal Borászok Egyesülete