Mathiasz Janinával beszélgettünk a Vinitalyban rejlő lehetőségekről

2024-ben április 14. és 17. között rendezik meg az 56. Vinitaly Nemzetközi Borkiállítás és Vásárt Veronában.

Mathiasz Janina a Veronai Vásár (Veronafiere) nemzetközi osztályvezetőjeként évtizedeken keresztül a Vinitaly-n zajló külföldi üzletemberek találkozóit és a kapcsolódó programokat szervezte 2022 óta pedig a vásár magyarországi képviseletét látja el, azonban továbbra is szívügye a magyar bor képviselete a Vinitalyn.

2024-ben, a Magyar Bormarketing Ügynökség támogatásával, a Vinitalyn magyar közösségi stand alakul. A korábbi években több alkalommal, 2017-ben és 2023-ban, a Bor és Piac magazin is partnerséget vállalt a magyar stand megszervezésében.

Janinával arról beszélgettünk, hogy miért fontos a magyar kiállítóknak egy közösségi standon megjelenni a Vinitaly Nemzetközi Pavilonjában, ahol a közös mottójuk akár a „Volcanic Hungary” lehetne. Nagy megtiszteltetés érte hazánkat azzal, hogy idén először egy külföldi ország, mint Guest Country kapott bemutatkozási lehetőséget a Vinitaly and the City kísérőrendezvényen, ahol a vásár magyarországi képviseletének köszönhetően a választás Magyarországra esett.

Janinát kértük, hogy mutassa be a 2024-es Vinitalyt.

Milyen fejlődési irányt vett a Vinitaly Nemzetközi Borkiállítás és Vásár?

Az elmúlt tíz évben a Vinitaly (https://www.vinitaly.com/) fő célkitűzése az volt, hogy egyre inkább professzionális B2B eseményként működjön. Mindezt szakmai programok, csúcsdegusztációk és mesterkurzusok szervezésével értük el. A fő hangsúly továbbra is a kiállítók és a szakmai látogatók közötti üzleti kapcsolatok előmozdítása, ezért szervezi a Veronai Vásár már több, mint 10 éve a Taste & Buy Programot, mely a Vinitaly legjelentősebb üzletember-találkozó eseménye.

Hogyan épülnek fel ezek a B2B programok?

A Veronai Vásár nemzetközi képviselőhálózatán keresztül választja ki a nemzetközi szinten is legfontosabb buyereket, azaz borfelvásárlókat (importőröket, HORECA-szakembereket, disztribútorokat), majd támogatja megjelenésüket is. Ez azt jelenti, hogy a vásár fedezi az utazási és a veronai tartózkodási költségeiket, ők pedig cserébe vállalják, hogy részt vesznek a Vinitaly által összeállított legalább két napos programon. Ezáltal egy összefoglaló képet kaphatnak a Vinitalyról, ami abban is segíti őket, hogy célirányosabban, könnyebben el tudják végezni a munkájukat. Ez hatalmas lehetőség számukra, hiszen a vásár gigantikus méreteinek köszönhetően – mintegy 4200 kiállítóval –, ha valaki felkészületlenül érkezik, az könnyedén el tud veszni az információrengetegben. A buyerek egyébként nem egyedül érkeznek, az importőr cégek általában csoportosan jelennek meg, ahol mindenkinek megvan a maga profilja. Így tudnak négy nap alatt átfogó munkát végezni.

Mit takar a Taste & Buy esemény?

A Taste and Buy program tíz éves múltra tekint vissza. Erre a programra bármelyik Vinitalyn kiállító bortermelő jelentkezhet. Az előzetes igényfelmérés sortán a kiállítók meghatározhatják, hogy kivel szeretnék felvenni a kapcsolatot. Földrajzi terület szerint (például európai, amerikai, délkelet-ázsiai) vagy profil alapján is választhatnak importőrt, HORECA-ban dolgozót, vagy más tevékenységű buyert is. Majd a profiljuk alapján még azelőtt, hogy személyesen találkoznának, történik egy „matching”, azaz a buyer és a borász profiljának, azaz a keresletnek és a kínálatnak az összeegyeztetése. Ezután fél órát kapnak a párosok, hogy bemutatkozzanak egymásnak, ami magába foglalja 3-4 bor megkóstolását is. Elegendő szokott lenni erre harminc perc, hiszen korábban papíron már megismerték egymást a felek. Nagyon népszerű ez a három napon keresztül tartó program, 2023-ban több mint 120 buyer vett rajta részt.

Melyek a legfontosabb célpiacok?

Mindig vannak célországok, amelyek mindenki számára kiemelten fontos piacot jelentenek, úgy mint az Egyesült Államok, Délkelet-Ázsia, ezekről a területekről kiemelten sok buyert hívunk meg. Már két évvel ezelőtt érezhető kiesést okoztak a háború miatt kimaradó oroszországi felvásárlók, akik korábban különösen a luxus kategóriában jelentettek bevételt. Ennek pótlására Argentínából és Brazíliából szólítottunk meg több nagy felvásárlói csoportot, ahol szintén keresett a luxus kategória. Az utóbbi években olyan borivó afrikai országokból is kiválasztottunk felvásárlókat, ahol ennek nagyobb tradíciója van, elsősorban a volt portugál és francia gyarmatokról, például Kamerunból, Angolából, Mozambikból és Kenyából. Minden évben összesen 700-800 körüli a támogatott buyerek, az ICE/ITA (Italian Trade Agency) szponzorálásában. Ez nem jelenti azt, hogy csak ennyien jönnek, de ezek azok a buyerek, akiket a Veronai Vásár és az ITA hív meg, valamint téríti a költségeit.

Mi a helyzet az olasz borfelvásárlókkal?

Természetesen olasz buyerek is jelen vannak a kiállításon. A Taste and buy programok mellett egy különteremben az olasz nagykereskedők számára szintén szervezünk B2B találkozókat. Olyan ismert cégek, mint a Metro, a Tesco és a Carrefour borszakemberei jönnek el. A korábbi években olyan is előfordult, hogy ezek a nagykereskedések más országokból is meghívták a borral foglalkozó kollégáikat például a Metro hálózaton belül.

Milyen arányban jelennek meg az olasz, valamint a külföldi borbeszerzők?

2023-ban a Vinitaly négy napja során körülbelül 140 000 látogató fordult meg, közülük 80 000 volt külföldi, a többiek olaszok. Nagyon sok egyéni szervezésű buyer és látogató is érkezett. Ugyanakkor minden külföldi képviselő felhasználja az ingyenes belépő nyújtásának a lehetőségét, így az általa képviselt országokban fidelizáció és kapcsolatépítés céljából ingyenes belépőt ajánl fel a szakembereknek. Emellett a Veronai Vásár is megkérdezi a korábbi évek látogatóitól, hogy szeretnének-e részt venni újra a kiállításon. Ez egy szép gesztus, hiszen 120-150 euró lenne egy négy napos belépőjegy ára.

Hány országban képviselteti magát a Veronafiere?

Összesen hatvan országban dolgozunk, több olyan képviselőnk is van, akik több országban is működnek, ilyen például Montenegró, Koszovó, Szlovénia, Horvátország és Szerbia. valamint a Délkelet-Ázsia-i képviselet is. Ezáltal mintegy hatvan országba jut el a Veronafiere a képviselői láncon keresztül. Én 2022. június 1-től látom el a Veronai Vásár magyarországi képviseletét.

Mik a tervek a Vinitaly 2024-es magyar standjának megvalósítására?

Terveink között szerepel egy körülbelül hatvan négyzetméteres stand kialakítása a Nemzetközi Pavilonban a Magyar Bormarketing Ügynökség támogatásával. Azt gondolom, hogy ez a „D” Pavilon, azaz a Nemzetközi Pavilon a legmegfelelőbb helyszín a magyar közösségi stand számára a vásáron belül, hiszen itt számos olyan szolgáltatást nyújt a Vinitaly, amit máshol nem tud biztosítani. Ezeket a szolgáltatásokat azért fejlesztette ki a Veronai Vásár, hogy minél több nemzetközi kapcsolódás jöjjön létre!

Ebben a pavilonban van ingyenes jégszállítás, pohármosás és mindegyik kiállítói csoportnak lehetőséget biztosít a Veronai Vásár arra, hogy egy szakmai B2B borbemutatót tartson. Tavaly is óriási sikere volt a magyar borok bemutatójának. Két borászat, az Eszterbauer Borászat és a Grand Tokaj vett részt a Bor és Piac szaklap által moderált és levezetett borbemutatón. Az esemény teltházas volt, mintegy 45 fő jelentkezett be. Ezek fizetős mesterkurzusok, így a jelentőségét fémjelzi, hogy még a vásár utolsó napján is szívesen megvásárolta ez a 45 fő a belépőjegyét a degusztációra. Reméljük, hogy idén is nagy sikere lesz ennek a programnak. Idén egy újdonsággal is készülünk, amit hatalmas izgalommal várok. A Vinitaly legfontosabb kísérőrendezvényén, a Vinitaly and the City (VAC) eseményen a vendégország Magyarország lesz.

Mit tudhatunk a Vinitaly and the City programról?

A Vinitaly and the City (https://www.vinitaly.com/eventi/vinitaly-and-the-city/) B2C eseményt a Veronai Vásár immár 10 éve rendezi meg, mely a Vinitaly legnépszerűbb kísérő eseményévé vált. 2023-ban mintegy 300 olasz borász mutatta be legújabb termékeit és mintegy 45 000 látogató vett részt a szabadtéri rendezvény három helyszínén, mely Verona legszebb középkori terein került megrendezésre. Ezeken a tereken kóstoló asztalok állnak, ahol sommelier-k segítségével különböző régiókból érkezett kiváló termelők borait kóstolhatják végig a látogatók. A három történelmi téren a hangulat fokozása végett nemcsak bort lehet kóstolni, hanem egy-egy koncertet is meghallgatni. Mindezt hatalmas sajtóvisszhang kíséri, többek között az egyik leghallgatottabb olasz rádióállomással is megállapodást köt a Veronai Vásár és folyamatos közvetítések, interjúk zajlanak a rendezvény idején.

A VAC létrejöttének kiváltó oka az volt, hogy a Veronai Vásár egyre inkább szakmai rendezvény kívánt lenni, ezért az általános borkedvelő látogatók kiszorultak a vásárról. Az ő számukra szervezik meg a Vinitaly and the City-t, amely április 12-15. között kerül megrendezésre. Az esemény négy napja alatt a programok minden nap késő délutántól éjfélig tartanak.

Csodálatosan elegáns programról beszélünk, ami Verona belvárosában, legszebb történelmi terein zajlik. Ez egy olyan szabadtéri eseménysorozat, amely minden borszerető vendég előtt nyitva áll.

Hogyan képzeljük el azt a magas presztízsű B2B mesterkurzust, ahol Magyarország lesz a díszvendég?

Ebben az évben a szabadtéri B2C rendezvény mellett néhány zárt helyszínen lehetőség nyílik magas színvonalú B2B események megrendezésére. A helyszínek egyike a Loggia di Fra Giocondo épülete, amely Verona egyik legszebb történelmi terén, a Piazza dei Signorin található.

Ebben a XV. században épült reneszánsz palotában, mely napjainkban a veronai járás székhelye, található a Sala del Consiglio terme (a képen), mely a VAC rendezvény alatt ad otthont az exkluzív mesterkurzusoknak. Természetesen a magyar mesterkurzus B2B esemény lesz a 30 meghívott (olasz és nemzetközi buyerek, újságírók) számára. A Veronai Vásárral együttműködve olyanokat hívunk meg, akik a jövőben a magyar bor partnerei lehetnek. Erre az eseményre április 14-én, vasárnap este kerül majd sor. Nagyon dekoratív, csodálatosan kivilágított történelmi térről léphetünk be a palotába, amelynek a reneszánsz termében zajlik majd a magyar borbemutató.

Az esemény egyediségét tovább növeli, hogy az elmúlt tíz évben csak olasz borászok vehettek részt a VAC-on, míg ebben az évben a Veronai Vásár magyarországi képviseletének kérésére a szervezők megnyitják ezt a rendezvényt a magyar borok számára. Ez az „első alkalom” pompás lehetőséget ad Magyarország mint vendégország promóciójára, mind az olasz, mind a magyar sajtóban.

Melyek azok a piaci trendek, amelyekre reflektál a Vinitaly?

A továbbiakban is fontos szerepet játszanak az autochton szőlőfajtákból készült borok, elsősorban ilyen tételeket lehet kóstolni mind az olasz, mind a Nemzetközi Pavilonokban.

Nagy sikere van a vulkanikus boroknak, ez is egy olyan trend, amit érdemes követni. Ezen a téren Magyarország is sok mindent felmutathat, ezért reméljük, hogy a magyar közösségi standon is meg fognak jelenni ezek a borok.

A nemzetközi szinten töretlen népszerűségnek örvend a pezsgő, az olasz piacon továbbra is nagyon keresettek a desszertborok. Minden olasz régió felvonultatja a saját édes borait is, hiszen ez számukra kiemelkedő jelentőséggel bír. Az olaszok a vacsorát ugyanis desszerttel és egy hozzá illő desszertborral szokták zárni.

Egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a natúrborok. A Vinitaly több éve megszervezi a bio szekciót, amelynek immár egy külön pavilonja van. Négy-öt éve indult el a narancsbor szekció, ami az utóbbi években nagyon divatossá vált. Egy napon keresztül kóstolhatóak a különböző országok narancsborai professzionális környezetben – egy sétáló borkóstoló keretén belül –, ahol számos információt is kaphatnak róla a vendégek. Továbbá vezetett degusztációkat is tartanak a témában.

A Vinitalyval párhuzamosan több kiállítás is zajlik, a Sol Agrifood és az Enolitech. Mit tud ezekről mondani?

A Vinitaly tulajdonképpen egy eseménysorozat, ami több, egymáshoz kapcsolódó kiállítást magába foglal.

Az Enolitech (https://www.vinitaly.com/verona/aree-tematiche/enolitech/) egy kiállítás, a borászati innovációk, felszerelések, eszközök bemutatója, ahol szinte valamennyi borkészítéssel kapcsolatos technológiát és kiegészítő tevékenységet felsorakoztatják. A gyártás eszközeit, a magától értetődő palackozógépektől kezdve a kevésbé evidens takarítógépeken át a művészi kialakítású palackzáró és -nyitó eszközökig. Megjelennek a legújabb csomagolástechnikák, dizájnok, különböző formájú poharak, palackok. Az Enolitech azért is nagyon sikeres kiállítás, mert látogatói a Vinitaly kiállítói, akik szabadidejükben végignézhetik az innovációkat.

A Sol&Agrifood (https://www.solagrifood.com/) kiállításon minden évben felsorakoztatják a legjelentősebb olasz mezőgazdasági termékeket, többek között különböző olajbogyókat, olíva olajokat, balzsameceteket és különféle állati eredetű élelmiszereket is.

Borok és ételek kéz a kézben járnak Olaszországban. Mekkora szerepet kap a gasztronómia a kiállítás ideje alatt?

Tudjuk, hogy az olasz bor világsikere nagyrészt annak köszönhető, hogy a bor és a gasztronómia húsz-huszonöt évvel ezelőtt együtt indultak útnak a világ minden tájára, elsősorban az Egyesült Államokba, Japánba és Délkelet-Ázsiába. Az olasz gasztronómia segített abban, hogy az olasz borok ismertté váljanak szerte a világon. Ez az enogastronomia, ahogy Olaszországban nevezzük, azaz a bor és a gasztronómia szimbiózisa. Emiatt a Vinitaly során is több gasztropontot hoznak létre a vásáron. Mindezek közül kiemelkedik a Ristorante d’Autore, azaz a Szerző Étterme, a Vinitaly négy napja alatt Michelin csillagos sztárséfeket hívnak meg Olaszország különböző régióiból, akik az aznapi menüt celebrálják, megjelenve a vendégtérben és pár szóban bemutatva azt. Mindehhez kiválogatják az illő borokat, a pezsgőktől az édes borokig. A négy nap alatt két tengeri és két szárazföldi konyha kerül bemutatásra. A másik nívós gasztronómiai esemény ugyanez kicsit „fiatalosabban”, a Jeunes Restaurateurs d’Europe, azaz a fiatal fenegyerekek, akik még nem Michelin csillagos séfek, de nagy esélyük van rá, hogy azzá váljanak. Ez az étterem önkiszolgáló módon működik, miközben Michelin színvonalú menüt kínál.

Ezen kívül számos bisztró és étterem üzemel a Vinitaly területén. Sok helyen, ahol óriási a regionális megjelenés, maguk az olasz régiók építenek a standjukra éttermeket. A Vinitalyn sokan próbálják a gasztornómiával együtt eladni a borukat. Miután Piemonte mellett Verona az egyik legfontosabb rizstermő vidék, Verona minden délben előrukkol egy kellemes rizottóval és ahhoz állítja fel a borsort. Verona egyik különleges rizsfajtája a vialone nano, amely egészen picike szemekből álló rizs, sajátossága, hogy nem fő el, ennek köszönheti, hogy a rizottó alapjává vált. Az egyik legtipikusabb rizotto Veronában a Risotto al vino Amarone (Amarone vörösborral készített rizotto), mely tökéletesen egyesíti Verona két fontos termékét a rizst és a bort.

A Sol&Agrifood (https://www.solagrifood.com/) kiállítás három részből áll.

SOL – Nemzetközi Olíva Olaj Kereskedelmi Vásár. Kiváló minőségű szűz és extra szűz olajok, olajbogyók, olajos pástétomok, ízesített olajok és olaj alapú kozmetikumok széles skáláját bemutató vásár.

B/Open – Tanúsított Bio Élelmiszerek Vására. Ellenőrzött ökológiai gazdálkodásból származó olasz és külföldi élelmiszerek gazdag kínálatát vonultatja fel. Kiváló séfek és élelmiszer-bloggerek főzési show-ja, kóstoltatások teszik lehetővé a termékekkel való személyes ismerkedést.

Xcellent Beers – Sörök, Kézműves Sörök Vására. Szakmai kóstolók, B2B rendezvények, a vásárra érkező külföldi beszerzők folyamatos jelenléte növeli a bemutatásra kerülő kiváló termékek nemzetközi ismertségét.

A teljes cikk a Bor és Piac magazin 2024/1. lapszámában jelent meg.

Interjú: Bozzai Zsófia, fotó: Bozzai Attila (Olasz Kultúrintézet, Budapest)