Átfogó változások előtt a nemzetközi borágazat

Átmeneti megtorpanást követően mostantól 2020-ig ismét Kína lehet a világ legnagyobb szőlőbor-fogyasztója – mondja az IWSR Vinexpo Report 2017 tanulmány. Ezzel az ázsiai-csendes-óceáni térség átveheti az amerikai kontinens szerepét, mint a növekedés motorja. Az előrejelzési időszak vége felé pedig Kína lehet a második legértékesebb borpiac, a harmadik helyre szorítva az Egyesült Királyságot.

 

2017-ben a prémium (10 dollárnál drágább) borok forgalma növekedhet a legnagyobb mértékben. Az ausztrál, francia és olasz termelők teljesíthetnek a legjobban a nemzetközi piacon – mindegyik ország legalább egymillió 9 literes kartonnal növelheti a forgalmát már az idén. Új-Zéland is tovább emelkedik majd, elsősorban az északnyugat-európai piacoknak köszönhetően. A legnagyobb mennyiségi növekedést azonban az Egyesült Államok prémium termelői könyvelhetik majd el a növekvő és fejlődő hazai piacuknak köszönhetően.

A prémium, halvány, száraz roséról beszéltek a legtöbbet az elmúlt években, de a növekedés motorja továbbra is a nem-száraz rosé lesz. Az IWSR elemzője, Giles Gough szerint a feltörekvő piacokon – különösen Dél-Afrikában – a „természetesen édes” rosék megragadták a felemelkedő középosztály figyelmét. A fejlettebb piacokon pedig a borkategóriát egyébként elkerülő fiatalfogyasztók belépési pontja lehet ez a típus.

Az innováció fő irányai az alacsony alkoholtartalmú és az ízesített borok maradnak. Ezek voltak a brit piac legnagyobb sikersztorijai, Németországban pedig az alacsony alkoholtartalmú és alkoholmentes, ízesített habzóborok váltak igen népszerűvé. Ezek nem csupán az egészségtudatos trendre adnak választ, de a fogyasztói viselkedésre is, amelyet egyre inkább jellemez a sörök, ciderek és borok közötti csapongás. A proseccok divatja is terjed. 2010-ben az egyesült Királyságban még csupán a pezsgők forgalmának 10 százalékát tették ki,2020-ra viszont akár háromszor nagyobbak lehetnek, mint a Champagne.

Az IWSR Vinexpo Report 2017 a globális összefoglalón túl 20 kulcspiac forgalmi és fogyasztói adatait tartalmazza, 2010-ig terjedő historikus adatokkal, valamint a 2016-2020-as periódusra vonatkozó kitekintéssel. Az adatok piac, mennyiség, szín, érték és árpont bontásban is elérhetőek, ezen kívül a jelentés a nemzetközi kereskedelemre, termelésre és borvidékekre vonatkozóan is tartalmaz adatokat. Az utolsó fejezet az alkoholos italok piacán helyezi el a bort és megvizsgálja, hogy a kategóriahatárok elmosódása milyen veszélyeket jelent az ágazat számára.

Az IWSR a Wine Intelligence-szel együttműködésben egy újdonságot is bejelentett: a Wine Profiler dinamikus adatplatform az egyes piacok és márkák egészségi állapotának megítélésében segít. A nemzetközi piaci fejleményeket 151 exportpiac adatai alapján elemzi, és egy helyen összegzi a márkaeladásokat, volumeneket, árakat és a fogyasztói megítélést, illetve a demográfiai adatokat – vagyis a kemény tényeket fogyasztói kutatási adatokkal egészíti ki, emellett a boripari innovációkról is valós időben számol be.

A Wine Intelligence Vinitrac rendszerét használó márkaegészség-követő pedig a vezető márkák ismertségét, elfogadottságát, ajánlási szintjét és a felmérést megelőző három hónapban a márkát vásárló emberek arányát is megmutatja az elmúlt öt évre vonatkozóan.