Ki kóstolt már fehér Merlot-t?

Egy szerencsés véletlennek köszönhetően jutottam el a gyönyörű borászatba, ahol legnagyobb meglepetésemre a kóstolósor első tétele egy Merlot-ból készült fehérbor volt. Erről a helyről mesélnék egy kicsit.

A Château Picoron nevet viselő borászatot a Picoron család alapította 1570-ben. Azóta természetesen számos változáson ment keresztül, jelenlegi tulajdonosai egy ausztrál pár – Glenda és Frank Kalyk – 2015 óta foglalkoznak itt borkészítéssel. Jelenleg 4,5 hektárból álló ültetvényről szüretelnek, 25-30 éves tőkékről és a termesztett szőlőfajták sora nem túl hosszú: Merlot.

A Château helyzetét – mint megannyi egyéb szituációt – igencsak megnehezítette a Covid járvány, ugyanis a tulajdonosok két éve nem tudtak Franciaországba utazni a határzárak miatt. Ez idő alatt heti jelentéseken, illetve rendszeres videó-, és telefonhívásokon keresztül kommunikáltak a főborásszal.

A Câteau Picoron borait Camille – a borász – következőképpen jellemezte:
„A boraink a Merlot egyedülálló kifejeződései, amelyeket a hagyományos francia borászati technikák ihlettek. Nem arra törekszünk, hogy másokhoz hasonlítsunk, hanem arra, hogy boraink önkifejezőek legyenek, mutassák meg egyediségüket. Kísérletezünk, úttörők vagyunk és alkotunk.”

A fehér merlot készítésének ötlete abból a fakadt, hogy csak egy szőlőfajtát használnak, és ennek megőrzésével próbáltak különböző újításokat találni a terméklista színesítésére. Mivel tapasztalataik azt mutatták, a piac nem a nehéz, magas alkoholtartalmú borokat keresi, ezzel ellentétes irányba indultak el és így született meg a fehér Merlot gondolata. Ezt az újítást cseppet sem bánták meg, legkeresettebb boraik a „No Lemon, No Melon” névre hallgató fehérbor, a „Madam, I’m Adam” gyöngyözőbor és a legkönnyedebb vörösboruk, a „Tattarrattat” melyekkel mind Bordeaux egy új, eddig nem igazán ismert arcát próbálják bemutatni.

Még egy érdekességet szeretnék kiemelni a borokról, ami talán már feltűnhetett az előző bekezdésben, de ha nem, most elárulom: minden boruk neve palindrom, azaz visszafelé olvasva is ugyanazt adja mint elölről kezdve.

Jó hír: boraik nem csak Franciaországban elérhetők, az export a teljes értékesítésük 60%-át teszi ki. Megtalálhatók Németországban, Hollandiában, az USA-ban, az Egyesült Királyságban, természetesen Ausztráliában, Thaiföldön és hamarosan Olaszországban is. Ki tudja, egyszer talán Magyarország is felkerül a listára.

Mostanában kezdtek átállni biogazdálkodásra, minden borukat minimális beavatkozással állítják elő. Az oslói székhelyű tervezőkkel, az Olsson Barbieri csapattal dolgoztak együtt a márkaarculat, valamint az összes címke és palack megalkotásán. Ahogy Camille mondta: „Ez a márka képviseli a törekvésünket, hogy a bordeaux-i borok következő generációját építsük!”

Ha Bordeaux-ba látogat az ember (ami nekem szerencsésen megadatott az Eszterházy Károly Egyetem ösztöndíjával [ https://borespiac.hu/2022/01/04/takacs-reka-emese-a-jovo-borasza-dij-gyoztese/ ]), mindenképpen érdemes lehet útba ejteni a helyet, mert nem csak a bor különleges, de a látvány is gyönyörű. Remélem a képek vissza tudnak ebből adni valamit.

(Takács Réka)