Nőtt tavaly a magyarországi söripari cégek termelése és forgalma az előző évhez képest, de továbbra is elmaradt a 2019. évitől. A termékek között tovább emelkedett a prémiumkategóriájú és az alkoholmentes sörök aránya – mondta el Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetsége igazgatója.
A Magyarországon jelen lévő öt legjelentősebb sörgyártó (Borsodi Sörgyár Kft., Carlsberg Hungary Kft., Dreher Sörgyárak Zrt., Heineken Hungária Zrt. és Pécsi Sörfőzde Zrt.) együttes értékesítése 2021-ben 6,370 millió hektoliter volt, ami 3,1 százalékkal meghaladja a 2020. évit, de 4,7 százalékkal elmarad a 2019. évi 6,682 millió hektoliteres összforgalomtól. A hazai termelés 5,568 millió hektoliter volt tavaly, 3,5 százalékkal több az előző évinél, de 5,9 százalékkal kevesebb a 2019. évi 5,915 millió hektoliteres termelésnél.
A szövetség adatai szerint az öt legnagyobb magyar gyártó a magyar költségvetés bevételeihez 2021-ben összesen 78,4 milliárd forinttal, az előző évinél 3,4 százalékkal nagyobb összeggel járult hozzá – tette hozzá Kántor Sándor.
A szövetség igazgatója kitért arra, hogy a forgalmi adatokban a 2020. évről áthúzódó és a 2021. évi új járványügyi intézkedések hatása érhető tetten. A vendéglátás nyitva tartásának korlátozásait, majd munkaerőgondját, a külföldi turisták elmaradását és a nagy rendezvények hiányát jól mutatják a hordós és a visszaváltható üveges kiszerelések alacsony forgalmi adatai. A hordós sör tavalyi 319 ezer hektoliteres értékesítése csupán 57 százaléka volt a 2019-ben mértnek, ahogyan a vendéglátásra jellemző újratölthető üveges sör 894 ezer hektoliteres eladott mennyisége is csupán a pandémia előtti év 69 százalékát tette ki.
A teljes forgalom több mint felét (56 százalékát) adó középkategóriás sörök eladása 2021-ben stagnált, 3,3 millió hektoliter volt, 9 százalékkal kevesebb, mint 2019-ben.
A Magyar Sörgyártók Szövetsége igazgatója megjegyezte, hogy a többi termékkategóriában nagyobb volt a mozgás: az úgynevezett gazdaságos termékek forgalma tovább esett, miközben a prémium és szuperprémium sörök, valamint az ízesített és ízesítetlen alkoholmentes termékek eladása folytatta évek óta tartó növekedését.
A gazdaságos termékek forgalma alig haladta meg az 540 ezer hektolitert, aránya az öt legnagyobb magyar gyártó eladásaiban először esett 10 százalék alá, míg a prémium és szuperprémium sörök együttes forgalma 2021-ben meghaladta a teljes értékesítés 27 százalékát, 1,612 millió hektoliter volt. Az ízesített és ízesítetlen alkoholmentes sörök forgalmának növekedése is folyamatos, arányuk tavaly megközelítette a 6 százalékot, míg a csökkentett alkoholtartalmú (2 százalék körüli) ízesített termékek iránti kereslet marginalizálódott, 1 százalék alá csökkent.
E folyamatokat tükrözik az egyes kiskereskedelmi kiszerelések forgalmának változásai: az egyutas üvegek forgalma 21 százalékkal nőtt, az aludobozoké 6 százalékkal emelkedett, míg a PET palackba töltött sörök értékesítése 13 százalékkal csökkent. Mivel továbbra is nő az aludoboz szerepe a teljes forgalomban, így 2021-ben e csomagolás aránya elérte az említett gyártók teljes kiskereskedelmi forgalmának 71 százalékát, 4,2 millió hektolitert – mondta Kántor Sándor.
(Forrás: MTI)