A Vinitalyn Mathiasz Janinával, a Veronai Vásár nemzetközi marketing osztályának vezetőjével készített interjúnkból megtudtuk, hogy a bortermelők legújabb piaci célpontja a még felfedezetlen Afrika. Igaz, az afrikai piacgazdaságnak még nincs kifejlett kultúrája, de a tortaszeletből most lehet kihasítani egy darabot, mert mèg felfedezetlen piac. Érdemes lehet próbálkozni, hiszen aki most betör erre a piacra, nagyot hasíthat a tortából. Mindenki a hagyományos német és a fejlett európai ès èszak-amerikai piacoknál tolong, de ezeknek a felvevőképessége is véges. Csak igyekezzünk behozni a hátrányunkat, mert a kínaiak már jelen vannak Afrikában.
Milyen újdonságokkal, különlegességekkel találkozhatunk az idei vásáron?
Az idei, 53. Vinitaly a legeslegnagyobb eddigi történelmünk folyamán: 4600 kiállító található több mint 100 ezer nettó négyzetméteren. A borvàsàrral egyidöben zajlik a Sol&Agrifood olívaolaj és delikát élelmiszerek szekciója, 330 kiállítóval. Összesen tehát majdnem 5000 kiállító van jelen ès a vàsar 4 napja alatt 125.000 làtogatòt regisztràltunk mintegy 145 orszàgbòl.
Emellett a legnagyobb újdonságunk, az „Organic Hall” ahol egybegyűjtöttük az összes ilyen termékeket forgalmazó kiállítót az olasz Federbio szakszövetsèggel ès a VI.TE konzorciummal együttműködve . Eddig is sokan kint voltak ilyen tevékenységgel a vásáron, de nem volt egy egységes közös nagy pavilon. Ez most megkönnyíti a buyerek munkáját: nem kell végigjárni az egész vásár területét, hanem a cégek együttesen jelennek meg. Egyre nagyobb a kereslet a bio termèkekre, ìgy ebben az èvben mintegy 300 kiállító jelent az F pavilonban, és reméljük, jövőre még többen lesznek.
Természetesen a résztvevők sikeréhez hozzájárulunk, mégpedig azzal, hogy külföldi buyereket hìvunk meg a Veronai Vàsàr költsègèn, hiszen tudjuk, hogy Olaszország az egyik legnagyobb bioáru termelő, mìg Németország a legfontosabb felvásároló ország, Svájc, Ausztria, Nagy-Britannia ès az USA mellett. Ez adta a lehetőséget, hogy több mint 50 német biotermékekre specializálódott buyert szponzoráljunk, akik naponta több mint 5 degusztáción, „walk around meetingek-en”, és persze állandó B2B talàlkozòkon vettek rèszt. z
Láttam, hogy kicsit átalakult a nemzetközi pavilon, most ott vannak a kóstolók.
Igen, így is segítve a még kevés számú külföldi kiállítót – ugyanis nem rejtjük véka alá, hogy a Vinitaly a világ legnagyobb olasz bor seregszemléje. Szeretnénk mindenképpen a nemzetközi pavilont megerősíteni, ezért a nemzetközi résztvevőknek meginvitàljuk a Veronai Vàsàr àltal finanszìrozott borbemutatók tartására, amelyek a Vinitaly 4 napja alatt óránként zajlanak, a pavilonon belül, hogy elmozdulni se kelljen, valamint, hogy a buyereket , akik részt vesznek az adott a borbemutatón, mindjárt a standra lehessen invitálni, hogy helyben meg tudják beszélni a kiállítók és a felvásárlók az esetleges további kóstolást és a termékek megvételét.
Mondhatjuk, hogy Olaszországban a magyar borok közül a tokaji bor a legnépszerűbb? (A magyar stand összetételt tekintve, ötből négy kiállító tokaji, egy pedig badacsonyi)
Olaszország a világ legnagyobb bortermelő és borexportőr országa, de Olaszországba is el lehet adni természetesen jó minőségű magyar bort, csak meg kell találni a megfelelő piaci szegmenst. A Tokaji boroknak mindig volt ès lesz piaca Olaszorszàgban is. A magyar borok kóstolóján, ahol 4 tokaji bort is bemutattak, a termen kívül is tömött sorokban álltak az érdeklődők. Nagyon jó tehát a tokaji borok promóciója, gratulálok a termelőknek, illetve a marketingeseiknek is, hiszen a tokajit egyre többen ismerik a profi olasz felvásárlók közül. Az édes borok világa egy nagyon elegáns és egy nagyon magas árszintű szegmens, amelybe a tokaji borok abszolút beleillenek. És az sem egy rossz megközelítés, hogy a tokaji borok zászlója alatt a jövőben egyre több más magyarországi régióból is el lehet jönni. A badacsonyi borok, amelyek a fehérborok közt kuriózumok, másodszor vesznek részt a Vinitalyn nagy sikerrel.
Melyek a legfrissebb fogyasztói trendek a Vinitaly kutatásai alapján?
A Vinitaly nyitònapjàn tartott előadàs az ùj fogyasztòi vilàg trendekről szòlt. Nagy keletje van mèg mindig a rozéboroknak a felvásárló piacokon: az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában, Németországban. Ezen kívül az autokton fajták reneszànszukat élik. Magyarország szintén be tudna illeszkedni ebbe a vonulatba, például az Egri leánykával, a badacsonyi borokkal és az Irsai Olivérrel. Nem kell félni attól, hogy nem tudják kiejteni a nevüket; majd megtanulják!
A kiállítók importőrt is tudnak találni a kiállításon, vagy csak buyereket?
Egész biztosan tudnak találni importőrt, és természetesen ebben nagy segítséget tudnak nyùjtani a Nagykövetség ès a milànòi Konzulàtus. Az, hogy egy importőr és egy termelő között kialakuljon a kapcsolat, olyan marketingmunkát kíván, ami nem csupán egy 4 napos vásár munkájának eredménye, hanem tulajdonképpen amire még vásár előtti, illetve két vásár közötti kerülhetne sor. A konzulátus vagy a római nagykövetség kereskedelmi szekcióján keresztül lehetne többek közt azokat az importőröket felkeresni, akik disztributív, elosztó csatornákra tudnák vinni a magyar borokat. Egyes típusú magyar boroknak a GDO, a szupermarketekbe való eladás lenne jó, más típusúaknak pedig többek közt árfekvésük miatt a HoReCa szekcióban, a vinotékákban, borszaküzletekben lenne a helyük.
A Távol-Keleten is szerveznek kiállításokat méghozzá rendhagyó módon.
Mi azt tudjuk vállalni, hogy a termelőket elkìsèrjük különböző piacokra ‒ olyanokra is, ahova nehéz betörni. Elhangzott a megnyitó alatt is, hogy Kínába idén két borkiállítást szervezünk, és nem a hagyományos módon, hanem a roadshow formájában, azaz úgy, hogy visszük magunkkal a kiállítókat minden alkalommal 4 második vonalbeli többmilliós városba (Chengdu, Shenzhen stb.) . Délkelet-Ázsia, Kínàn kìvül Dèl-Amerika Brazililàba szervezünk kiàllìtàsokat ès esemènyeket.
Mi lehet a jövő fogyasztói piaca?
Egészen biztos, hogy hamarosan lehet rólunk hallani Afrika irányából is. Afrika rákerült az olasz termelők kívánságlistájára is. Afrikát sokak muzulmán kontinenskènt tartjàk szàmon, de tudjuk, hogy rengeteg borfogyasztò ország is van Afrikàban , főleg ahol a francia vagy a portugál tradíció is mèg erős maradt. Ezek a régi kolóniák, európai tartományok sok bort fogyasztanának, hogyha lennének borok a piacon. Érdemes tudni, hogy igen magas árakon megy el az a kevés bor, ami már jelen van ezekben az országokban, hiszen rengeteg olyan potenciális gazdag ország (Angola, Mozambik, Camerun, Ghana stb.) van, ahol igen sok a jòmòdù ember. Ezekben az országokban nemcsak az ötcsillagos szállodákban és turisztikai centrumokban, de otthon is szívesen fogyasztanak magas minőségű termékeket. Afrika lesz tehát a következő kontinens, amit igyekszünk meghódítani minél előbb. Érdemes ezekkel az országokkal már most foglalkozni, mert egykettőre egészen biztosan olyannyira frekventáltak lesznek, mint most a délkelet-ázsiai országok.