A valamikori Sopron-Ruszt-Pozsonyi borvidéken, a magyar határtól csupán kőhajításnyira elterülő szentmargitbányai szabadtéri színpad (Römersteinbruch) Ausztriában már évtizedek óta monumentális helyszínt ad a legattraktívabb opera-előadásoknak. A totális opera-élmény évről-évre lenyűgöző produkciókkal örvendezteti meg közönségét. Az egykori – már a rómaiak által is használt – kőbányát, és környékét idén a Carmen zenei akkordjai töltik ki. És ami ugyancsak fontos mozzanat, szünetben a nézőtérrel csaknem azonos területen várják a közönséget egy-egy pohár proseccóra.
A helyszín már önmagában is megér egy misét. A bányát övező Lajta-mészkőből és mészhomokkőből álló sziklafal helyenként eléri a 40 métert. A miocén korban a Torton-tenger borította ezt a területet. Az ún. Lajta-mészkő ekkor keletkezett. Az alsóbb rétegekben tengeri halak lenyomatai mellett cápafogakat, s delfin csontvázat is találtak. Az itt fejt követ már a rómaiak is használták, innen származik a „Römersteinbruch” elnevezés. A középkorban a bécsi Szent István dóm építéséhez is ezt a követ alkalmazták, s bécsi Ringen is több ház épült belőle.
Az egykori kőfejtő szabadtéri színpadnak való alkalmasságát már jó ideje felfedezték, a régmúltban Passio-előadásokat tartottak, ami a környékbeli közönséget vonzotta elsősorban. Az Esterházy Alapítvány viszont ráérzett arra, hogy ez az egyedi adottságú környezet sokkal nagyobb szabású rendezvények lebonyolítására hivatott, és operairodalom legjelesebb produktumait kezdte műsorra tűzni. 2019-ben a Varázsfuvola bűvölte el a kőfejtő közönségét. Ennél nem lehet nagyobb élmény, mint amikor az Éj Királynője a 40 méter magas sziklaszirten, fenn valahol a csillagos mennybolt által övezve énekli a varázslatos bosszú-áriát. Aztán 2021-ben a Turandot, 2022-ben Nabucco után idén a Carmen került a színpadra.
Idén július 12-án mutatták be Bizet Carmen című operáját Arnaud Bernard rendezésében. A dolog nagyon izgalmas, hiszen a rendező az 50-es évek Hollywoodját hozta el a kőfejtőbe. Mintha egy filmgyárba érkeznénk, ezt a hangulatot jelenítik meg a háttérben a díszletek is. Hollywood, ahol épp egy filmen dolgoznak, történetesen épp a Carment forgatják. De hogy ne legyen uncsi, még az eredeti Carmen-történet is kapott egy csavart, amennyiben az egyébként a 19. században játszódó opera cselekménye a mostani rendezésben épp a spanyol polgárháború idején zajlik, a múlt század harmincas éveiben. Így aztán megjelennek a mi ötvenes éveinkből jól ismert vöröscsillagos, világ proletárja-is posterek is. Rendező a haladár hoolywoodi világából valószínűleg nem gondolta végig, hogy ami onnan nézve neki romantikus kommunista hevület, az ebben a térségben a megszenvedett múlt. Ahogyan az Esterházy Alapítvány névadója is 1949-től az ötvenhatos forradalomnak köszönhetően börtönben szenvedett ezeknek az eszméknek köszönhetően, míg végül feleségével, Ottrubay Melindával ki tudtak menekülni az országból.
De mindegy, lehet hogy mindez előzetesen kissé riasztónak hangzik, ám az előadás mégis összeáll, hiszen a szereplők mind vérbeli profik. A színpad több mint száz méter hosszú, így iszonyatosan nagy teret kell kitölteni a szereplőknek. A látványosság szempontjából a tér teljesen ki van töltve azzal, hogy valamelyik stáb a színpad valamelyik részén folyamatosan mozgásban van. Felvesznek épp egy snittet, vagy máshol csak készülődik, próbálnak, vagyis a látvány kitölti ezt a hatalmas színpadot.
A szabadságimádó Carmen és a rendszerető őrmester, Don José között kibontakozó konfliktus ezáltal újabb kontextusba kerül. Carmen és barátai a polgárháború hőseiként küzdenek egy általuk meglehetősen naivan elképzelt jobb világért. A hollywoodi szálban időben mintegy nyolcvan évet ugrunk előre, és ebben a kontextusban a szabadság iránti vágy társadalmi jelentőségűvé válik: Carment nem annyira „femme fatale”-ként, hanem a csáberejét a női emancipáció jegyében használó, az öntudatosságra törekvő nőként ábrázolják.
A cselekmény az ötvenes évek hollywoodi filmstúdiójában óriási stábbal, sok melodrámával fűszerezve a kamerák jelenlétében zajlik. Ennek köszönhetően az elmesélő perspektívája kiszélesedik, egy-két jelenetet szimultán láthatunk. A történet elmesélésének fontos elemeivé válnak ezek az epikus törések, és segítik a nézőt abban, hogy elmerülhessen az álomgyár világában. A régi filmstúdiók csillogása újjáéled a Kőfejtő színpadán, és ezáltal a régóta jól ismert történet teljesen új kontextusba kerül. Viszont – ki tudja miért – az operából ezúttal kimaradt a katonásdit játszó gyermekek dala. Kár érte, mivel ez az operának az a része, ami a fiatalságot megfogja, felkelti figyelműket a műfaj irányába. Ahogy a borászok számára is fontos feladat, hogy olykor könnyen értelmezhető, könnyed, illatos borokat készítsenek, amivel a bort megkedveltethetik a fiatalok számára.
Valerio Galli, a már nemzetközi karriert magáénak tudható karmester először vezényelt ezen a helyszínen. Irányításával a nemzetközi élvonalba tartozó énekesekből – zenészekből álló csapat tökéletes összhangban szólaltatja meg. Szerencsére a határ könnyen átjárható, és ahogy soproni borászoktól hallottuk, a zenészek szabad idejükben gyakran járnak át a soproni borászok boraiból ihletet meríteni a következő előadások színességét fokozandó.
A zenei élményen kívül az is lenyűgöző, hogy a mintegy ötvenezres nézőszámú előadások alkalmával az előadás előtt, a szünetben, illetve az előadást követően milyen flottul tudják a büfékben kiszolgálni. A sláger persze a prosecco. Viszont amit lassan meg kéne értenünk és meg kéne valósítanunk, hogy ha valaki a szünetben elfogyaszt egy proseccót, az Magyarországon is nyugodtan a kocsijába ülhessen az előadás után.
(Dékány Tibor)