A Mátra bemutatóházat Bodor Nóra színesítette a Budapest Borfesztiválon

A Nyilas pincészet magával ragadóan eszes, tettre kész és minden tekintetben pozitív fiatal borásza, Bodor Nóra adott számunkra betekintést a Mátrában történő összefogásról és annak keresztmetszetéről, valamint mutatta be saját példáján keresztül a családi kézben is fenntarthatóan fejleszthető pincészet hátterét.

Nóri, mesélj egy kicsit a pincészetetekről!

Nálunk egészen régre visszanyúló családi hagyomány leginkább a szőlővel való foglalkozás, de a bor sincs távol a családi értékektől. Mégis, a pincészetet 1995-ben nagypapám és anyukám alapították meg a Nyilas családnevük szerint. Már akkoriban egyedülálló volt, hogy apa-lánya csapat legyen az alapító, és ez rendhagyó módon folytatódott tovább, hiszen én mint harmadik nemzedék, szintén lányként léptem be a vállalkozásba, ahol azóta is mindannyian aktívan dolgozunk együtt a mindennapokban. Annak idején 10-12 hektárral kezdtük a működést, ez mostanra olyan 350 hektárra növekedett. Borászatunk a palackozott borok mellett folyóborokkal is foglalkozik, főként export piacokra szállítunk nagy mennyiségben. De a borvidékkel együtt mi is szeretnénk arculatot váltani, szintet lépni, és a palackozott borokkal is nagyobb léptékben elindulni. Eddig mintegy tíz–húszezer palack bort értékesítettünk évente, ezt  a mennyiséget szeretnénk növelni.

Ez a birtokméret és termelési kapacitás a legtöbb pincészetet maga mögött hagyja. Mitől marad mégis családi a borászatotok?

Igen, most már nagyjából 25 000 hektoliter bor tárolására és készítésére alkalmas pincénkkel tudjuk a Mátra hírnevét továbbvinni és öregbíteni, ami valóban nagyobb gazdaság a családi kézben lévő helyi borászatoknál. Viszont mi semmilyen külső befektetőt nem engedtünk be a vállalkozásunkba, mindent magunk értünk el, míg más hasonló vagy nagyobb léptékben termelő vállalatok egyike sincs családi kézben, e szempontból a mi vállalkozásunk egyedülálló. Ugyanakkor a családi jelző nem csupán az alapítókat és a tulajdonosokat jelöli, de igyekszünk a vezetésben és a mindennapi életben is családiasan együttműködni a dolgozókkal és a munkatársakkal. Pártoljuk a családi munkaerőt, és szeretünk kicsit rugalmasabban gondolkodni, mint úgy általában a nagyobb munkahelyek. És megoldásközpontúan működni, tehát az éppen felmerülő, akár családi akár szakmai problémára összpontosítani és megoldást találni, elsősorban az emberi tényezők szem előtt tartásával. Illetve tudatosan és felelősen igyekszünk gondolkodni, nem csak a szőlőről és a borról, de úgy összességében az egész vállalkozás működtetéséről, a gazdálkodás és a környezet fenntarthatóságáról.

Milyen stílusú borokat készítetek?

A borok tekintetében teljes mértékben követjük a Mátrai borvidék fő irányvonalát, tehát gyümölcsös, illatos, friss stílusban készülnek a borok. Ehhez illeszkednek a címkék is, amiken a nyolcszög alakzat a Mátra csúcsait hivatott ábrázolni. A Nyilas ugye a családnevünk, a pillangó pedig a női vonalra enged következtetni, mert édesanyámmal mi vagyunk felelősek a borászati ágért, nagypapám pedig a szőlészeti vonalat vezeti. Így alakult ki nálunk ez a címke és az arculat, ami lassan már 12 éves, ezért ezt is szeretnénk kissé megújítani, újrapozícionálni.

Milyen tudást hoztál a családi vállalkozásotokba?

2013-14-ben diplomáztam az akkori Corvinuson szőlész-borász mérnökként, mindamellett közgazdász is vagyok, de inkább a szőlész-borász vonal az, ami elrabolta a szívemet. Ezért jelentkeztem az OIV nemzetközi szőlész és borász szervezet Bormenedzsment (wine management) mesterképzésére is. A képzésben a Montpellier-i Egyetem adta az oktatási hátteret, az OIV pedig a szakmai képzést, ami azt takarta, hogy a 11 hónap során 25 ország leghíresebb borvidékeit jártuk be, ahol a legjobb termelőkhöz engedtek számunkra betekintést, a fél éven túl, amit Franciaországban töltöttünk. A szorosan vett szőlészeti-borászati tevékenyégek tanulmányozásán túl a borágazathoz kötődő különféle ágazatok képviselőihez is ellátogattunk, így azon az átfogó képen túlmutatóan, hogy mi is történik világszinten a szőlészet-borászat berkeiben, egy olyan összetett és használható tudást kaptunk a kezünkbe, amivel tudjuk hová kell nyúlni adott témák tekintetében, ha az előkerül a saját vagy éppen munkaadónk borászatában.

Hogyan látod az együttműködést a Mátra OEM-ben, mi lehet a sikeres összekovácsolódás oka?

Én azt gondolom, hogy a Mátrai borvidék nagyon színes. Sokáig próbálkoztunk megfogni, hogy mi az a dolog, ami alapján össze lehetne kovácsolni a borvidéket, és sokan kérdezték is, hogy miért nem előbb. Azért, mert most jött el az a pont, hogy a borászatok életében a fiatalok vették-veszik át a stafétát a korábbi generációktól, és pontosan ez a fiatalos közösség az – a maga fiatalos szemléletével –, ami össze tudja fogni a Mátrát. Eddig a borstílusok és a gondolkodásmódok is igen különbözőek voltak, most a borstílusok ugyanúgy különböznek, de a gondolkodásmódban a borvidék közös felvirágoztatásáról már egyetértés van. Ami meglátásom szerint a legfontosabb, hiszen ha van közös cél és akarat, akkor minden működni fog.

Hol értékesítetek a hazai piacon?

Főleg a palackozott borokat mi eddig saját pincészetnél értékesítettük, és ezt szeretnénk a továbbiakban is megtartani, illetve a gyöngyösi szaküzletünkben is tudnak vásárolni az érdeklődők, vagy a hamarosan elkészülő weboldalunkon keresztül online elérhetőek lesznek a boraink. Budapesten a Roni élelmiszerüzlet-lánc kínálatában vagyunk jelen, de rövidesen más áruházláncokkal is bővülünk.

A látogató vendégekre is gondoltatok?

2019 végén épült meg a szép új vendégfogadásra alkalmas épületünk, amit sajnos eddig még nem tudtunk használni, hiszen a járvány itt is keresztbe tett mindenféle rendezvénynek. De bízzunk benne, hogy a jövőben ezen az úton is el tudunk indulni, borkóstolókkal, borvacsorákkal, és a Mátrába látogató vendégeket méltóképpen tudjuk fogadni. Annyi már bizonyos, hogy októbertől bejelentkezés alapján fogadunk vendégeket előre egyeztetett időpontokban, tehát igyekszünk mielőbbi  lépésekkel lehetőséget teremteni a látogatók számára.

 

Tudósított: Hajdu Ferenc
Fotó: Fábián Levente