A koronavírus kapcsán nehéz helyzetbe kerültek a bortermelők. Sokan a turizmusra, a vendéglátásra, a helyszíni értékesítésre alapoznak, az ő forgalmuk gyakorlatilag leállt. A legtöbb étterem és szálláshely bezárt, akik nem azoknak pedig újra kellett gondolniuk a működési feltételeiket. Vannak, akik az exportra alapoztak, ők sincsenek könnyű helyzetben most, és vannak, akiknek az áruházláncokban is kaphatóak a boraik.
Mi történik egy világjárvány esetén a borpiacon? Hogy reagálnak az emberek a veszélyhelyzetre? Mennyi bort fogyasztanak? Hogy rendeződik át a piac? Hogy érinti mindez a tarcali Gróf Degenfeld Szőlőbirtok és Kastélyszállót, akik Magyarországon Legszebb Szőlőbirtoka címet viselik középbirtok kategóriában. Cégük két részre oszlik, az egyik az idegenforgalmat biztosító Kastélyszálló, a másik pedig a szőlőtermesztés és borkészítés. Interjú Tóth Máté, birtokigazgatóval.
Hogyan alakult a Kastélyszálló kihasználtsága a tavalyi évben?
A tavalyi év tapasztalataiból arra következtettünk, hogy kemény munka áll előttünk, és jó bevételt vártunk. Sok esküvőnk, sok rendezvényünk volt lefoglalva, a hotelt váratlanul érte a hirtelen bezárás, a hírek komolyra fordulása.
Igyekszünk kihasználni a lehetőséget és az olyan felújításokat elvégezni, amelyek a vendégek jelenlétében körülményesek. Illetve próbálunk arra koncentrálni, hogy idén nyáron a nyitásnál minél jobban ki tudjuk szolgálni a vendégeinket. Ha be is indul a szezon, akkor minden attól függ majd, hogy kinek lesz pénze, szabadsága, kedve kimozdulni. Külföldi csoportokra nem igazán számítunk, hiszen a távoli utakat belföldi utak váltják fel nagy valószínűséggel. Kérdés, hogy mennyire tudunk majd megfelelni az elszigeteltséggel az elvárásoknak, tudunk-e mindenkinek szobaszervízzzel szolgálni, az éttermi kiszolgáltást tudjuk –e a különböző, egymástól elzárt helységeinkben biztosítani. A természetben elhelyezkedő szállodánkban szinte teljesen érintkezésmentesen lehet kezelni a szobákat. Kis létszámú vendég könnyen tudja egymást kerülgetni. Akár már idén is tudnának úgy nyaralni a Gróf Degenfeld Kastélyszállóban, hogy megfeleljenek a legszigorúbb elvárásoknak. Arra számítunk, hogy a nyitással kapcsolatban azon vendéglátóhelyek lesznek kedvezményezettek, akik nem egy belvárosi toronyszállodaként funkcionálnak, hanem vidéki parkerdőben levő szálláshelyek. A munkaerő most pihen nálunk, a tavalyi nagy munka után most van is erre lehetőségünk.
Hogy alakul a borászatotok eredményessége?
A borászatban leestek az eladások, a gasztro vonal szinte megállt. Magasabb minőségi kategóriába esnek a boraink, amik már a luxuscikkek osztályát súrolják, és mindig ez az első, ami sérül egy gazdasági válság beálltakor, vírustól függetlenül. 2017-ben rengeteg kiváló minőségű aszúbort tudtunk készíteni. Sok 2017-es évjáratú tényleg szuper aszúnál érzékeljük, hogy kisebb-nagyobb nehézséget okoz az első osztályú parafadugók és borospalackok megrendelése. Emellett jelenleg bővítjük a tartályainkat, hűtött tartályokkal dolgozunk, így ott folyik a munka. Saját és bérpalackozás folyik, kb. 100-150.000 palack letöltése vár a pincében dolgozókra.
Muszáj folytatnunk a munkákat a szőlőben, hasonló munkák várnak ránk, mint minden évben. Sok szőlőterületet visszakaptunk bérlőktől, mert nem látják azt a perspektívát, hogy jó áron megveszik a megtermett szőlőt. Már hosszú évtizedek óta alig változik a szőlő ára, Tokajban csak szőlőt termeszteni nem kifejezetten jó üzlet. Közben a borászatok bevétele sorra esik vissza, a mienk is, de attól még ezeket a szőlőket meg kell művelnünk, ennyivel tartozunk a jövőnek, illetve Tokaj hírnevének. Bízunk benne, hogy az a pozitív lendület, ami eddig előre vitte a borászatunkat most csak rövid időre torpan meg.
Miben bizakodtok?
Bízunk abban, hogy sikeres módon tudunk értékesíteni. Az online csatornákra alapozunk, április 16-án tartjuk meg az első, öt borból álló online borkóstolónkat. A közvetítés az ehhez kapcsolódó borkóstoló csomag vevőinek lesz elérhető. Élőben közvetítjük a zártkörű facebook csoportunkban, de utólag is meg lehet nézni. Emellett a rövid videóinkra is szeretnénk nagy hangsúlyt fektetni, most az emberek több időt töltenek interneten, szeretnénk jobban megmutatni magunkat.
Mit üzentek a fogyasztóitoknak?
Dolgozunk, mosolygunk, pozitívak vagyunk, erre van szüksége mindenkinek, szeretnénk a pozitív érzéseket átadni. Boldogok vagyunk, hogy elkészíthettük ezt az aszút, amit most palackba zárunk. Büszkék vagyunk rá, hogy idén először tölthettünk bort a saját erdőnkből származó tölgyfából készült hordóinkba. Fogyasztóinktól csak azt szeretnénk kérni, hogy kövessék a birtokon zajló eseményeket és a csendes estéket színezzék meg egy-egy üveg jó borral .