Idén szeptember 7-10. között rendezik a budai Várban a Budapest Borfesztivált, immáron 26. alkalommal. A közel 200 kiállító mellett szakmai programok, valamint a korábbinál is több kulturális élmény várja a látogatókat. A rendezvény főtámogatója idén is a Spar Magyarország, akik üzletpolitikájukban és kommunikációs eszközeikkel is előmozdítják a magyar borkultúra ügyét. A Borfesztivál sajtótájékoztatóján az áruházlánc mellett a kormányzat és a HNT képviselői is beszéltek arról, hogyan látják a magyar bor lehetőségeit.
A magyar borok változatossága nem csak mantra, hanem maga a valóság. Egyúttal lehetőség arra, hogy értékké váljon a piacon. Ehhez azonban rendezett sokszínűségre van szükség, amelyben a 2015-ben indított eredetvédelmi program is segít – mondta el a fesztivál sajtótájékoztatóján Gál Péter, a Földművelésügyi Minisztérium eredetvédelemért felelős helyettes államtitkára. A termőhely – amellyel mi rendelkezünk, és csak utódainknak tartozunk elszámolással – jó eszköz a bormarketingben. Minden borvidékünkön elő lehet állítani világszinten is versenyképes bort, és mindenhol van egy-két tipikus fajta, jellegzetes stílus is – fejtette ki. Az idei év második felében a minisztériumban ezzel kapcsolatos háttérmunka folyik: szakértői javaslatokat állítanak össze az egyes közösségek számára a követésre érdemes irányokról. A Bor és Piac külpiaci pozicionálásra vonatkozó kérdésére válaszolva a helyettes államtitkár elmondta: egységes magyar borstílus nem létezik és nehéz is lenne kialakítani. Inkább az a cél, hogy az egyes célpiacok megtalálják a magyar kínálatban az általuk keresett fajtákat, stílusokat. Magát a bormarketinget a Magyar Turisztikai Ügynökség felügyeli, akikkel egyes területeken jó a minisztérium együttműködése. Elfogadták például, hogy a kommunikációs piramis kiindulópontjául egy jól működő eredetvédelmi rendszer szolgálhat.
A Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöke, Légli Ottó arról beszélt, hogy a Borfesztivál ideális keret a borkultúra fejlesztésére, melynek a minőség mellett része az is, ahogyan a termelő prezentálja a borait és a fogyasztókkal kommunikál. Egyetértett abban, hogy a magyar bor egyik nagy erénye az egyediség, és emellett nem kell szabadkoznunk a termelési mennyiségek miatt. A termelők bízzanak a saját, helyi értékeikben, és ne másokat akarjanak másolni.
Heiszler Gabriella, a Spar Magyarország ügyvezető igazgatója kifejtette, hogy feladatuk megtalálni azokat a termékeket, amelyekhez a fogyasztók érzelmileg kapcsolódni tudnak, és ez a pozitív megítélés kihat az áruházra is. Erre kiváló lehetőséget kínál a Borfesztivál. A Spar kínálatában 80 hazai pincészet 500 féle borát kínálják, a termelők felétől közvetlenül szerzik be a tételeket. Az elmúlt 2 évben 4 új termelővel bővült a partneri körük. Éves szinten 71 ezer hektoliter (9,5 millió palack) bort forgalmaznak; 2016-ban ráadásul 100 ezerrel növelni tudták az értékesített palackok számát. Megfigyeléseik szerint a minőségi borok, illetve a rosék és a fehérborok forgalma emelkedik, míg a vörösborok kissé hátrébb szorultak. A Spar Válogatás borcsalád a termelői és kereskedelmi márka ötvözete: külön név és címke alatt, Spar Válogatás logóval kerülnek a polcra ezek a tételek, melyek esetében az ízt és az árpontot is a termelővel közösen alakítják ki.
A Spar emellett kommunikációs eszközeivel is segíti a magyar borkultúra fejlődését: minden év szeptemberében kiadják a Borvilág magazint, a Borfesztivált print, online, közterületi és instore felületeken kommunikálják, a vásárlóiknak pedig 10.000 forintos kosárérték felett 50 százalékos kupont adnak a belépőre. Idén két online játékkal is jelentkeztek: augusztus 17. és szeptember 6. között a „Borfesztivál szüretelő” játék felhasználói saját címkés bort nyerhetnek, ezt követően, szeptember 27-ig pedig a Bormustra játékban lehet borhétvégéket nyerni az áruház partnereinél.
A Borfesztiválon a Spar exkluzív standdal jelenik meg, ahol a kóstolások mellett előadást tart Feind Péter, Kamocsay Ákos, Koch Csaba, Bock József, Bodri István, Juhász Ádám és Mészáros Péter is.
Zilai Zoltán, a Budapest Borfesztivál alapítója elmondta, hogy a fesztivált idén is a továbbfejlődés jegyében rendezik meg. Erősödik a kulturális kínálat, a fesztiválszínpad mellett három kisebb színpadon is zajlanak majd az események. A csütörtök a könnyűzenéről, a péntek a világzenéről, a szombat a jazzről, a vasárnap pedig – a hagyományoknak megfelelően – a népzenéről szól majd.
Szintén újdonság, hogy – hagyományteremtő szándékkal – idén gourmet kóstolópohár is beszerezhető. A 2017 példányban limitált kristálykehelyhez kizárólag elővételben lehet hozzájutni.
Az idei Budapest Borfesztivál díszvendége a világ hetedik legnagyobb bortermelője és ötödik legnagyobb exportőre, Chile lesz. A dél-amerikai ország 6 borrégiójában és 25 borvidékén 74 szőlőfajtát termelnek. Az egyedülálló klíma miatt kevés betegséggel kell számolniuk, a termelés körülményei ideálisak. Budapesten 8 pincészet több mint 40 bora mutatkozik majd be, az alapboroktól a csúcskategóriáig.
A Borfesztivált megelőző napokon, szeptember 4-én és 5-én ismét megrendezik a népszerű Boregyetemet. A kétnapos előadás- és kóstolósorozat minden évben a leginkább aktuális borászati témákat érinti, elismert, hiteles szakemberekkel – és nem utolsósorban kiváló borokkal. Szeptember 4-én, hétfőn megtudhatjuk, miként kóstol egy blogger, hogyan folynak egy magazin bortesztjei vagy éppen mire összpontosít és milyen értékeket tart igazán fontosnak egy nemzetközi borbíráló a kóstolás során. Kedden a vendégország, Chile mutatkozik be. A látogatóknak lehetősége nyílik ismereteik bővítésére a dél-amerikai ország bortermeléséről, borvidékeiről. Az előadás kiváló minőségű chilei borok kóstolásával válik még élvezetesebbé.
A fesztivál lezárását követően, szeptember 13-án pedig ismét megrendezik a borárverést, amelynek bevételét a Magyar Máltai Szeretetszolgálat részére ajánlják fel. A közel 40 tétel között egy 1947-es tokaji aszú is szerepel.
További részletek és elővételes jegyvásárlási lehetőség a Budapest Borfesztivál honlapján.
(Borfesztivál fotók: Szigetváry Zsolt)