Európa egyik legszebb borfesztiválja, a Budapest Borfesztivál 27. alkalommal várja a borozni, kikapcsolódni, szórakozni vágyókat a megújuló Budai Várban szeptember 6-9. között.
Budapest a magyar turizmus zászlóshajója: szinte minden hazánkba látogató vendég felkeresi, így az évi tízmillió vendégéjszaka jó része hozzá kötődik – mondta el Dr. Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatója. .A Budapest Borfesztivál pedig megjeleníti mindazt, amit a Magyar Turisztikai Ügynökség a fővárosról gondol: ugyan nem borvidéken rendezik, mégis találkozási lehetőséget teremt a magyar borokkal, és a külföldi vendégek mellett a hazai fogyasztókat is a magyar borok felfedezésére sarkallja.
Gál Péter, az Agrárminisztérium Agrárpiaci főosztályának vezetője azt emelte ki, hogy a minisztérium példaértékű ágazatként tekint a szőlő-bor szegmensre, és a társszervekkel együtt azon dolgoznak, hogy magyar bor sokszínűségéből értéket teremtsenek a piacon.
Légli Ottó, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöke hangsúlyozta, hogy értő fogyasztók nélkül a borászoknak sem lenne miből inspirációt meríteni, így a szüret idején is fontos feladat, hogy találkozzanak a közönséggel és tovább fejlesszék a borkultúrát. Külön megdicsérte azokat a termelőket, akik nem csak alapanyagot állítanak elő, de a palackos bor értékesítéséig végigviszik a teljes folyamatot, mert megítélése szerint – és a külföldi példák alapján – ez a siker kulcsa.
Zilai Zoltán ötletgazda és főszervező elmondta, hogy a Borfesztivál látogatottsága az időjárás függvényében évi 25-50 ezer fő között alakul, és ennek már csak a befogadó terület szab határt. Két éve tudatosan kezdték alakítani a vendégkört: az árképzéssel, az online marketing célzásával, a kapcsolódó programok összeállításával elérték, hogy egyre inkább a borértő, nyitott, érdeklődő közönség választja a Borfesztivált, ami a résztvevő borászatok visszajelzéseiben és az üzleti eredményekben is tükröződik. Érdekesség, hogy ma már a látogatók 59 százaléka hölgy, a többség pedig a 25-34, illetve a 35-44 éves korosztályból kerül ki. A fesztivál vendégeinek mindössze 40 százaléka fővárosi, a fennmaradó 30-30 százalék vidékről, illetve külföldről érkezik, így a hazai borturizmus és a magyar bor marketingje szempontjából is kiemelkedő a rendezvény szerepe. Idén is a tavalyihoz hasonló, 175 körüli kiállítóval számolnak, és a turisztikai együttműködés keretében külön figyelmet kap majd a dinamikusan fejlődő Balatoni Borrégió.
A kulturális kínálatról a fesztiválszínpad mellett idén három kisebb színpad is gondoskodik. A csütörtök a könnyűzene, a péntek a világzene, a szombat a Magyar Jazz Napja, míg vasárnap népzene, néptánc és szüreti felvonulás várja a vendégeket.
A borok mellett gasztronómiai élmények is várják a látogatókat: a tömegeket kiszolgáló fesztiválkonyha mellett a gourmet kínálat is erős lesz. Idén először üdvözölhetjük az elmúlt évek nagy sikersztoriját bemutató, kizárólag olasz alapanyagokból dolgozó PizzaMe-t, a szarvasgombákkal és más különleges erdei gombákkal bűvölő Terra Tuffola-t, valamint önálló standon jelenik meg a legendás litván érlelt sajt, a Dziugas. A Szega Market elhozza a legjobb magyar sajtokat, illetve az NG Café is készül a közkedvelt Sajtterasszal. Food truck vonalon felvonul a SPAR saját hústermékeiből dolgozó Grillmobilja és a Fresh Corner autója. A gourmet különlegességek szerelmeseit az Oroszlános udvarban a Ritz-Carlton Hotel étterme, a Deák St. Kitchen várja, valamint izgalmas meglepetésekkel készül Szabó Péter osztriga sommelier is. A prémium kávéról a Julius Meinl és a Pellini Caffè, az édes pillanatokról a Gerbeaud és a Bolka Bonbon gondoskodnak.
A Spar Magyarország már bő évtizede a Borfesztivál főtámogatója. Heiszler Gabriella ügyvezető elmondta, hogy számukra ez üzleti és emocionális kérdés is. A Spar tavaly 9,7 millió palack bort értékesített, amelynek 99 százaléka magyar termék volt. 83 hazai borászat tartozik a beszállítóik közé, akik 57 százalékával közvetlen kapcsolatban állnak. A Spar Válogatás program keretében, és egyéb felületeken is építik a magyar bor hírnevét. A Budapest Borfesztiválon exkluzív standdal lesznek jelen, ahol vezető hazai borászok – Juhász Ádám, Mészáros Péter, Urbán Péter (Bodri Borászat), Áts Károly (Grand Tokaj), Bock József, Kovács Zoltán (Royal Tokaj) – előadásait hallgathatják meg az érdeklődők. Aki 10.000 forint feletti értékben vásárol az ország bármely Spar üzletében, 50 százalékos kedvezményre jogosító kupont kap a belépő megváltásához, ezzel is ösztönözni kívánják a vidékiek még nagyobb arányú részvételét. A szeptemberi Borkatalógus a Spar Válogatás mellett VinAgora-díjnyertes tételeket tartalmaz, emellett a vásárlók borhétvégéket is nyerhetnek a lánc nyereményjátékain.
Ismét összefog a borász szakma, a Budapest Borfesztivál és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat, hogy segítsen. A Jótékonysági Borárverés olyan nagy múltú esemény, ami minden évben felajánlók és licitálók széles körét mozgósítja. Számos borászat évről-évre érdekes, egyedi, értékes tételeket ajánl fel, melyek eladásából befolyt teljes összeg a Magyar Máltai Szeretetszolgálat számlájára kerül. A bevételt idén a gödi Topház felújítására ajánlják fel.
Az Autistic Art Alapítvány 10 civil fenntartású lakóotthont támogat, ahol több mint 200 autizmussal élő fiatalt látnak el. Az alapítvány a forrásteremtés különleges módját választotta: olyan egyedi művészeti terápiás foglalkozást tart fent, ahol a fiatalok szabadon rajzolhatnak. A rajzok felhasználásával pedig jótékony célú termékek születnek. Így kerültek a fiatalok rajzai magyar borászatok borosüvegjeire. Először a Bolyki, az Etyeki Kúria, a Gilvesy, a Luka, a Konyári és a Vylyan limitált darabszámú palackjai öltöztek különleges köntösbe: a palackokat az autista fiatalok színes, vidám rajzai díszítik. Ezek a tételek is bemutatkoznak majd a rendezvényen, az alapítvány játékos aktivitásainak köszönhetően pedig bárki közelebb kerülhet az autizmussal élő emberekhez.
A Borfesztivált megelőző első szakmai rendezvény már hosszú évek óta a Boregyetem, mely idén szeptember 3-án, hétfőn kerül megrendezésre a MOM Kulturális Központban. A Borfesztivál „Balaton MOST” programjára építve a Boregyetem is a tó körüli jellegzetes fajtákkal, borászokkal, szakmai szervezetekkel ismerteti meg az érdeklődőket. Egy nagyon izgalmas kérdés is megvitatásra kerül: mely fajtáknak van jövője a Balaton körüli borvidékeken, gondolva a betegségekre és a klímaváltozásra. Az előadásokat borkóstolók teszik még élvezetesebbé.
A Budapest Borfesztiválra elővételes jegyek itt vásárolhatóak.
(Fotók: Szigetváry Zsolt)