Lezárult az ePincekönyv kialakítására, az Agrárminisztérium (AM) megrendelésére indított projekt – mondta az AM agrárpiacért felelős helyettes államtitkára.
Tarpataki Tamás közölte: a Kormányzati Informatikai és Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ), a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) Zrt. és az AM közreműködésével valósult meg a 2019 májusában indult projekt, amelyben a konzorciumvezetői feladatokat a minisztérium látta el. Kiemelt partnerük volt még a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa és a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih).
A projekt arra szolgált, hogy a megújított borjogi szabályok mellé társuljon egy olyan, a 21. századi elvárásoknak megfelelő elektronikus ügyintézési rendszer, amely hozzájárul a borágazat versenyképességének a fejlesztéséhez – mondta a helyettes államtitkár.
Kiemelte: az új borjogi szabályok és az ePincekönyv együttesen teremtik meg annak a lehetőségét, hogy az ágazatban dolgozó több tízezer ember számára sokkal egyszerűbb legyen az ügyintézés.
Fontos a bürokrácia csökkentése a borágazatban, ahol a mezőgazdasági, az élelmiszerelőállítási és a jövedéki szabályoknak is meg kell felelni – tette hozzá.
Tarpataki Tamás úgy fogalmazott: az AM digitalizációs kihívásokra adott válasza az ePincekönyv, amely egyablakos ügyintézést biztosít. Az online felületen 12 hatósági ügyben lehet intézkedni, akár otthon, akár a borász irodájában, akár az illetékes hegybíró közreműködésével.
A helyettes államtitkár azt kérte a termelőktől, borászoktól és hegybíróktól, hogy „ne féljenek ennek az új rendszernek a használatától”. A kezdeti nehézségeket követően – hiszen meg kell ismerni a felületet, el kell sajátítani a használatát – az ügyintézési folyamat biztosan sokkal gördülékenyebb, illetve hatékonyabb lesz és több idő marad a „szakmára” – fogalmazott Tarpataki Tamás.
A helyszínen kiadott tájékoztató szerint a szőlő- és borágazatban Magyarországon több tízezer gazdálkodó végez értékteremtő gazdasági tevékenységet mintegy 60 ezer hektár szőlőültetvényen és csaknem hatezer borászati üzemben.
Az AM által vezetett konzorcium az elektronikus ügyintézési és ellenőrzési rendszer kialakításával kívánt hatékony megoldást nyújtani a szőlő- és bortermelési ágazat adminisztrációs terheinek csökkentésére. A cél megvalósítása érdekében 1,202 milliárd forint vissza nem térítendő európai uniós támogatásban részesült a Közigazgatás- és Közszolgáltatás-fejlesztés Operatív Programban (KÖFOP).
Arra is kitértek, hogy az elektronikus ügyintézés csak a nem kisüzemi bortermelők, valamint a (3 év átlagában) 10 hektárnál nagyobb ültetvényt használók számára lesz kötelező, és csak több hónappal a rendszer indítását követően. A kisebb termelők részére így továbbra is megmarad a személyes ügyintézés lehetősége a hegybírónál.
(Forrás: MTI, fotó: Fekete István)