Hol áll és merre tart a borászati oktatás Magyarországon?

Beszámoló a 10. Borkonferencia edukációs kerekasztal-beszélgetéséről

Azt már mindannyian felismertük, hogy maga a bor több pusztán egy pohár italnál. Manapság egyre szélesebb az a réteg aki válaszokat keres és miérteket próbál feltárni a kóstoláskor. A borivás egy izgalmas, tapasztalásokon alapuló felfedező tevékenységgé avanzsál, ehhez pedig elengedhetetlen, hogy folyamatosan képezzük magunkat akár a szakmai akár a fogyasztói tábort erősítjük. A 10. borkonferencia első kerekasztal-beszélgetésén az edukáció témakörét járta körül dr. Mészáros Gabriella (Dip WSET, Borkollégium vezetője), Horkay András (Dip WSET, OBB elnöke, CEWI alapítója és vezetője), Furják Andrea (Borsuli vezetője), valamint Czinki Tamás (Master Sommelier).

Tulajdonképpen a boredukáció három fő pillérre tagolható, a borászok, a szakértők és a fogyasztók pillérére melyeknek folyamatosan és kölcsönösen erősíteniük kell egymást. Ezen három csoport egymás melletti képzése jelenti talán a legnagyobb kihívást a szakma számára, tudva azt, hogy mindhárom célcsoportnak kicsit más jellegű (minőségű és tartalmú) tudásra van szüksége a saját területén. A borászoknak a szakmai elhivatottság és a szenvedély mellett hatalmas szüksége van a nemzetközi kitekintésre mert a saját boraikat is így tudják igazán kontextusba helyezni (nyilatkozta Czinki Tamás)

Magyarországon az egyik fejlesztésre szoruló terület a szakértőképzés, ők az a réteg akik hidat képeznek a borászok és a fogyasztók között, nekik mindkét nyelvet ismerniük kell. Czinki Tamás szerint még nem tartunk ott, hogy a hazai intézmények nemzetközi viszonylatban is versenyképes szakértőket neveljenek, egyelőre ezen a területen is hiányosak a nemzetközi tapasztalatszerzési lehetőségek.

Az átlag fogyasztókat a testközeli élményeken keresztül lehet igazán megfogni.  A ,,terep” legalább olyan fontos mint az iskola. Ezt a vonalat a borturizmus további fejlesztésével lehet támogatni, amely az utóbbi évek tendenciája alapján határozottan pozitív mederben halad.

Maguk a képzések még mindig Budapestcentrikusnak mondhatók. A Bortársaság vidéki üzleteiben zajló képzéseken általában még mindig nagyobb az igény a regionális borkultúra megismerésére. Furják Andrea szerint a következő missziók egyike lesz a vidéki horizonttágítás.
A Borsuliban inkább kötetlenebb, informálisabb keretek között zajlik egy képzés, itt a szórakozáson van a hangsúly mégis egy igényes fogyasztói réteg kinevelése a cél. (Furják Andrea)

Jó hír, hogy többen is megemlítették, az utóbbi pár évben egyre több fiatal jelentkezik ilyen képzésekre mindhárom oldalról. Horkay András elmondása alapján egyre több fiatal sommelier jelölttel találkozik. A felsőoktatási intézményekben is kezdenek odafigyelni a kulturált és mértékletes alkoholfogyasztás promótálására. Fontos megemlíteni továbbá, hogy a folyamatosan zajló generációváltással az oktatásban is központi szerepet kap a környezettudatosság, így a bio és az organikus borok is előtérbe kerülnek.dr. Mészáros Gabriella szerint a tudatos borkóstoláshoz vezető érzékszervi edukáció egy kapu az igényes élet felé. Amikor az ember megtapasztalja, hogy a szagláson és ízlelésen keresztül mennyivel több élményt tud szerezni mint korábban, gyakran pozitív irányba változnak a vásárlási, főzési szokásai. 

Pál Judit