A már jól ismert közösségi borokhoz hasonlóan megszületett a Neszmélyi borvidék régiós bormárkája, a #Neszmély. A borvidék jövőjét szolgáló közös gondolkodás és összetartozás szimbóluma viszont nemcsak egy bor kíván lenni. Általa a résztvevő borászatok szeretnék ráirányítani a figyelmet a több mint kétezer éves múltra visszatekintő Neszmélyi borvidékre, a régió kulturális értékeire, valamint a turizmusban rejlő lehetőségekre.
A Neszmélyi BORvidékÉrt Egyesületet alkotó 6 neszmélyi borászat (Bősze Pincészet – Ászár, Hilltop Neszmély Borászat – Neszmély, Kisbaka Családi Borbirtok – Baj, Kősziklás Borászat – Dunaszentmiklós, Petőcz Pincészet – Ászár, Szivek Pince – Kesztölc) egymás véleményét és tevékenységét tiszteletben tartva, határozott elvek alapján szabályrendszert állított fel a szőlő származása, művelése, feldolgozása, illetve a bor kezelése és érlelése terén. Ennek eredményeként született meg a borvidék változatosságát, könnyedségét és mélységét tükröző #Neszmély. A közösségi bor azonos márkanévvel és egységes arculattal kerül forgalomba, de egyben magán viseli a készítő borászok filozófiáját is. Az első #Neszmély bort 5 pincészet – Szivek Pince (Kesztölc), Petőcz Pincészet (Ászár), Bősze Pincészet (Ászár), Kősziklás Borászat (Dunaszentmiklós), illetve a borvidék legismertebb neve a Hilltop Neszmély Borászat – készítette el. A kezdeményezéshez ugyanakkor további borászatok is csatlakozhatnak, akik a Neszmélyi BORvidékÉrt Egyesület által lefektetett és elfogadott határozott értékrendnek, illetve a #Neszmély készítési kritériumainak megfelelnek.
„Ez a palack bor maga Neszmély. Benne van az északi hosszan elnyúló borvidék minden sajátossága, a neszmélyi dombok és völgyek, a mély-meleg lösztalaj, a hűvösebb klíma, az itt végtelen hosszúságban kígyózó Duna. A mindig friss üdeség, a ropogós savak, a gazdag, komplex, kissé telt aromák és illatok, a csodálatos harmónia. Mi, akik a szívügyünknek tekintjük ezt a borvidéket és tenni akarunk azért, hogy minél többen lássák, érezzék, amit mi már jó ideje tudunk és hiszünk, hogy a magyar borvidékek között, fehérbor tekintetében, a Neszmélyi borvidék élenjáró és szinte minden évjáratban a legjobbak között tud lenni, szeretnénk közös erővel régi dicsfényébe állítani a borvidéket” – mondta a #Neszmély kapcsán a magyar borászat ikonikus alakja, a Hilltop Neszmély Borászat társtulajdonosa és főborásza, Kamocsay Ákos, hozzátéve, hogy a közösségi bor létrehozásával nem az a cél, hogy egy csúcsminőség kerüljön a pohárba, hanem egy olyan stílus, mely erre a tájra, s az itt termő fajtákra jellemző, minden évjáratban.
„Célkitűzésünk, hogy a #Neszmély egy könnyen értelmezhető, friss, gyümölcsös és üde jellegű házasítás legyen, melyben az alapfajták egyéni karakterei nem uralkodnak el a cuvée-n. Mindezt úgy, hogy a Neszmélyi borvidék könnyedsége és lendületessége köszönjön vissza a borból. Ezért alap fajtákként a királyleányka, olaszrizling, rajnai rizling, rizlingszilváni, chardonnay, pinot gris, illetve illatos fajtákként Irsai Olivér, cserszegi fűszeres, sárga muskotály adja a házasítás lelkét. Idén közel 20 ezer palack készült belőle és elsősorban minden borászat a saját értékesítési csatornáján keresztül fogja értékesíteni. Továbbá a #Neszmély borral szeretnénk egyre több rendezvényen is megjelenni, és a boron keresztül megismertetni a borvidéken tevékenykedő borászatokat, illetve a Neszmélyi borvidék sokszínűségét és szépségét” – fogalmazta Emmer Szabolcs, a Neszmélyi BORvidékÉRT Egyesület elnöke, a 2008-ban alapított dunaszentmiklósi Kősziklás Borászat tulajdonos-borásza, aki az ötlet egyik gazdája volt, s oroszlánrészt vállalt a #Neszmély közösségi bor létrehozásában és kivitelezésében.
(Fotók: Szmodits Photography és Marketinges Erika)