Az idei Vinitalyn is közösen jelentek meg a magyar kiállítók a Magyar Bormarketing Ügynökség szervezésében. Minden korábbinál impozánsabb megjelenésű standdal fogadtuk az érdeklődőket a Nemzetközi Pavilonban. Mathiasz Janina a Vinitaly veronai vásár magyarországi képviselőjeként az Italyexpo ügyvezető igazgatója. Hazánk borvilágát nyolc borvidéken keresztül mutatja be tizenhárom borászat több mint 40 bora.
A dömsödi Bak Birtok fő profilja a szántóföldi növénytermesztés, illetve tejelő tehenészetük is van. Jelenlegi korlátozott tárolókapacitásuk miatt a 20 hektárról megtermelt szőlőnek csak egy kis részét dolgozzák fel bornak, a többit szőlőként értékesítik. Filozófiájuk, hogy a jó bor első kritériuma a jó alapanyag, ezért csak terméskorlátozott és technológiai érett, egészséges szőlőt szüretelnek hagyományos, kézi szüreteléssel. Bak Andrással beszélgettünk.
Miért fogtak bele a borászkodásba?
A borászkodás alapvetően egy szerelemnek indult, és reméljük, hogy jó sokáig az is marad. Nem főtevékenységként tekintettünk rá, de látjuk benne a potenciált és szeretnénk ezzel komolyan foglalkozni. Borainkkal is a prémium szegmenst céloztuk meg. Eger mellett van egy kis borászat, akikkel nagyon jó baráti viszonyt és együttműködést alakítottunk ki, és ezáltal talán lesz hamarosan egy egri pincészetünk is.
Mik a tapasztalataik eddig a Vinitalyról, hogyan érezték magukat?
Az első alkalom, hogy itt vagyunk, és abszolút pozitívnak éljük meg ezt a lehetőséget. Egy borászat számára szerintem elengedhetetlen a sikerhez a magyar piac mellett a nemzetközi piacon való megjelenés is. Nagy reményeket fűzünk azokhoz a kapcsolatokhoz, amiket itt kialakítunk. Próbálunk a prémium minőség mellé meggyőző árakat is adni, hogy versenyképesek tudjunk lenni. Szeretnék mindenhol ott lenni, ebben látjuk a kitörési lehetőséget.
És most növekednek, vagy most mi az oka, hogy új lehetőségeket keresnek?
Egyelőre mi egy kisebb tételeket előállító borászat vagyunk, és folyamatosan, kiegyensúlyozott növekedési pályát igyekszünk tartani. Mindig keressük az újabb lehetőségeket.
Milyen országból érkezik a legtöbb látogató?
Elsősorban olaszok kerestek, de Brazíliából, és Kanadából is cseréltünk kapcsolatot. Érdeklődtek továbbá norvég, dán, szlovén disztribútorok, étterem tulajdonosok. Az első két napban, napi szinten körülbelül 300 vendéget kiszolgáltunk.
Volt olyan boruk, ami kifejezetten sikeresnek bizonyult a kiállításon?
Rendkívül népszerű az Alettánk. Az Aletta egy rezisztens fajta, amit nem kifejezetten minőségi borkategóriaként, szőlőkategóriaként aposztrofálnak Magyarországon. Mi szembementünk az árral, és immár két vagy három éve készítünk Alettát fajtaborként. Magyarországon is nagyon kedvelik a fogyasztóink, és itt is a standunk egyik legnépszerűbb tétele lett. Rendkívül illatos, és egy nagyon-nagyon elegáns bort sikerült készíteni belőle, bíztunk benne, hogy másoknak is tetszeni fog. Nagy rizikó volt elhozni a világfajták mellé, de határozottan megállta a helyét.
BésP