A Bak Birtok a Vinitaly közösségi magyar standján

Az idei Vinitalyn is közösen jelentek meg a magyar kiállítók a Magyar Bormarketing Ügynökség szervezésében. Minden korábbinál impozánsabb megjelenésű standdal fogadtuk az érdeklődőket a Nemzetközi Pavilonban. Mathiasz Janina a Vinitaly veronai vásár magyarországi képviselőjeként az Italyexpo ügyvezető igazgatója. Hazánk borvilágát nyolc borvidéken keresztül mutatja be tizenhárom borászat több mint 40 bora.

A dömsödi Bak Birtok fő profilja a szántóföldi növénytermesztés, illetve tejelő tehenészetük is van. Jelenlegi korlátozott tárolókapacitásuk miatt a 20 hektárról megtermelt szőlőnek csak egy kis részét dolgozzák fel bornak, a többit szőlőként értékesítik. Filozófiájuk, hogy a jó bor első kritériuma a jó alapanyag, ezért csak terméskorlátozott és technológiai érett, egészséges szőlőt szüretelnek hagyományos, kézi szüreteléssel. Bak Andrással beszélgettünk.

Miért fogtak bele a borászkodásba?

A borászkodás alapvetően egy szerelemnek indult, és reméljük, hogy jó sokáig az is marad. Nem főtevékenységként tekintettünk rá, de látjuk benne a potenciált és szeretnénk ezzel komolyan  foglalkozni. Az irány is az, hogy prémium borokat készítsünk. Eger mellett van egy kis borászat, akikkel nagyon jó baráti viszonyt alakítottunk ki, és ezáltal talán lesz hamarosan egy egri pincészetünk is.

Mik a tapasztalataik  a Vinitalyról, hogyan érezték magukat?

Az első alkalom, hogy itt vagyunk, és abszolút pozitívnak éljük meg ezt a lehetőséget. Egy borászat számára szerintem elengedhetetlen a sikerhez ma Magyarországon a nemzetközi piacon való megjelenés. Nagy reményeket fűzünk azokhoz a kapcsolatokhoz, amiket itt kialakítunk. Próbálunk meggyőző árakat adni, hogy be tudjunk lépni erre a piacra. Szeretnék mindenhol ott lenni, ebben látjuk a kitörési lehetőséget.

És most növekednek, vagy mi az oka, hogy új lehetőségeket keresnek?

Egyelőre mi egy kisebb tételeket előállító borászok vagyunk, és folyamatosan próbáljuk ezt a növekedési pályát megtartani. Mindig keressük az újabb lehetőségeket.

Milyen országból érkezik a legtöbb látogató?

Elsősorban olaszok kerestek, de Brazíliából is, Kanadából is cseréltünk kapcsolatot, érdeklődtek továbbá norvég, dán, szlovén disztribútorok, étterem tulajdonosok. Mi gyakorlatilag az első két napban, napi szinten szinte 300 vendéget kiszolgáltunk.

Volt olyan boruk, ami kifejezetten sikeresnek bizonyult a kiállításon?

Rettenetesen népszerű az Alettánk. Az Aletta az egy rezisztes fajta és nem egy minőségi borkategóriaként, szőlőkategóriaként aposztrofálják Magyarországon. Mi szembementünk az árral, és két vagy három éve készítünk Alettát. Magyarországon is rendkívül népszerű, itt meg gyakorlatilag ver mindent. Rendkívül illatos, és egy nagyon-nagyon elegáns bort sikerült készíteni belőle, bíztunk benne, hogy másoknak is tetszeni fog. Nagy rizikó volt elhozni a világfajták mellé.