A borkészítés önmagában is művészet. Ám vannak borászatok, ahol amellett, hogy művészi elkötelezettséggel készítik boraikat, más művészeti ágak előtt is kaput nyitottak. „Az élet ott magasrendű, ahol művészi.” – írta Hamvas Béla, és egyre több borászat van, ahol ennek szellemében tevékenykednek. Ezek közül a borászatok közül mutatunk be sorozatunkban példákat, ezúttal az egerszalóki St. Andrea Borászatot követően másodikként a Szent György-hegyi Gittinger Pincét.
Nem akárhol, a budapesti Ludwig Múzeumban mutatta be szortimentjét a Gittinger Pincét, ami egybe afféle finissage is volt a nagyszabású Techno Zen kiállítás szempontjából. A 2024. évi Velencei Képzőművészeti Biennálén a Ludwig Múzeum Nemes Márton Techno Zen című kiállítását mutatta be. Az immerzív environmentként, festészet határait feszegető – a térből és anyaghasználatából kilépett – projekt jól példázza a festészet műfajának – a művész alkotói módszerére egyre jellemzőbb – kitágítását, más médiumokra való kiterjesztését. A budapesti kiállításon a velencei anyag kiegészült egy válogatással a művész elmúlt tíz évben készült alkotásaiból, melyeknek tematikája és technikai megoldásai a Biennálén bemutatott projekt előképeinek is tekinthetők.

A két alkotó, Vizi G. Attila valamint Nemes Márton
Velencei Biennálé magyar pavilonjának anyaga a Ludwigban
Nemes Márton műveit elsősorban acél-lemezekre készített zománc-festéssel állítja elő, így művei jól viselik az időjárás viszontagságait, a szabad teret. Munkásságára nagy hatást gyakoroltak a technó szubkultúrák, így a képmező szétrobbantása, majd újrarendezése jellegzetes, pszichedelikus karaktert kölcsönöz absztrakt tartományokban kiterjedő és napjaink szórakozóhelyeinek képi és fényhangulatait is felidéző festményeinek. Festészeti és szobrászati elemeket kombináló képtárgyaiban és multimediális installációiban olyan hipnotikus térdinamika jön létre, amely a nézőt a való világ nyerseségéből egy fluid, szédítő színmezőbe szippantja be.
Ebben az izgalmas környezetben került sor a kiállítás zárását megelőzően a Gittinger Pince bor-, és cider bemutatójára. Vizi G. Attilát 2008 óta foglalkoztatta bio-borok világa, majd később, 2012-ben londoni RAW FAIR kiállításon látottak és tapasztaltak végképp meghatározóak voltak számára. Egyre elkötelezettebb lett a minimális beavatkozással járó természetközeli technológiával készített italok irányában. Mindez arra inspirálta, hogy vásárokon, túrákon és kóstolókon keresztül fedezze fel ezt az izgalmas világot.

Ciderek és Pét-Natok a Ludwigban
2018-ban már arról álmodozott, hogy saját borokat készít. 2019 februárjára elkezdte maga metszeni a családi örökségből származó szőlőit, amelyeket korábban egy biotermelőnek adtak bérbe, ez volt első évjáratának indulása. A 2020-as szüret palackozása után elhatározta, hogy saját pincészetet alapít. Elhivatottságához újabb hatalmas késztetést jelentett, hogy akkor derítette ki, ősei a németországi Württembergből származó borászok voltak, akik a 18. században telepedtek le Óbudán. Az ő tiszteletükre keresztelte el borászatát Gittinger Pincének. Egy Skandináviába tett utazás során elfogyasztott almaborok ösztönözték arra, hogy ő is belevágjon ezek készítésébe.
Kulturális híd a Szt. György-hegy és Kürt között
Vizi G. Attila jó munkakapcsolatot alakított ki a felvidéki, a Duna északi felén elhelyezkedő Dél-Szlovákiai borvidékhez tartozó – elsősorban a kürti (Strekov) szőlőhegyen tevékenykedő – borászokkal, ahol határozott és mély gyökere van a narancsbornak, a Pét-Nat készítésnek, és mindenféle természetközeli, spontán erjesztést alkalmazó, kénhasználatot kerülő borkészítésnek.

Wine+Art, szövetség a Gesamstkunst terén
A Balaton mellett, a Szent György-hegy déli lejtőin, a Szászi pince felett, a Gilvesy pincészet alatt található Gittinger Pince a terroirra fókuszál és tiszteli a természetet. A 2001-ben telepített 0,5 hektáros bio-dűlőben Pinot noirt kezelnek, terméséből Pét-Natot készítenek. 2022-től egy ugyancsak 0,5 hektáros ültetvényével bővültek, melyen a borvidék emblematikus fajtája, Kéknyelű terem. Mindezen túlmenően bio almafajták felhasználásával készítenek pezsgő Pét-Nat almaborokat. A pincében minimális beavatkozással, Tava amforában erjesztik és érlelik, a tételeiket.
2024-ben indították a WINE + ART Projectet, amely ötvözi a kortárs művészetet és a természetes borkészítéssel. Kültéri szobrok és beltéri installációk energizálják a pincészet terét, felerősítve a művészet hatását a természettel való harmóniáján keresztül. A művészethez hasonlóan boraik és almaboraik is a kísérletezést, a szenvedélyt, a türelmet és a precizitást ünneplik – az innováció és a hagyomány közötti szinergiát tükröző mesterségbeli tudással.

Nemes Márton alkotásai többnyire 3 dimenziósok
Pét-Natok és ciderek
A 2022-ben jelentős lépés volt ezen a téren Nemes Márton térplasztikájának elhelyezése a borászat előterében. A travertin mészkő lábazaton elhelyezett szobor geometriája elementáris: két fémcsík egy irányba görbül, míg a harmadik ellentétes irányba hajlik, tengelyirányban szimmetrikus, dinamikus kompozíciót alkotva, amely implicit módon a szilárd anyagokon keresztüli mozgás, erő és nyomás jelenlétét sugallja. A szobor felületéről megtört fény az egyetlen díszítése a színezésen kívül, amely a megvilágítás állandóan változó összjátékát rétegzi a statikus anyagra. A Balaton-felvidék természeti környezete a természetes, a szerves és leromolható, valamint a mesterséges, az ipari és az elpusztíthatatlan éles ellentétét hangsúlyozza.
A finissage-on bemutatott tételek első fele cider volt, mint a StALe MAte 2024, az Almageddon 2023 (Sparkling Cider), az Incider 2021 (Sparkling Cider), a szépen öregedő #4 2020 (Pét-Nat Cider). Egy különleges tételt jelentett az alma, valamint Pinot Noir házasítással készített Mischung 2024 (Sparkling Hybrid Fruit Blend). A borok terén a PN² 2024 (Pét-Nat) után a Pinot Noir 2023 (Single Vineyard Single Variety Dry Wine) zárta a kóstolót.
Dékány Tibor