A borturizmus jövője: digitalizáció és személyre szabott ajánlatok

Internetes konferenciát tartottak szeptember 22-én Fokvárosban, Innováció a borturizmusban a COVID-19 járvány összefüggésében címmel az International Organisation of Vine and Wine (OIV) és a World Tourism Organisation szervezésében.

A webináriumon Argentínából, Chiléből, Franciaországból, Olaszországból, Spanyolországból felszólaló előadók osztották meg tapasztalataikat és gondolataikat arról, milyen hatást gyakorolt a koronavírus járvány a borturizmusra. Néhány általános elképzelés bontakozott ki abban, hogyan lehet újragondolni és újból felépíteni a borturizmust. Ennek érdekében kiemelték a helyi piacok fontosságát, a partnerségeket, személyre szabott ajánlatokat, a szabadtéri rendezvényeket és a digitalizáció erősítését.

Fontos a bevált gyakorlatok megosztása, jelentette ki Pau Roca, az OIV főigazgatója. Hozzátette: a szervezet létrehozása 1924-ben válasz volt a válságra. Ma más válsággal nézünk szembe, amelyben az OIV központi helyzetben van, hogy reagáljon és megoldásokat nyújtson, fejlessze a szőlőültetvények és a gazdálkodók gazdaságát, valamint elősegítse a borkereskedelmet. Számára a borturizmus vonzereje három kulcsfontosságú ponton alapul: sokszínűség, a vidéki területek és nagyon erős kulturális kapcsolatok.

Zurab Pololikashvili, a World Tourism Organisation főtitkára számára pedig a gasztronómia és a borturizmus a vidéki turizmus fejlesztésének alapvető pillérei, ahol a bor nagyon fontos szerepet játszik.

Mariëtte de Toit-Helmbold, a rendezvény moderátora rámutatott arra, hogy az idegenforgalom mindig is ellenálló volt és ez az iparág keményebben dolgozik a fenntarthatóbb újjáépítésért, mint valaha. Feltétlenül újra kell indítanunk az idegenforgalmat, és a helyi, fenntartható utazásra kell összpontosítanunk. Kiemelten kell kezelni az egészséget és a biztonságot az emberek megnyugtatása érdekében, illetve az ágazatok és régiók közötti együttműködést, amelynek középpontjában a helyi piac és a helyi emberek állnak, akik a borturizmus legnagyobb célcsoportja. Emellett szükség van kreatív megközelítésre, digitális megoldásokra, szem előtt tartva, hogy a technológia olyan eszköz, amelyhez emberi történetre van szükség ahhoz, hogy valódi hatást érhessen el.

A borturizmus most nagymértékben függ a szabadtéri rendezvények szervezésétől és kezelésétől, mutatott rá a francia Catherine Leparmentier Dayot a Great Wine Capitals-tól. Franciaországban a 2020-as nyári szezonban radikális változás történt a turisták származását tekintve, az idén ugyanis a turisták 94%-a francia. Kiemelte, ezek változásokat követelnek a szervezésben: fontos a kis helyi tevékenységek előnyben részesítése a nagy infrastruktúrákkal szemben, inkább vidéki, mint városi, inkább szabadtéri, mint beltéri rendezvényekre kell koncentrálni. Pozitív, hogy a borturizmus az összes követelményt biztosítani tudja a turistáknak, amelyeket az egészségügyi járvány idején előírnak. Azonban, továbbra is komoly nehézségekkel kell szembenézni a nyári szezon után, amikor a turisták visszatérnek a munkájukhoz, ami a látogatók számának csökkenéséhez vezet. Megoldásként a bortermelőknek szem előtt kell tartaniuk, hogy az innováció a túlélési mechanizmus, amit nekik is meg kell lépniük. A fő kérdés, továbbra is az, hogyan tehetnénk kívánatosabbá a helyi bort és a borászatokat a helyi turisták számára? Ez nagy kihívás, amelyre Bordeaux példáját hozta, ahol a látogatók többsége eddig külföldi volt. A borászatok helyzetét nehezíti, hogy a pincészeteknek semmilyen tervük és eszközük nem volt a belföldi turisták elérésére. Remélik, hogy a nemzetközi utazás hamarosan újraindul, ugyanakkor be kell látni, hogy be kell vonzani és ott kell tartani a helyi turistákat is, ehhez pedig fejlődnie kell a marketingnek, a bor köré épített történeteknek és az összes általunk létrehozott eszköznek.

Chilében nemzeti programot hoztak létre, amelynek célja a borturizmus megerősítése, a befogadástól az alkalmazkodásig, az újraaktiválásig, három szakaszban valósítják meg. Az első szakaszban az egészségügyre és a biztonságra helyezték a hangsúlyt. Ezután jött az adaptációs szakasz, amelynek során a vállalatok új eszközöket készítettek elő és választottak ki a célcsoportjuk eléréséhez, például online felületeket hoztak létre, webes szemináriumokat tartottak, hangsúlyt fektettek az ismeretátadásra. Végül a kommunikációnak és a marketingnek jut a kulcsszerepe.

Spanyolországban fontosnak tartják a személyre szabottabb élmények kidolgozását, amely kiegészítő ajánlat lehet a választott úticélokhoz.

Olaszországban is így gondolják: ismerjék meg az ügyfeleket, hogy személyre szabott élményt tudjanak nyújtani, fontos a megfelelő egyensúly megtalálása a technológia és az emberi kapcsolat között, mivel a digitális kapcsolatok továbbra is itt maradnak velünk. Ezekkel a változásokkal együtt a helyi turizmus fejlesztése vált a helyreállítás kulcsává, amelynek a fenntarthatóság az egyik pillére, mondta Roberta Garibaldi, aki hangsúlyozta a potenciális látogatókkal kapcsolatos hatékony adatgyűjtés fontosságát. Ezeknek a felhasználóknak a nyomon követése nagyon fontos a kreatív és hatékony szolgáltatások megtervezéséhez, az egyedi, személyre szabott ajánlatok kidolgozásához. Ezek az eszközök kiváló segítséget nyújtanak a látogatókkal való interakció fenntartásában, de nem szabad elengedni a személyes kapcsolatokat, és a jó sztorikat sem.

Sandra Carvao, a World Tourism Organisation turisztikai piackutatási és versenyképességi vezetője összefoglalva azzal zárta a webináriumot, hogy az egyik legfontosabb dolog az ügyfélszerzés és a leendő vendégek megismerése, olyan modellekre van szükség, amelyekben az állami és a magánszektor együttműködik az idegenforgalom fejlesztésében a helyi közösségekkel. Felhívta a figyelmet a desztináció menedzsmentjének fokozására, a látogatók bevonására az „új valóságba” a folyamat minden lépésében a digitalizációra támaszkodva. Hangsúlyozta a környezetvédelem és a fenntarthatóság fontosságát, példaként említve az egészségügyi protokollok miatt jelenleg használt eldobható anyagok és eszközök számának növekedését, ezért át kell gondolni, hogyan lehet minimalizálni ezen intézkedések környezeti hatásait.

Az online konferenciáról készült felvétel ezen a linken tekinthető meg: https://www.youtube.com/watch?v=AWS55Rh0zf0&feature=emb_logo

(Forrás: HNT)