Bepillantás a görög boriparba

architecture beach city 1285625

Egy ideje a görög gazdaság bizonytalan helyzetben van, de a görög borágazatot ez szerencsére nem érinti. A görög termelők még a súlyos recesszióban is újra felfedezték magukat, és világszerte figyelmet szenteltek az olyan egyedi szőlőkre, mint az assyrtiko, a xinomavro, a moschofilero, a malagousia és az agiorgitiko. Görögország minőségi őshonos fajtáit nemcsak otthon, hanem világszerte kedvelik.

Annak ellenére, hogy 2016-ban (a legkevesebb betakarításkor) átlagosan 2,5 ml hl-es termés volt, amely a 62,700 hektárnyi szőlőből származik, Görögország lenyűgöző növekedést mutatott a prémium exportpiacokon. 2009 és 2016 között az Egyesült Államokba irányuló kivitel 81,4%-kal nőtt, és Kanadában 90,7%-ra nőttek. Ausztráliában a drámai volt az emelkedés (104,9%), míg Kínában és Japánban, ahol korábban nem voltak görög borok, a számok ugyanezen időszak alatt 556,9%-os, illetve 562,4%-os emelkedést mutattak a Borok és Borászok Szövetsége (Organisation of Vines and Wine ‒ OIV) szerint. Az átlagos exportár 41,3%-kal nőtt az Egyesült Államokban és 45,4%-kal és Kanadában, míg Kínában hét év alatt majdnem megduplázódott.

Míg az export a biztonsági szelepet jelenti a termelők számára, a helyi piac továbbra is elsődleges fontosságú. A teljes termelés mintegy 90%-át az országban fogyasztják, mindössze 10%-át exportálják. Még ha a recesszió azt is jelenti, hogy a görögök küzdenek az ilyen minőségi italok megtartásáért, még mindig meglepő, hogy 22,9 liter bort fogyasztanak minden évben, amelyek nagy része hazai eredetű. De ami a lelkesedést és a piacon mélyreható optimizmust eredményezi, az a virágzó turisztikai szektor: 2017-ben több mint 25 millió ember látogatott Görögországba. Ez majdnem két és félszerese az ország lakosságának. A Mr. Vertigo, az athéni központú butikborászat nyáron közel 50%-kal több bevételre tett szert a külföldi ügyfelek körében. Ez az a lenyűgöző görög változatosság, amit az emberek mindig keresnek.

Görögország csak halad előre, és fokozatosan hátrahagyja a recesszió és az instabilitás fájdalmas évtizedét. Úgy tűnik, a változáshoz a borászoktatás iránti hirtelen megnövekedő érdeklődés vezetett, nemcsak a szakemberek, hanem a fogyasztók részéről: az emberek szeretnének többet tudni arró, hogy mit isznak. Az athéniak kalandos bor és gasztronómiai tárházzal büszkélkedhetnek, sokféle borkóstolóval, mesterkurzussal, élelmiszer- és borversenyekkel, oktatási tevékenységekkel és borfesztiválokkal. Fokozatosan más városok is követik ezt a trendet, és létre hozzák saját borkultúrájukat.

acropolis ancient antique 772686

Boroktatás

A Wine & Spirits Professional Center (WSPC) 2004-ben alakult Görögországban, és a Wine & Spirits Education Trust (WSET) és a Master Sommeliers (CMS) Európa kurzusait is biztosítja. 2004 óta a görögországi boroktatás élvonalában áll, és eddig 12 ezer diák vett részt a WSET vagy CMS tanfolyamokon. Amikor Stelios Boutaristől, az Észak-görög Borok elnökétől néhány évvel ezelőtt megkérdezte, mi az a legjobb dolog, ami a görög borral történt az elmúlt évtizedben, azt válaszolta: „A WSPC iskola és számos diákja, akik egy egészen új borkultúrát hoztak létre Görögországban.” 2018-ban a WSPC egy 1200 négyzetméteres új épületekbe költözött, a WSET-ellátók közül a legjobban felszerelt Európában. A WSPC elnöke Konstantinos Lazarakis MW, a görög borágazat vezető alakja.

Bortestületek

Az EDOAO egy professzionális szervezet, amely egyesíti a magántermelőket és a görögországi termelőket (szövetkezeteket). A 120 tagból álló szervezet céljai közé tartozik a görög bor népszerűsítése a Wines of Greece név alatt. Az intézmény 2010-től stratégiai tervet vezetett be a görög bor márkajelzésére és forgalmazására, és számos uniós finanszírozású kampánya van olyan stratégiai piacokon, mint az USA, Kanada és Ausztrália. A görög bor legutóbbi sikere a prémium exportpiacokon nagyrészt ezeknek a koncentrált erőfeszítéseknek köszönhető. A program célja, hogy a görög bortermelő régiókban a görög bortermelőket az egyes piacokon importőrökkel, véleménynyilvánítókkal, újságírókkal és kulcsfontosságú szereplőkkel egyesítse az egyes piacokon. Ezeket a tevékenységeket az Enterprise Greece, a görög kormány hivatalos befektetési és kereskedelmi ügynöksége támogatja, amelynek célja a görög termékek és szolgáltatások külföldön történő népszerűsítése. Az Enterprise Greece számos olyan promóciós tevékenységet folytat, mint például a regionális részvétel a nagyobb nemzetközi borkiállításokon, mint a Prowein, és a Vinexpo, a fontos borászati ​​kiadványok hirdetése a világ minden tájáról, valamint a görög borok útitervei és mesterkurzusai Koreában, Japánban és Kínában. A kormány ügynöksége a borvásárlók és újságírók borászati oktatási érdeklődését szintén támogatja.

Figyelemre méltó sommelierek

Számos új játékos lépett be ebbe a versenyképes területbe, a WSET-tanfolyamok vagy más sommelier képzéseknek elvégzésének köszönhetően. Görögország nem rendelkezik sok elit étteremmel, és néhány sommelier ezen a területen, hanem más üzletágakban, mint például a bor értékesítésében, promócióban vagy oktatásban talált munkát. Másrészt rengeteg hely van a görög borbárokban, ahol egy csomó fiatal, jól képzett sommelier kevesebb tapasztalattal, de nagy szenvedéllyel oszthatja meg szakmai ismereteit a fogyasztókkal. A legbefolyásosabb görög sommelier, Terry Kandylis 2010 óta dolgozik Londonban. Ő rendelkezik WSET diplomával és jelenleg a sommelier mesternek tanul. Az elméleti és gyakorlati részeket már elvégezte, már csak egy kóstoló hiányzik ahhoz, hogy ő egyen az első görög mester sommelier ‒ remélhetőleg a következő évben. Vezető sommelierként dolgozik a rangos Pall Mall 67 magánklubban, ahol a borprogramot több mint 500 tételes.

Jelentős borbárok

A borbárok újrafogalmazták a görögök borkínálási szokásait: nyugodt környezetben mindenki üvegből kóstolhat, és a bort tapas-stílusú falatokkal vagy sajt- és hidegtáakkal kísérheti. Ezeket az új trendeket a fiatal borászok nagyon szeretik. A borbárok általában jó ár-érték arányt kínálnak, és a bor szélesebb közönség számára is megközelíthetőbbé teszik. A Glass és a Vintage bár és bisztrók Athénban eklektikus hangulatukról, kifinomult borlistáikról és kiváló ételmenüikről ismertek. Az Oinoscent vonzza a kifinomultabb tömeget, és jól tájékozott borlistát és hetente tanított kóstolókat kínál télen. A Heteroclito, bár hangulatos és kicsi, nagyszerű görög borválasztékot és barátságos hozzáállást kínál. Végül, a Faidon Borbolt egy csemegebolt/borospince kombináció a déli külvárosokban, ahol a vendégek bort és a sajtot hordókon és zsámolyokon, olasz módra fogyaszthatják. Athénon kívül is rengeteg borbár van, de nehéz lenne őket összeszedni, olyan gyorsan szaporodnak.

Figyelemre méltó borbárok

Az athéni Mr. Vertigo borbutik közel 1500 bort kínál, nagyszerű kiszolgálással és szakértelemmel. A pince a tulajdonos hiteles borokhoz, valamint a világ minden tájáról származó biodinamikus, szerves és természetes borok kiváló választékához fűződő szeretetét tükrözi. Rendszeresen, évente kétszer borkóstolókat, bortúrákat tartanak, és van egy tematikus borklubjuk is. Az Oak Cava egy modern borospince az északi külvárosokban, ahol jól felszerelt borokból, szeszesitalokból és szivarokból álló gyűjtemény található. A közelmúltban bővültek egy „bolt a boltban” koncepcióval, ahol az emberek ülhetnek és élvezhetik a pohár bort, vagy megvásárolhatják kedvenc palackjukat és akár szarvasgombás juhsajtot is. A House of Wine, amely Görögország legnagyobb internetes boltja, az utóbbi időben egy sétáló pincévé alakult, ahol az ügyfelek két hatalmas érintőképernyőről vásárolhatnak egy kortárs, minimalista, high-tech környezetben.

Nevezetes importőrök

Az Aiolos SA 1991 óta folyamatosan fejlődő üzlet, és a Konstantinos Lazarakis MW az importért felelős szervezet, amely a világ minden tájáról származó, egyre növekvő minőségű, magas színvonalú gyártóktól vesz árut, például a Alvaro Palaciostól, a Clos de Tart, Yalumbától, az Eben Sadie Jean-Pierre Moueix-től. További jelentős importőrök a Genka SA és a Deals SA, amelyeknek jól bevált kapcsolatai vannak erőművi márkájukkal. Az előbbieknek is van egy kiskereskedelmi és nagykereskedelmi fiókja, amely Athénban négy borral rendelkezik. Ami mostanában érdekesnek tűnik, az a butik, a speciális importőrök kifejlesztése, akik az adott országokra vagy a bor stílusaira összpontosítanak. A K & E Malerdos Co kis mennyiségű minőségi új-zélandi bort importál, míg a HEBE Wines kizárólag a legjobb argentin termelőkkel dolgozik. A Mr. Vertigo és a Les Negociants sur la Mediterranee főként biodinamikus és természetes borok szakosodnak, és ezek a stílusok iránti növekvő igényt kielégítik Görögországban.

Jelentős kiadványok

A szőlőbor története egy új kiadvány, egy ingyenes magazin, amely magas esztétikai és örömteli és szerény megközelítéssel rendelkezik a borra vonatkozólag. Borbárokban, borospincékben, szállodákban, csemegeboltokban és éttermekben terjesztik, valamint a Kathimerini kiegészítője is. A nyomtatott magazin 2000 példánya évente négyszer jelenik meg, valamint a közelmúltban egy telefonos alkalmazás is készült hozzá. Ebben az évben jelentik meg a Konstantinos Lazarakis MW könyve, Görögország Borai címmel, tíz évvel első kiadása után ismét. A könyv mélyreható pillantást vet a görög borvidékekre, a fajtákra és a termelőkre, és a görög bor referenciájaként definiálja magát.

Nevezetes újságírók

A sikeres helikopteres karrier után Yiannis Karakasis MW követte a szenvedélyét, és bormester lett 2015-ben. 2016-ban blogot alapított, hogy ismereteit a görög borról közzétegye, amelyről úgy nyilatkozott, hogy „felderítetlen tengeri kaland a nemzetközi piacon ”. A blog kétnyelvű, és havi 20 ezer nézőt ér el. Karakasis nagyon sok társadalmi platformon aktív, például YouTube-csatornáján keresztül is videókat tesz közzé. Karakasis számos nemzetközi kiadványhoz is hozzájárult, valamint jelentős mesterkurzusokat, borkóstolókat tart a görög közönségnek. A Görögország 2017-es szőlőültetvényei és borai egyik szerzője, és nemrégiben kiadta első nyomtatott könyvét, a görög nyelven írt Görögország természeti borait.

(Forrás: Grigoris Michailos, Meininger’s Wine Business International, 2018/6.)