Még éppen a tavasz megérkezte előtt idén február végén immár 13. alkalommal került megrendezésre a Borkonferencia a Budapest Music Centerben. A rendezvényre számos borász, borral foglalkozó szakember, oktató, vállalkozó érkezett, hogy jobban megismerje a borvilág aktuális trendjeit, az új fogyasztói szokásokat és az előttünk álló kihívásokat. Ahogy minden évben, most is egy-két téma köré csoportosultak az előadások. Sokat hallottunk a Z generáció fogyasztási szokásairól, a borfogyasztás aggasztó csökkenéséről és a borászatban egyre nagyobb jelentőséget kapó fentarthatósági elvekről.
A rendezvény nyitányaként Dr. Brazsil Dávid a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának főtitkára osztott meg velünk néhány fontos gondolatot fentarthatóságról, a helyi adottságok tiszteletéről, a közösségi együttműködés és a tradíciók erejéről.
A Borkonferencián nagy hangsúlyt kapott Rókusfalvy Pál, mint a Nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos által ismertetett borstratégia. Megismerhettük a 2023-ban elindított Bormarketing Ügynökség eredményeit. A stratégia fókuszában továbbra is a Z generáció, a 18-35 év közötti fogyasztók állnak, akik a magyar bor jövőjének kulcsai is egyben. Nem véletlen tehát, hogy a stratégia jelentősen épít profi influenszerek bevonására, hogy minél szélesebb rétegek ismerkedjenek meg a magyar bor kultúrájával. Sikeres együttműködésként a kormánybiztos a WineFolly online borkalauzzal és Konstanin Baum német borszakértő-influenszerrel való közös munkát említette. Az előadó külön kiemelte, hogy igazán jelentős, tartós eredményeket csak is széles szakmai összefogással érhetünk el. 2025-ben is nagyon fontos a nemzeti borstratégia számára a magyar borok aktív külpiaci jelenléte. Cél, hogy Magyarország újra felkerüljön a nemzetközi bortérképre. Az Ügynökség tervei között szerepel az idei évben számos külföldi megjelenés, kiállításokon való részvétel megszervezése. Fontos, hogy minden hol legyen jelen a minőségi magyar bor gálavacsorákon, sommelier kurzusokon, kiállításokon át Európától Ázsiáig.
Amikor a Z generációt, mint borfogyasztót szeretnénk megszólítani Dr. Törőcsik Mária marketingprofesszor szerint fontos figyelembe venni, hogy nem egységes társadalmi rétegről beszélünk. A mai fiatalok ugyanolyan sokszínűek, mint az előző generációk. A különbséget talán csak a mostani életünk felgyorsulása és zaklatottabbá válása jelenti. A magyar bort is ennek az új helyzetnek megfelelően kell kommunikálni, hiszen a bor alapvetően a lassú, sokszor társas időtöltéshez tartozik. Több mérés is kimutatta, hogy a fő borfogyasztók a fiatal generációban inkább a városi és felsőfokú tanulmányokkal rendelkező fiatalok közül kerülnek ki. Sokuk 25 éves kor felett kezd el igazán ismerkedni a borral.
Az új trendek nem csak a szociológiai mérésekben, de a vendéglátói szemléletben is megjelennek. A vendéglátás területéről a Kistücsök étterem és a DiVino borbár tapasztalatait ismerhettük meg. Csapody Balázs a Kistücsök Étterem tulajdonosa előadásában elmondta, hogy a digitalizáció, a digitális borlapok milyen fontos eszközök lettek ahhoz, hogy fiatalok is közelebb kerüljenek a borhoz. A kiválasztásánál elsődleges szempont a vendégek számára, hogy milyen szőlőfajtából készült a bor, minden más csak ezután következik. A champagne-i nedűknek is egyre nagyobb népszerűsége a jó magyar pezsgők mellett. Egy-egy ételhez párosítva a narancsborok is kiváló élményt nyújthatnak. Az új trendek között szerepel továbbá, hogy a fogyasztók az alacsonyabb alkoholtartalmú borokat keresik. Több előadás során elhangzott azonban, hogy az alkoholmentes borokat nem lehet igazi bornak tekinteni, amelyet a hallgatóság lelkes, egyetértő tapssal üdvözölt. Érintőlegesen szóba került a bor és a gasztroturizmus is, amelyek egymást erősítve növelhetik a turisták Magyarországon való tartózkodásnak a hosszát, és segíthetik a helyi értékesítéseket. Csapody Balázs kiemelte, hogy fontos, hogy egy étteremnek legyen saját, gondosan megalkotott borválasztéka, lehetőleg magyar borokból. A külföldi szortiment ugyan színesíti az éttermi kínálatot, de a magyar bor elsősége megkérdőjelezhetetlen a hazai vendéglátásban. A DiVino szakmai vezetője Szakács Gergő megemlítette, hogy a sokkal erősebb ízvilágú borkoktélok egyre keresettebbek a fiatal generáció képviselői körében. A sörök mellett ma már ezen ajánlatok sem hiányozhatnak egy borbár kínálatából.
Ha már annyi szó esett a borról természetesen lehetőség volt néhány rendkívül izgalmas vulkanikus bort is megkóstolni Piskor Fanni a Pécsi Tudományegyetem Szőlészeti és Borászati Kutatóintézetének borszakértője jóvoltából. A vulkanikus talajon termő szőlő és az abból készült borok az adottságokból következően ritkának számítanak a világ borpiacain. Ellenben nagyon jól rezonálnak a modern fogyasztói igényekkel. Ezen borok olyan jellemzői, mint például a „mineralitás” különleges hívószó a mai világban. A közönség a tokaji Gizella Pincétől, a Somlói Vándor Pincétől és badacsonyi Szászi birtokról kóstolhatott kiváló tételeket.
A szervezők részéről jó választásnak bizonyult Litkai Gergely humorista előadása, aki teljesen felpezsdítette az ebédről éppen visszatérő vendégeket. A Dumaszínház művészeti vezetője egy olyan fontos témát, mint a fenntarthatóság és a bor kapcsolatát mutatta be számos személyes és szórakoztató történeten keresztül, jól előkészítve a terepet az osztrák meghívottak komolyabb hangvételű előadásához.
Willi Klinger Osztrák Bormarketing Tanács ügyvezető igazgatója és Roman Horvath a Domäne Wachau borászati igazgatójának előadása közelebb hozott minket az osztrák bormarketing, a közösségépítés és a kis családi pincészetek sikerének megértéséhez. A történet a nagy 1985-ös ausztriai borhamisítási botránnyal kezdődött. Mára elfeledve a régmúltat az osztrák borok minőségét a világ élvonalában említik. Megtudhattuk, hogy az osztrák „titok” nem más, mint a helyi értékeken alapuló közös munka, a folyamatos magas minőség biztosítása és az organikus szemlélet jelenléte a szőlőtől a pincéig.
Folyt. köv.
Papp Gergely