A Miszterelnökség Kormánybiztosi Irodája és a Magyar Bormarketing Ügynökség (MBÜ) március 27-én, szerda délelőtt tartott szűkkörű sajtótájékoztatót, amikor ismertették az MBÜ eddigi legfontosabb kutatásainak részleteit, emellett az elmúlt év kivitelt érintő tevékenységéről és 2024 első félévének kiemelt nemzetközi eseményeiről is beszámoltak. A háttérbeszélgetésen Rókusfalvy Pál nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos, Goreczky Gergely az MBÜ vezérigazgatója, illetve Pusztai Anita marketingigazgató szólaltak fel, illetve válaszoltak a sajtó képviselőinek kérdéseire.
Rókusfalvy Pál megnyitójában elmondta, hogy a magyar bormarketing egyik motorja a külföldi piacokon történő terjeszkedés. Ennek érdekében eddigi munkájuk során marketing kutatások segítségével azonosították a célországokat, elsődleges és másodlagos célpiacokat, megismerték, hogy mely országban milyen fajtákra van kereslet. (Nemzetközi szinten a magyar fehérborok a legkeresettebbek.) Németország és az Egyesült Királyság tekintetében már komoly munkát tudhatnak maguk mögött, míg Kína, Dél-Korea és az Egyesült Államok az idei év kiemelt marketing célpontjai.
Goreczky Gergely ezt követően beszámolt az ügynökség eddigi külföldi szerepléseiről. Elsőként a shanghai ProWine-ra tért ki, ahol 3 nap alatt 27 ezer látogató ismerkedhetett meg a kiállításon képviselt magyar borászatokkal. Tekintettel, hogy Kínában éppen áttevődik a hangsúly a prémium minőségre és az online világba, a rendezvényen a hagyományos bemutatókon (mesterkurzusokon) túl kínai véleményvezéreket is szerepeltettek zöld doboz előtt, amely videókkal és megosztásokkal 5 millió követőt tudtak elérni. Mindezek eredményeit természetesen piackutatásra is fel tudták használni.
Következő esemény a Sweet of Wine, ahol főként a tokaji szerepelt sokat, és különösen a botritiszes édes borainak sokoldalú felhasználhatóságára került – akárcsak korábbi években – a hangsúly, azok egyensúlyára és összetettségére alapozva, amivel egy tejes menüt ki lehet szolgálni. Az édes borok változatos felhasználásáról a Decanterben is jelent meg cikk a Wines of Hungary UK közreműködésével, kiaknázva az adventi időszak nyújtotta lehetőségeket.
Februárban a Furmint and Friends jelentette a népszerűsítési felületet a Hungarian wines (Magyar bor – MTÜ) bemutatójával, míg a nagyobb szereplés a kivitelt leginkább támogató rendezvényen, a ProWine Düsseldorfon került megvalósításra. Az önálló, magyar standon elegánsabb stílus, a minőségi bort tükröző frissített arculat jelenhetett meg, 40 borászat képviseletében. Napi 3 tematikus bemutató (vulkanikus bor, Bikavér, tokaji, Kékfrankos stb.), 7 Master of Wines által tartott mesterkurzus várta az idén 47 000 fős látogatósereget.
Az MBÜ ezentúl is nagy hangsúlyt fektet a tematizálásra minden eseményen, mérhető azonosítási pontokkal, és külföldi szemmel történő megszólítással.
Idei legfontosabb rendezvényük a Hungarian Wine Summit április 21-25. között. A kiemelt jelentőségű, mértékadó és színvonalas közép-európai borkereskedelmi esemény a magyar bor nemzetközi pozícióját erősíti. Erről a hazánkba érkező válogatott szaktekintélyek, továbbá 107 borászat (amit a Magyar bor képvisel), illetve száznál is több kereskedő, szakíró, sajtóképviselő – célországok szakemberei – is gondoskodnak. 9 mesterkurzus keretében kerülnek bemutatásra azon fókuszterületek, ahol a magyar borok érdeklődésre tarthatnak számot, a borkereskedők, szakírók megszólításának céljával. Számos ételt tartalmazó “tasting zone”-ban nyílik majd lehetőség több mint 300 tétel szabad kóstolására, emellett a “B2B” találkozókra is nagy hangsúlyt fektetnek a szervezők a személyes kapcsolatok, szabad találkozások áramlását szem előtt tartva. A szervezett vacsora is a kereskedelem elősegítését célozza a személyes ismerkedés, kóstolás lehetőségét kínálva. 23 és 25-e között a rendezvény két és fél napos utakat szervez, lehetővé téve, hogy a külföldi szakemberek eljussanak az általuk választott borvidékekre, 22 borászat borkóstolóin megismerkedve a helyi fajtákkal, illetve a kereskedelmet erősítő trendekkel. A helyi élmények benyomásai mind marketing, mind értékesítési szempontból fontos dimenziót jelenítenek meg.
Kérdésként merült fel, hogy milyen ismérvek alapján, milyen kitételek szerint nyílik lehetőség az MBÜ-vel és a MTÜ-vel együttműködni. A szervezet képviselői elsősorban az exportképességet jelölték meg feltételként, ami magába foglalja a nyelvtudást, a megfelelő minőség és mennyiség előállítását. Lényegében ez a piacképességgel szorosan összefügg, ami abban is megtestesül, hogy nem az állami a siker forrása, hanem a sikereik miatt válnak támogathatóvá. További előny még, ha valakinek van már tapasztalata akár a kivitelben, akár a sikeres piaci modell megvalósításában. Alapvetően eme feltételrendszerbe illeszkedő szereplőket keresnek és támogatnak a Magyar Bormarketing Ügynökségnél.
beszámolt: Hajdu Ferenc