Miklós Csabi a Móri borvidék nagykövete a COVID alatti lehetséges válságkezelési stratégiák kapcsán egy személyes és igen tanulságos példával érkezett a New York Palotába az immáron 9. alkalommal megrendezett Borkonferencia alkalmával.
Móron vagyunk, 2019-et írunk. Miklós Csabiék ekkor 3,4 hektáron gazdálkodtak, évi 3000 vendéget fogadtak a pincénél. Átlag palackáruk nettó 1340 forint volt, minden költséggel együtt, amire méltán lehettek büszkék. Nem csoda, hogy a pince kis mérete ellenére nagyon népszerű volt, sosem kellett aggódni a jövőt illetően. 2004 óta minden palack bort eladtak, egészen pontosan 14 szüretnyit, csak a család rezervált borkészletében maradt meg néhány kedvenc tétel.
2020
Másfél évvel ezelőtt 4,5 hektár friss telepítéssel elérték a 8 hektáros termőterületet és nagy reményekkel vágtak neki a 2020-as évnek, márciusra egy új, négyszáz négyzetméteres alapterületű pince építése is megkezdődött. A koronavírus járvány hatására azonban minden megváltozott. Az átlag palackár hamar ezer forint alá esett, a forgalom pedig, 29%-kal csökkent az előző évhez képest.
El kellett kezdeni ötletelni, számba venni a lehetőségeket, az alkalmazottakat és a partnereket. Fel kellett mérni, hogy mi az ami nélkülözhetetlen a további működésben. Az első és legfontosabb dolog természetesen a szőlő gondozása. A növényvédelemtől a gépi és kézi munkaerőig mindennel azon voltak, hogy a szőlő életben maradjon. Ez az alaptőke. Enélkül egy pincészet nem tud létezni. A miklóscsabi bor mindig is egy önazonos termék volt, most viszont kompromisszumok nélkül nem volt jövőkép. ,,Az egót és a széles mosolyt a fiókba kellett tenni és az addigi melldöngetés helyett alkalmazkodni kellett a bizonytalanhoz.” – nyilatkozta Miklós Csabi.
A mikro- és makrokörnyezetben folyamatosan tartották a kapcsolatot a partnerekkel, kiadásaikat csak a vállalkozás életbetartására fordították, tudták, hogy különben 20 év munkája dől romba. A hat palackos kartonokat felváltotta a tizenkettes kiszerelés, és elkezdődtek az online borkóstolók is. Ebben az időszakban 16-18 online borkóstolót tartottak ami közel ötszáz palack bort jelentett és négyszáz fogyasztót. Hamar rá kellett jönniük, hogy az online kóstoltatás kontraproduktív, mert egyrészt mindenki ezt csinálta, másrészt a résztvevők nagy része kihúzta a listájáról a kis pincészetet, ők valószínűleg már nem fognak élőben ellátogatni hozzájuk.
Speciális kommunikációra volt szükség, hiteles kommunikációra ami a szakma szeretetén alapul, tudatosan és őszintén. Nem akarták azt láttatni és mondani ami nem igaz, remélték, hogy hitelesnek maradni érték mind a fogyasztók mind a kereskedelmi partnerek szemében. ,,Szerencsére ebben az ágazatban nagyon korrektek a szereplők és ez a legnehezebb időszakban végig érezhető volt”-hangsúlyozta. Külön kiemelte a Lidl, a Bortársaság és a DiVino szerepét, akik gyors felismeréssel és reakcióval egyből nagyobb részt vállaltak a felvásárlásban.
Ekkor felkereste az összes partnerüket, elfekvőben maradt korábbi palackok után kutatva. Felajánlotta, hogy kicserélik friss tételekre. Ezt a gesztust mindenki nagyon értékelte. Ezután hat borász, összefogásával valósult meg a helyi pop-up bár felállítása a Mór Outdoor program keretén belül. Összesen hatszor települtek ki a borászok, minden egyes alkalommal 300-600 fő érkezett a helyszínre. Létrehoztak egy becsületkocsmát is 6-8 üveggel. Azt tapasztalták, hogy a végén a kasszában mindig több pénz volt mint a borok értéke. A folyamatos pozitív töltetű kommunikáció meghozta a gyümölcsét. Mi történt ezután?
2021
Valamennyi munkatársuk megmaradt a járvány végére, 2021. május 28-án nyitottak ki újra, fél év alatt 2000 vendég látogatott el hozzájuk, 30%-kal több mint az utolsó jó évben. Az eladott palackszám pedig 35.000 -re rúgott. A tanulság, hogy a tudatos és őszinte kommunikációt minden oldal egyaránt értékelte, ez hozta meg az egységet és a mikrokörnyezet összefogását ami a mai napig megmaradt. ,,Ahhoz, hogy valaki szerencsés legyen, nagyon korán kell felkelni!” -idézte id. Kamocsay Ákostól.
(Pál Judit)