2020. április 1 és május 11. között lehet benyújtani a 3/2020 (II.28) AM rendelet alapján a harmadik országokba irányuló borpromóciós programokat a 2020-2023 támogatási időszakra az agrárminiszternek.
A támogatás olyan program megvalósításához igényelhető, amely az oltalom alatt álló eredetmegjelöléssel vagy földrajzi jelzéssel rendelkező, illetve a borszőlő fajtájának jelzésével ellátott borászati termékek versenyképességének javítását, valamint bizonyos harmadik országokban történő megismertetését és promócióját célozza.
A támogatott célországok az alábbiak:
- Amerikai Egyesült Államok
- Egyesült Királyság
- Dél-Korea
- Fülöp-szigetek
- Indonézia
- Japán
- Kanada
- Kína
- Malajzia
- Norvégia
- Oroszország
- Svájc
- Szerbia
- Szingapúr
- Vietnám
Támogatásra az a kérelmező jogosult, amely rendelkezik az agrárpolitikáért felelős miniszter által jóváhagyott programjavaslattal.
Programjavaslatot
- a hegyközségi tanács, valamint a hegyközségekről szóló 2012. évi CCXIX. törvény (a továbbiakban: hegyközségi törvény) 22. § (1) bekezdése szerinti esetben a hegyközség,
- a hegyközségi törvény 4. § b) pontja szerinti két vagy több borászati termelő által alkotott társulás,
- olyan szakmai szervezet, amely tagjainak legalább 75%-a az előző pontban meghatározott termelő, vagy ilyen szervezetek társulásai,
- a hegyközségi törvény 4. § b) pontja szerinti borászati termelő,
- a fenti pontokban meghatározott borászati termelők vagy szervezetek társulásai nyújthatnak be.
- A programok benyújtása 2020- április 1 és május 11. között lehetséges, postai úton az agárminiszter részére.
A támogatás mértéke a program elszámolható költségeinek 50%-a. Az egy program megvalósításához igényelhető támogatás összege legalább 25 000 eurónak megfelelő forintösszeg, legfeljebb 750 000 eurónak megfelelő forintösszeg.
A program megvalósításához a borrégiók külpiaci promóciós tervet dolgoznak ki, amely a borrégió egyes földrajzi árujelzőire vonatkozik, és tartalmazhatja a kiemelt szőlőfajtákat is. A borpromóciós programban a kérelmezőnek be kell mutatnia, hogyan illeszkedik a programja az érintett borrégiós promóciós tervhez. A külpiaci promóciós terv földrajzi árujelzőnként, illetve fajtánként legalább az alábbi szempontokra vonatkozó információkat tartalmazza:
- elérni kívánt célok,
- a borrégióhoz kapcsolódó fő üzenetek,
- kötelező arculati elemek meghatározása,
- főbb akciók típusai és
- a közösségi arculati alapelemek vagy azok elkészítésére vonatkozó főbb szempontok.
A harmadik országba irányuló borpromóciós programok kidolgozásához szükséges formanyomtatványok, valamint a csatolandó dokumentumok listája, az arculati kézikönyv és a borrégiók külpiaci promóciós terve itt érhető el.
A vonatkozó rendelet itt érhető el.
(Forrás: NAK/ dr. Sidlovits Diána, fotó: HNT)