A Tokaji megnevezést is védi az EU és Kína közötti új megállapodás

Tolcsva, 2017. november 7. Az 1956-os forradalom 60. évfordulója alkalmából palackozott, ötputtonyos Tokaji Aszú a Nemzeti borkincstár program elindítása alkalmából tartott rendezvényen a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Tolcsván, a Szirmay-Waldbott-kastélyban 2017. november 7-én. MTI Fotó: Vajda János

A Tokaji megnevezés is szerepel az Európai Unió és Kína között létrejött, száz európai és száz kínai – elsősorban élelmiszeripari – terméket tartalmazó földrajzi árujelző oltalom alá helyezéséről szóló kétoldalú megállapodásban, amelynek célja a listán szereplő áruk védelme az utánzatokkal és a visszaélésekkel szemben.

Az Európai Bizottság közlése szerint az oltalom alá kerülő földrajzi árujelzők uniós jegyzéke a Tokaji mellett olyan termékeket tartalmaz, mint a Champagne, a Feta sajt, az Irish Whiskey, a Münchener Bier, az Ouzo, a Polska Wódka, a Porto, a Prosciutto di Parma és a Queso Manchego. A kínai termékek között pedig például a Pixian Dou-Ban (Pihszieni babpép), az Anji Bai Cha (Ancsi fehér tea), a Panjin Da Mi (Panjin rizs) és az Anqiu Di Jiang (Ancsiui gyömbér) szerepel.

Az EU részéről a teljes elfogadáshoz az Európai Parlament és az Európai Unió Tanácsának jóváhagyására van még szükség. A megállapodás várhatóan még 2020 végéig hatályba lép. A hatálybalépést követő négy év elteltével a megállapodás mindkét részről további 175 földrajzi árujelzővel bővül.

Az uniós agrár-élelmiszeripari export szempontjából Kína a második legjelentősebb célország. A 2018 szeptembere és 2019 augusztusa közötti időszakban a kivitel értéke elérte a 12,8 milliárd eurót. Kína a földrajzi árujelzők oltalma alatt álló termékek uniós exportját tekintve is a második legfontosabb célállomás, ezek a termékek – köztük borok, agrár-élelmiszeripari termékek és szeszes italok – az összes kivitel mintegy 9 százalékát teszik ki.

Az unió közel 3300 oltalom alatt álló földrajzi jelzést (OFJ) vagy oltalom alatt álló eredetmegjelölést (OEM) jegyez. Emellett további mintegy 1250 nem uniós elnevezés élvez oltalmat az EU-n belül, elsősorban a Kínával kötötthöz hasonló kétoldalú megállapodásoknak köszönhetően. Az uniós földrajzi árujelzők piaci volumenben mintegy 74,8 milliárd eurót képviselnek, és együttesen az uniós élelmiszer- és italexport 15,4 százalékát teszik ki.

(Forrás: MTI, fotó: Vajda János)