Idén március 1-jén rendezik meg az immár hagyományosnak számító Borjog és Bormarketing Konferenciát a budapesti New York Palotában. Az esemény kapcsán az alapító-főszervezőket, dr. Prónay Bencét és Rókusfalvy Pált kérdeztük az elmúlt évek tapasztalatairól és az ágazat legfrissebb fejleményeiről.
A konferencia és más boros események szervezőiként hogyan látják a hazai borágazat és bormarketing helyzetét? Milyen területeken érezhető pozitív változás, és hol lenne még szükség jelentős fejlődésre?
dr. Prónay Bence:Az adminisztrációs terhek vonatkozásában mindenképpen folyamatos a pozitív változás és ebben a fejlődésben a digitalizáció is a segítségünkre van. Ezekről a lehetőségekről fog beszélni nekünk többek között dr. Feldman Zsolt mezőgazdaságért felelős államtitkár úr, Bakai Kristóf szakfőigazgató úr a NAV-tól. A közösségi bormarketing területén van még lehetőség az erősítésre, bízunk benne, hogy jó hírekről számol be nekünk idén a Magyar Turisztikai Ügynökség képviselője és a borászok önkormányzata, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa is.
Milyen szerepe van az állami intézményeknek, a szövetségeknek, a magánszektor szereplőinek és a konferenciához hasonló rendezvények szervezőinek a változások elérésében?
Rókusfalvy Pál: Az állami intézményeknek a jogi keretrendszer optimalizálása és a támogatási források elosztása révén rendkívül komoly ráhatása van a fejlődésre. Ugyanakkor a magánszektor szereplőinek föl kell ismerniük, hogy nem szabad az állami szerepvállalástól függeniük, minden esetben az önfenntarthatóságra kell törekedniük, olyan gazdálkodást kell folytatniuk, hogy akkor is sikeresek, működőképesek maradhassanak, ha nem jutnak közösségi forrásokhoz. Az állami támogatásoknak „csak” katalizáló szerepnek kellene jutnia. Egyébként a jogi szabályozásba is van beleszólása a magánszektornak, épp az ilyen konferenciák a legalkalmasabbak arra, hogy az egész ágazat minden résztvevője hallathassa a hangját.
2013 óta minden évben megrendezik a konferenciát. A koncepció és a résztvevők köre stabil, az érdeklődés úgyszintén. Milyen területeken érzékelnek fejlődést, hogyan lehet egyre tudatosabb és magasabb színvonalú rendezvényt szervezni?
dr. Prónay Bence: A tudatosságunk a kezdetektől fogva változatlan, igazoltnak látjuk a modell működését. Szükség van egy olyan felületre, ahol az ágazat szereplői az informális, naprakész tájékozódás mellett kötetlenebb formában beszélhetnek egymással és a felelős döntéshozókkal.
Gyűjtik-e a visszajelzéseket a konferenciákról, illetve milyen módon határozzák meg az aktuális fő témákat?
Rókusfalvy Pál: Minden évben azzal kezdjük a konferencia szervezését, hogy leülünk a legfontosabb szakmai partnereink, azaz a Miniszterelnökség és az Agrárminisztérium, a Magyar Turisztikai Ügynökség és a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa vezetőivel, és sorra vesszük a legégetőbb problémákat a különböző területekről. Ez alapján a részletes egyeztetés alapján állapítjuk meg az adott évi esemény fő tematikáját, témavázát, majd ez alapján alkotjuk meg a részletes programtervet és kérjük fel az előadókat. Emellett volt már arra is példa, hogy a konferenciára jelentkezőket egy köremailben kértük, hogy tegyenek javaslatot, hogy milyen témákat érintsen pl. a Bormarketing Kerekasztal. A visszajelzésekre, építő jellegű kritikákra mindig nyitott fülekkel figyelünk.
Két konferencia között milyen lehetőségek nyílnak az eszmecserére, a változások követésére?
dr. Prónay Bence: Eszmecserére a legkülönbözőbb szinteken van lehetőség: egyrészt ha bármely véleményformáló borászhoz ellátogatunk, másrészt a sajtón keresztül aktív kommunikációt folytat az Agrárminisztérium és a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa, valamint borszakmai rendezvények is szép számmal kerülnek megrendezésre évközben. Igyekszünk ezeken minél nagyobb számban jelen lenni.
A nemzetközi előadók mindig fontos színfoltjai a konferenciának. Nem tervezik-e, hogy a jövőben még nagyobb hangsúlyt kapjanak?
dr. Prónay Bence: Önmagában nem cél, hogy „több” külföldi előadónk legyen, a hangsúly mindig az aktualitáson van. Az ágazatot jelenleg izgató problémákról szeretnénk az abban kompetens szereplőkkel beszélgetni. Ha nyakunkon a Brexit, akkor a – számunkra egyébként igen fontos – brit piac egyik kiemelkedő szakértőjét, Caroline Gilby Master of Wine-t hívjuk, aki itthon is ismert szereplő, hiszen 2018-ban a magyar borászoktól elnyerte a megtisztelő Borászok Barátja címet.
Várható-e idén is valamilyen fontos bejelentés a konferencián?
Rókusfalvy Pál: Minden évben vannak jelentős bejelentések a konferencián. Az ágazat vezetői adnak elő nálunk, és a kezdetektől bíztattuk őket arra, hogy ezen az eseményen tartsák meg a szektort érintő bejelentéseket, hiszen itt valóban elérik a szőlő-bor szakma teljes keresztmetszetét. Számunkra fontos visszajelzés és megtisztelő azt látnunk, hogy ma már valóban a konferenciánkra időzítenek fontos tájékoztatókat. Ezúttal is lesznek komoly bejelentések, de ezek tartalmáról bővebbet a konferencián hallhatunk.
A konferenciával kapcsolatos részletek és a jelentkezési lap itt érhető el.
A Bor és Piac a konferencia médiatámogatója