A magyar borágazat jövője a minőség és az innováció

A magyar borok képesek felvenni a versenyt a világ legnevesebb borvidékeivel minőség, sajátosság és sokszínűség tekintetében. Az ágazat jövője az innovációban rejlik – mondta Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium agrárpiacért felelős helyettes államtitkára, a 44. Országos Borverseny ünnepélyes megnyitóján.

A helyettes államtitkár kiemelte, a megfelelő technológia, infrastruktúra megléte kiemelten fontos, ezért csak fejlesztésekkel biztosítható, hogy a szőlő-bor ágazat igazodni tudjon a változó fogyasztói igényekhez. Az agrártárca a KAP Stratégiai Tervben támogatja többek közt a szőlőültetvények korszerűsítését, a beruházásokat, a promóciót és az innovációt. Ezen célokra az idei évben közel 28 millió euró, a 2024-2027-es időszakra pedig összesen közel 112 millió euró forrás áll rendelkezésre.

A pályázatokról szólva elmondta, a támogatási kérelmek benyújtási időszakait az agrártárca úgy módosította, hogy azok jobban igazodjanak a termelők igényeihez. Új elemként indul az innovációs beruházási támogatás, ebben a tervezett felhívásban olyan új technológiák, eljárások bevezetésének támogatása válik lehetővé, amelyek révén az ágazat szereplői új piacokat, fogyasztókat érhetnek el. A szőlőültetvények szerkezetátalakítási és átállítási támogatása július 20. és augusztus 15. között igényelhető, míg a beruházási támogatások 2025. november 15. és december 15. között. Tarpataki Tamás hozzátette, kiemelt területet jelentenek a promóciós pályázatok is, a kül- és a belpiaci promóciós támogatási kérelmeket június 30-ig lehet benyújtani.

A borpiaci trendek megkövetelik azt, hogy a csendes borok mellett olyan új termékekkel is megjelenjenek a borászatok, mint a habzóbor, a pezsgő, a murci, a must, alkoholmentesített borok, koktélok vagy éppen a szőlőmagolaj. Mindez pedig fejlesztést és új ismereteket követel meg az ágazat szereplőitől – húzta alá Tarpataki Tamás.

Az ágazat exportteljesítményét ismertetve a helyettes államtitkár kiemelte, 2003 óta a legmagasabb exportvolument könyvelhette el az ágazat a tavalyi évben. A mennyiségi növekedés 12 százalékos volt, ami 1,4 millió hektolitert jelent, az értéknövekedés pedig 16 százalékos, amely közel 20 millió eurós többletet jelentett. Az export növekedése egyértelműen jelzi a nemzetközi piacok fontosságát. A további előrelépéshez az exportpiacok bővítése és a termékek versenyképességének növelése kulcsfontosságú – hangsúlyozta.

A kedden kezdődött 44. Országos Borversenyen 239 pincészet 890 bormintája versenyez. A legtöbb tételt a kunsági, a szekszárdi és a villányi borvidékről küldték.

Az eseményen a korábbiakhoz képest nagyobb hangsúlyt kapnak a fogyasztói szempontok, amelyek között az utóbbi időszakban felértékelődött az egészség- és a környezettudatosság, valamint a termőhelyek jelentősége.

A 44. Országos Borverseny a június 26-i díjkiosztóval ér véget.

(Forrás: AM Sajtóiroda/MTI, fotó: Vermes Tibor)