Harmadik alkalommal rendezzük meg az Ősszel is Balaton sétáló borkóstolót és mesterkurzust, ahol a Balaton Borrégió borászatainak biztosítunk közös bemutatkozási lehetőséget idén november 29-én, Balatonalmádiban. Ennek kapcsán beszélgettünk Dobosi Győzővel, a „BalatonBor” projektvezetőjével. Győző egy megfontolandó megoldási lehetőséget vázolt fel.
Milyen nagy összefogás készül a Balaton Borrégióban, illetve a Nivegy-völgyben?
Én azt gondolom, hogy ezt a kettőt szét sem lehet választani, én az alulról jövő piramis építésben hiszek minden téren. Tehát nem lehetne Nivegy- völgyet építeni, ha nem lenne a Balaton, hiszen mi egy kiegészítő kis körzet vagyunk itt a Balaton parton. Balatonfüred, Siófok, Keszthely mellett mi sehol nem vagyunk a térképen, viszont a bortérképre egyre komolyabban sikerül feltennünk a Nivegy- völgyet. Azt gondolom, hogy a mai „Balaton Bor Bár” akció is ezt segíti elő. Ez a legtöbb esetben a véleményformálásban segít, mert én azt látom, hogy nagyon sokan szeretnének megújulni, de nem biztos, hogy látják az útját, nem biztos, hogy van egy ötéves stratégiájuk.
Mi lesz az idei Nivegy-völgyi piknik tematikája?
Idén az lesz a fő téma a Nivegy-völgyi pikniken, hogy 2030-ra hogyan képzelik el magukat a borászatok, hogy élnek meg, milyen bevételeik lesznek. Milyen arányban értékesítenek helyben, mennyi lesz az exportjuk, milyen fejlesztéseket terveznek. Szerintem ezeket kellene valahogy megtanulni jól összefogni, hogy a céljaink organikusan egy irányba mutassanak.
Mi indított el abban, hogy a Balaton Bor Bár együttműködő partnere legyél?
Azt gondolom, hogy ez a kezdeményezés azért szenzációs, mert összefogja a borászatokat egy nem könnyű időszakban. Most szerintem az új bor miatt is nagyon izgalmas ez a lehetőség. Ahogy a szüret lement, szép a Balaton-felvidék és a teljes Borrégió. Nagyon jól lehet kötni a tájat, a túrázást, a bringázást, a wellnesst, a nyugalmat, a lélegzetet, a chilt, és ez is ugyanúgy a Balatonhoz tartozik, mint a nyüzsgő július-augusztus. Az aktív turizmus terén nagyon jó lehetőség a biciklizés, a túrázás, a balatoni Kéktúra. Szerelmes vagyok a balatoni kilátókba, és egyszerűen nem tudok betelni velük. Szerintem az őszi a legszebb időszak a Balaton körüli túrázásra.
(Idén a Bor és Piac magazin is harmadszor szervezi meg az Ősszel is Balaton sétáló borkóstolót és mesterkurzust Balatonalmádiban, amelynek november végére esik az időpontja – a szerk.)
Azt gondolom, hogy nem áltatunk senkit, tehát nem a szezont akarjuk meghosszabbítani, fel akarjuk építeni az őszt is, meg a tavaszt is, és szerintem ez sokkal hitelesebb, hogyha ezt csináljuk, mintha valami olyasmit akarnánk beleszőni a valóságba, ami nem is létezik.
Te hogyan látod 2030-ban a Dobosi Borbirtokot?
Mi területben nem akarunk növekedni, a piacunkat szeretnénk stabilizálni. A lehető legnagyobbra szeretném vinni a helyi értékesítés arányát, és nagyon szeretném azt, hogy ez az egész éves Balaton projekt addigra ne egy kérdés legyen, hanem legyen teljesen egyértelmű. Azt szeretném, hogy legyenek itt vendégek a nyári szezonon kívül is, egyelőre inkább csak a hétvégéken jönnek. Azt gondolom, hogy egy reális cél lehet, hogy az emberek ne csak nyáron tervezzenek a Balatonnal. Itt van az addig elkövetkező pár év, azért most egyfajta recesszióban vagyunk benne. Azt gondolom, hogy ebből is tudunk tanulni, és most azok lesznek a nyertesek – és ez a mai nap erre egy jó példa – akik hálózatosodni tudnak. Mert ilyenkor az lehet a megoldás. Megvan az ideje a beruházásoknak, a fejlesztéseknek, és ha ezekkel elkészültünk, akkor látjuk, hogy összehangoltan tudjuk-e ezeket a fejlesztéseket működtetni, és itt most szerintem ezen van a nagyobb hangsúly.
A Balaton Bor Bár sajtótájékoztatóján két bort is bemutatott a megjelenteknek Dobosi Győző, a 2022-es Bio Juhfarkjuk az Országház Bora lett, a 2022-es Bio Háromszög Olasztrizlingjük pedig a 2. helyezést érte el a rangos megmérettetésen.
BZs.