Petrányi Pince - Csopak

Kisbirtok

Teljes cím:

8229 Csopak, Homokbánya utca 31.

Ügyvezető igazgató:

Főborász:

Bakó Ambrus

A birtok története:

2001-et írtunk, mikor is Csopak felső, erdők alatti részén a Szitahegyi dűlőben, első szüretével megvalósult régóta dédelgetett álmunk a Petrányi Pince. A terület kiválasztásakor elvarázsolt minket a tóról visszaverődő „második” Nap fénye, mely kitűnő táptalajt adott a pince fölött és alatt fekvő Balatonra néző szőlőültetvényeknek, melyeket a forró nyári napokon az esti, erdőkből leáramló hűs parti szél üdít fel.

A pince és a hozzá tartozó üzem bemutatása:

A présház és a pince Heimann Ferenc tervei alapján épült. Borászunk 2018 óta Bakó Ambrus, aki a korszerű és hagyományos borászati technológiát ötvözve kihasználja a sajátos termőhelyben rejlő lehetőségeket. Borkóstoló programjaink során vendégeink közelebbről is megismerkedhetnek borkészítési filozófiánkkal. Minden egyes borfajtára külön figyelünk, nem siettetjük a bor fejlődését külön technológiai beavatkozásokkal, kivárjuk az idejét a fejtéseknek, igényük szerint iskolázzuk minden borunkat. Míg több borunkat alaposan kiérleljük, addig az üde fajtáknál fő célunk a könnyed, vidám, még a szőlőre emlékeztető illatok és zamatok megőrzése. Körülbelül 25.000-30.000 palack bort készítünk egy évjáratban. Évről-évre igyekszünk többet tanulni a körülöttünk változóban levő természettől, hogy jó válaszokat adjunk az új időjárás kihívásaira és boraink még szebbek legyenek.

Az ültetvény bemutatása:

A terület a Szitahegy dűlőben található. 1 ha Olaszrizling, 0,5-0,5 ha Tramini illetve Furmint, 0,6 ha Syrah, 0,4 ha Cabernet Sauvignon és pár sor Merlot, Kékfrankos. A terület talaját tekintve meszes, mésztűrő Fercal alanyfajtákat alkalmaztunk a telepítésnél. Művelésmódunk középmagas kordon.

A birtok borai:

A hagyományos fehér fajták (olaszrizling, furmint) mellett traminivel és sárgamuskotállyal foglalkozunk, ez utóbbihoz vásároljuk a szőlőt egy szomszédos gazdától. Merlot-ból és kékfrankosból rosé-t készítünk és nagy hangsúlyt fektetünk a vörösborokra is: a syrah kékszőlő fajtát elsőként pincénk telepített a Balatonfüred-Csopaki Borvidéken 2009-ben. 2019-ben a nemzetközi VinAgora borversenyen Syrah 2015 borunkat a legjobb magyar Syrah fajtabornak választották. 2020-ban Olaszrizling Birtokválogatás 2017 borunk elnyeri az Országház Bora megtisztelő címet Olaszrizling kategóriában, a Petrányi Furmint 2019 felkerült a BORIGO borszakmai magazin éves TOP 100-as listájára, a legizgalmasabbnak tartott magyar borok közé. Aktuális borkínálatunk elérhető weboldalunkon: www.petranyipince.hu

Vendégfogadás és egyéb szolgáltatások:

A pince mellett 2015 óta Borterasz is működik, ahol a helyi termelők szezonális alapanyagainak felhasználásával, havonta megújuló étlappal és gyönyörű balatoni panorámával várjuk vendégeinket egész évben!

Természeti és kulturális látnivalók a környéken:

• Balaton, Balaton-felvidéki kék túra
  • Csopak: Csákány-hegyi kilátó, Csonkatorony, Plul-vízimalom, Ranolder-kastély, Szent Miklós templomrom
  • Balatonfüred: Papsoka templomrom, Jókai kilátó, Reformkori villák, Vaszary Galéria, Koloska-völgy, Lóczy barlang