Petrányi Pince - Csopak

Kisbirtok

Teljes cím:

8229 Csopak, Homokbánya u. 31.

Ügyvezető igazgató:

Főborász:

Bakó Ambrus

A birtok története:

2001-et írtunk, mikor is Csopak felső, erdők alatti részén a Szitahegyi dűlőben, első szüretével megvalósult régóta dédelgetett álmunk a Petrányi Pince. A terület kiválasztásakor elvarázsolt minket a tóról visszaverődő „második” Nap fénye, mely kitűnő táptalajt adott a pince fölött és alatt fekvő Balatonra néző szőlőültetvényeknek, melyeket a forró nyári napokon az esti, erdőkből leáramló hűs parti szél üdít fel.

A pince és a hozzá tartozó üzem bemutatása:

A présház és a pince Heimann Ferenc tervei alapján épült. Borászunk 2018 óta Bakó Ambrus, aki a korszerű és hagyományos borászati technológiát ötvözve kihasználja a sajátos termőhelyben rejlő lehetőségeket. Borkóstoló programjaink során vendégeink közelebbről is megismerkedhetnek borkészítési filozófiánkkal. Minden egyes borfajtára külön figyelünk, nem siettetjük a bor fejlődését külön technológiai beavatkozásokkal, kivárjuk az idejét a fejtéseknek, igényük szerint iskolázzuk minden borunkat. Míg több borunkat alaposan kiérleljük, addig az üde fajtáknál fő célunk a könnyed, vidám, még a szőlőre emlékeztető illatok és zamatok megőrzése. Körülbelül 25.000-30.000 palack bort készítünk egy évjáratban. Évről-évre igyekszünk többet tanulni a körülöttünk változóban levő természettől, hogy jó válaszokat adjunk az új időjárás kihívásaira és boraink még szebbek legyenek.

Az ültetvény bemutatása:

Szitahegy dűlőben található. 1,5 ha Olaszrizling, 0,5-0,5 ha Tramini illetve Furmint, 0,4 ha Syrah, 0,6 ha Malbec és pár sor Merlot, Kékfrankos. 2021-ben további 2,5 hektárra tett szert a Pince a Bene dűlőben, melyet 2022 tavaszán újratelepítettünk: Olaszrizling, Sárga muskotály, Merlot és Kékfrankos került az új területre.

A birtok borai:

A hagyományos fehér fajták (olaszrizling, furmint) mellett traminivel és sárgamuskotállyal foglalkozunk, ez utóbbihoz vásároljuk a szőlőt egy szomszédos gazdától. Merlot-ból és kékfrankosból rosé-t készítünk és nagy hangsúlyt fektetünk a vörösborokra is: a syrah kékszőlő fajtát elsőként pincénk telepített a Balatonfüred-Csopaki Borvidéken 2009-ben. 2019-ben a nemzetközi VinAgora borversenyen Syrah 2015 borunkat a legjobb magyar Syrah fajtabornak választották. 2020-ban Olaszrizling Birtokválogatás 2017 borunk elnyeri az Országház Bora megtisztelő címet Olaszrizling kategóriában, a Petrányi Furmint 2019 felkerült a BORIGO borszakmai magazin éves TOP 100-as listájára, a legizgalmasabbnak tartott magyar borok közé. Aktuális borkínálatunk elérhető weboldalunkon: www.petranyipince.hu

Vendégfogadás és egyéb szolgáltatások:

A meglévő szöveget kiegészíteném: Meghitt, családias hangulatú esküvőket szezonon kívül kb. 70 főig, főszezonban (július, augusztus) max. 25 főig vállalunk, de sajnos lakodalom megtartására nincs lehetőség. Borkóstoló programjainkon, borvacsoráinkon vendégeink megismerhetik birtokunk és borvidékünk történetét, borkészítési filozófiánkat, legyen szó akár céges csapatokról, borkedvelő baráti vagy családi társaságokról, lány- vagy legénybúcsúkról.

Természeti és kulturális látnivalók a környéken:

• Balaton, Balaton-felvidéki kék túra
  • Csopak: Csákány-hegyi kilátó, Csonkatorony, Plul-vízimalom, Ranolder-kastély, Szent Miklós templomrom
  • Balatonfüred: Papsoka templomrom, Jókai kilátó, Reformkori villák, Vaszary Galéria, Koloska-völgy, Lóczy barlang